na stole je penový cukrík (marshmallow) a vedľa stolička s päťročným dieťaťom. Výskumník oznamuje maličkému, že ak chce, môže si cukrík vziať a zjesť. No ak počká, o dvadsať minút dostane ešte jeden. Na YouTube sa dajú nájsť rozkošné videá tohto experimentu, natočené skrytou kamerou. Keď vedec odíde, niektoré deti okamžite siahnu po cukríku. Iné chvíľku počkajú, bojujú s pokušením, no po pár minútach maškrte podľahnú. Ďalšie sa snažia všemožne odpútať svoju pozornosť od cukríka na stole. Jedno dievčatko si dá ruky na oči a odriekava riekanku. Odoláva až do návratu vedca, za čo získava odmenu v podobe dvoch penových cukríkov.
predpoklad úspechu
Ide o takzvaný cukríkový pokus (marshmallow experiment), s ktorým na prelome 60. a 70. rokov 20. storočia pracoval psychológ Walter Mischel zo Stanfordskej univerzity v USA. Jeho kniha Cukríkový test s podtitulom „Zvládanie sebakontroly“ nedávno vyšla aj na Slovensku. Zaslúžila by si čo najširšie publikum. Má to predovšetkým dva dôvody.
„Schopnosť odďaľovať okamžité uspokojenie pre väčšie dobro v budúcnosti súvisí so schopnosťou jednotlivcov i skupín budovať kapitál.“
Po prvé, schopnosť odkladať okamžité uspokojenie v detskom veku dáva dobrú predstavu o budúcom úspechu i živote jednotlivca. Walter Mischel deti z experimentu po rokoch opakovane vyhľadával. Počas dospievania mali tie, ktoré v predškolskom veku dlhšie čakali na cukrík, lepšie výsledky v školskom teste spôsobilosti (SAT). „Podobne aj mysleli dopredu a viac plánovali, a ak mali motiváciu, dokázali lepšie plniť svoje ciele,“ píše psychológ. „Zároveň boli pozornejší, schopní reagovať na argumenty a bola menšia pravdepodobnosť, že sa dajú odradiť nezdarmi.“
Vo veku 27 až 32 rokov mali nižší index telesnej hmotnosti a menšie problémy s rôznymi závislosťami. Boli cieľavedomejší, lepšie sa koncentrovali a zvládali záťaž v podobe stresu či frustrácie.
No je tu ešte druhý dôvod, prečo si Cukríkový test zaslúži pozornosť učiteľov, vychovávateľov i rodičov. Nejde tu totiž len o spôsob predpovedania sebakontroly v neskoršom živote. Dôležitým zistením Mischelovho dlhoročného výskumu je, že sebakontrole sa dá naučiť. Nie je raz a navždy daná. Možno ju posilňovať u detí i dospelých. Vychádzajúc z tohto výskumu sa dajú vyvinúť rôzne intervenčné programy na boj či prevenciu proti závislostiam.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.