Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Médiá

.jakub Kratochvíl .časopis .ostatné

MÉDIÁ Kto za republikánov?
Minulý týždeň sme v krátkosti informovali, ktoré médiá sa pred americkými prezidentskými voľbami profilovali v prospech kandidáta Demokratickej strany Baracka Obamu. Tento týždeň je úloha ťažšia: ktoré médiá sú za republikánov? Ťažšia preto, že v priebehu niekoľkých desaťročí viacero rešpektovaných prieskumov a štúdií dokázalo medzi žurnalistami, najmä v mainstreamových médiách, príklon k ľavici. Neznamená to, že každý volič demokratov v médiách svoju politickú orientáciu prejaví pri práci. Ale s blížiacimi sa voľbami je pokušenie prezentovať názory silnejšie u bežných novinárov aj ich šéfov. Treba však spomenúť prorepublikánsky Fox News Channel, ktorého majiteľ Rupert Murdoch je podľa vlastných slov pravicový libertarián. Medzi mainstreamovou tlačou podporuje republikánov denník Washington Times a potom viaceré tituly regionálnej a lokálnej tlače. Prívrženci demokratov kritizovali aj Associated Press za údajne neobjektívne spracovanie tém o viceprezidentskom kandidátovi Bidenovi a za časté „nekritické opakovanie McCainovej kritiky Obamu“. Podpora republikánov sa očakávala od The Wall Street Journal, ktorý je tradične skôr trhovo orientovaný, ten však v editoriali prekvapivo pochválil ekonomickú politiku Baracka Obamu. A potom je tu jedno obskúrne médium, ktoré McCaina podporilo, ale radosť mu to iste nerobí: internetová stránka al-Hesbah, ktorá je jednou z hlásnych trúb al-Káidy. Pravdaže, má na to vlastné dôvody a jedným z nich je zrejme nádej, že americkí voliči, ak sa o jej podpore dozvedia, sa zachovajú presne opačne: budú hlasovať za Baracka Obamu.
.marína Gálisová

TELEVÍZIA Tvorcovia bez nápadov
Americkým seriálovým tvorcom dochádzajú nápady. Televízne spoločnosti začínajú zachraňovať svoju sledovanosť starými dobrými tínedžerskými seriálmi, ktoré sa dokázali dostať do podvedomia nielen ľudí v Amerike, ale aj v Európe. Po recyklácii úspešného seriálu Beverly Hills 902 10 sa obnovenej verzie dočká aj nemenej známy Merlose Place. Televízna spoločnosť CW vidí ako veľmi jednoduchý a účinný spôsob zvyšovania svojej sledovanosti obnovenie starých osvedčených seriálov. Táto taktika sa im zatiaľ vypláca. Po uvedení novej verzie seriálu Beverly Hills 902 10 stúpla ich sledovanosť o 46 percent. Takéto vysoké číslo si nové Beverly Hills získalo u žien medzi 18 a 34 rokom, ktoré tvoria hlavnú cieľovú skupinu spoločnosti CW. Aj napriek vysokému číslu však remak ani zďaleka nespôsobil také šialenstvo ako v deväťdesiatych  rokoch, keď sa vysielala jeho pôvodná verzia. A to aj napriek tomu, že sa v nových častiach mihli aj staré tváre ako Shannen Doherty v úlohe Brendy Walsh a Jason Priestley ako jej seriálový brat Brendon.
Takmer 50-percentné zvýšenie sledovanosti ovplyvnilo spoločnosť CW pri výbere nových relácii, ktoré zaradí do sezóny 2009/2010. Práve v nej by sa mala objaviť aj nová verzia známeho a populárneho seriálu Merlose Place. Pod Beverly Hills 902 10 aj Merlose Place sa producentsky podpísal Darren Star, ktorý stojí aj za vznikom seriálu Sex v meste. Na príprave novej verzie Beverly Hills sa však nepodieľal. Jeho spolupráca pri výrobe Merlose Place je tiež otázna.
.veronika Folentová

TLAČ Buďme spravodliví aj k Ficovi
Označenie premiéra Fica, že novinári zo SME, Hospodárskych novín, Pravdy a Nového Času sú idioti, radšej nekomentujme. Platí však jedno: hoci sa o obsahu jeho vládnutia nedá napísať takmer nič pozitívne, nemali by novinári hľadať odraz Fica v každej mláke. Minulý týždeň sa totiž premiér hneval aj právom. Čitatelia Hospodárskych novín mohli v článku Slováci strácajú prácu. Stopa vedie k Ficovi stopu premiéra naozaj vypátrať len s použitím bujnej fantázie. Podľa HN sa vraj pod problémy nášho textilného a odevného priemyslu „výrazne“ pričiní okrem finančnej krízy a lacnej konkurencie z Ázie aj zvyšovanie minimálnej mzdy. Napriek silnému titulku však HN neposkytli jediný argument, ktorý by túto tézu odôvodňoval. Keď denník písal konkrétne o dôvodoch, prečo niektoré textilky prepúšťajú, uvádzal „pokles odberovateľov“ alebo „zmeny kurzu“ slovenskej koruny. A premiér sa potom na tlačovke vybúril, že novinári sú idioti, lebo on tieto javy nemôže ovplyvniť. Šéfredaktor HN Peter Vavro mal v reakcii na premiérov výbuch po vete, že HN „majú v popise práce mapovanie dôsledkov tohto stavu, a nie nezmyselnú prestrelku s jedným politikom“, dodať, že v tomto prípade sa to jeho novinám nepodarilo. HN však omyl nepripustili – na rozdiel od komentátora Petra Schutza, ktorý sa Ficovi ospravedlnil za to, že sa v komentári dopustil dvoch faktografických chýb. Od nášho premiéra nijakú sebareflexiu nečakajme, tomu ide len o percentá. Novinárom by však malo ísť najmä o pravdu.
.martin Hanus
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite