Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Investovanie ako šou

.elena Akácsová .jakub Kratochvíl .časopis .komentáre

Keď sa na televíznych obrazovkách objavila reality šou Pestúnka, mnoho ľudí, dokonca aj zopár odborníkov si myslelo, že to môže mať výchovný vplyv na divákov.

Keď sa na televíznych obrazovkách objavila reality šou Pestúnka, mnoho ľudí, dokonca aj zopár odborníkov si myslelo, že to môže mať výchovný vplyv na divákov.
Osobne som videla skôr negatíva pretriasania súkromia na obrazovkách a ukazovania jednoduchých, príjemných a rýchlych riešení tam, kde je potrebné najmä zložité, často nepríjemné a dlhodobé snaženie. To si napokon myslím o všetkých reality šou.
Teda myslela som si, pokiaľ som sa nedočítala o investičnej šou Deň D, ktorú chystá na budúci rok Česká televízia podľa medzinárodného formátu  Dragon's Den (Dračia nora). Pätica multimilionárov si v nej vyberá projekty, do ktorých vloží svoje peniaze.
Príležitosť dostanú nielen zlaté české ručičky, autori zlepšovákov, nedocenení bádatelia, ale aj ľudia s dobrými nápadmi, ktorým chýba kapitál na rozbehnutie. Nemusia ponúkať len hotové či rozpracované projekty, investičných drakov môže zaujať aj sám originálny nápad.
Ako to v takýchto programoch býva, pred investorov sa dostane len dobre preosiata fotogenická vzorka súťažiacich. Ak sa niektorému z investorov nápad zapáči, musí sa rozhodnúť okamžite, či chce investovať a za akých podmienok. Preto všetci kladú otázky idúce priamo k podstate problému a okamžite odhalia slabiny. Jedna epizóda vydá za desať kníh typu Milionárom ľahko a rýchlo.
A ako to už býva, po skončení súťaže sa vždy objavia nejaké odhalenia. Napríklad v Británii, že je to klamlivá šou, že väčšina podnikov sa napokon nezrealizovala, zväčša po vykonaní hĺbkového auditu u súťažiaceho. Tvorcovia programu sa však týmto výsledkom nijako netaja. Ani ja by som od reality šou neočakávala v tomto smere zázraky. Napriek tomu sa mi mimoriadne pozdáva, pretože ukazuje ľuďom, že na úspešné podnikanie nestačí len dobrý nápad a pracovité ručičky, ale aj investor, ktorý si dobre rozmyslí, do čoho svoje peniaze vloží. To slovo „svoje“ zdôrazňujem práve tak, ako ho zdôrazňuje jeden z britských drakov Theo Paphitis, ktorého najobľúbenejšia otázka súťažiacim znie: „Prečo by som mal investovať akúkoľvek časť dedičstva mojich detí (má ich vraj päť) práve do tohto?“
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite