Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kde vláda šetrí a kde pridáva?

.ján Tóth .jakub Kratochvíl .časopis .týždeň v ekonomike

Vládou schválený rozpočet je mimoriadne dôležitým zákonom – rozhoduje, ako umiestniť 800 miliárd slovenských korún v budúcom roku, a tým tiež výrazne formuje spoločenský vývoj.

Vládou schválený rozpočet je mimoriadne dôležitým zákonom – rozhoduje, ako umiestniť 800 miliárd slovenských korún v budúcom roku, a tým tiež výrazne formuje spoločenský vývoj.


Rozpočet de facto rozhoduje o tom, či budeme mať dobre platených učiteľov, vedu, prosperujúce zdravotníctvo, alebo budeme stavať diaľnice či podporovať kultúru. Pre verejnosť je však rozpočet rozsiahlym a pomerne nudne napísaným dokumentom, a preto je dôležité skúsiť hospodársku politiku obsiahnutú v rozpočte čo najjednoduchšie pomenovať. Kto to skúsi, dozvie sa napríklad, že zdravotníctvo a diaľnice sú v budúcom roku skutočnou prioritou, kým rodinná politika nie. Vzdelanie má konečne dostať väčšiu podporu, ale len vďaka eurofondom. Základné školstvo alebo súdnictvo stále nedosiahnu (relatívnu) úroveň podpory roku 2006 – teda posledného rozpočtového roku minulej vlády. Porovnanie rozpočtu na budúci rok s posledným rozpočtom minulej vlády – najmä v oblasti vzdelania, zdravotníctva, diaľnic, sociálnych vecí, súdnictva či kultúra a športu – je zjednodušeným testom, či a aké sú rozdiely v hospodárskych politikách rôznych vlád v skutočnosti, bez ohľadu na rétoriku.

.vzdelanie
Pri skúmaní výdavkov na vzdelávanie je dôležitým faktorom to, že najmä v roku 2009 razantne vstúpia do hry peniaze z eurofondov. A práve vďaka eurofondom sa prvýkrát počas tejto vlády má zvýšiť podpora vysokých škôl (skoro o 3 miliardy korún) a vedy (o viac ako 2 miliardy korún) oproti roku 2006.
V základnom školstve, žiaľ, podpora klesá o vyše 3 miliardy korún, a teda celkový efekt pri porovnaní budúcoročných výdavkov na vzdelávanie oproti roku 2006 sú dve miliardy korún. To je hlavné pozitívum súčasného rozpočtu, keď po rokoch strádania (2007 a 2008) konečne stúpla podpora vzdelaniu.
Lenže realita môže byť trochu komplikovanejšia. Ak by sme predpokladali, že využiteľnosť eurofondov bude problematická a zaujímala by nás len podpora domácimi zdrojmi, tak je obraz zásadne negatívnejší (tabuľka uvádza podporu bez eurofondov v zátvorke). Z domácich peňazí klesá podpora vzdelávania každým rokom a celkovo sa má v tejto veľmi dôležitej oblasti „škrtnúť“ osem miliárd „domácich“ korún.

.sociálne prekvapenie
Po dvoch rokoch výrazného podfinancovania diaľnic až rok 2009 bude rokom, keď vláda podporí výstavbu diaľnic viac ako v poslednom roku predchádzajúcej vlády, a to sumou 2 miliardy korún navyše.
Na budúci rok by výrazne mala stúpnuť aj podpora zdravotníctva – vláda chce podporiť tento sektor viac ako šiestimi miliardami navyše oproti poslednému roku predchádzajúcej vlády. Relatívny rozdiel bude značný, pretože rok po voľbách finančná podpora zdravotníctva silno klesla.
Znižovanie sociálnych výdavkov súvisiacich s nezamestnanosťou je v dobrých časoch automatické, a preto sa treba sústrediť na iné kategórie. Veľkým prekvapením je, že sa má ďalej znižovať podpora rodiny, zdravotne postihnutých, starostlivosť o ohrozené deti a iné dávky. V tejto oblasti vláda ušetrí 5 miliárd korún v tomto, ako aj v budúcom roku. Sociálne výdavky presmerovala na nesystémový vianočný príspevok. To je v kontexte bežnej ľavicovej politiky prekvapivé.
Napriek tomu, že neefektívne súdnictvo už roky dusí ekonomiku a vytvára aj horšie morálne prostredie, podpora súdnictvu je v každom roku tejto vlády nižšia. V budúcom roku sa tu má ušetriť skoro jedna miliarda.
Takisto podpora kultúry utrpela v prvých rokoch tohto volebného obdobia, keď sa na kultúre ušetrili 2 až 3 miliardy korún. Pre budúci rok sa však chystá zmena – výdavky prudšie stúpnu. Nedosiahnu síce relatívnu úroveň roka 2006, ale šetrenie v kultúre sa zníži na 600 miliónov.
Podobný príbeh sa odohráva aj vo výdavkovo pomerne okrajovom športe. Po čase strádania v rokoch 2007 a 2008 sa podpora športu v budúcom roku má dostať prakticky na úroveň roka 2006 aj vďaka výstavbe ihrísk.

Autor je hlavný ekonóm ING Bank.

Tabuľka:

Porovnanie s rokom 2006, podpora (+) alebo šetrenie (-) v miliardách korún

 

2007

2008

2009

Základné a stredné školstvo

1,9 (2,0)

-2,8 (-2,6)

-3,3 (-4,1)

Vysoké školstvo

-1,2 (-1,2)

-1,3 (-2,4)

2,9 (-2,2)

Veda a výskum

-1,7 (-0,7)

-0,9 (-1,2)

2,2 (-1,8)

 

 

 

 

Ďialnice

-5,8

-2,5

2,0

Zdravotnictvo

-4,1

-0,8

6,3

Sociálne veci (rod.politika a pod)

-2,0

-4,9

-5,1

Súdnictvo

-0,6

-0,7

-0,8

Kultúra

-2,7

-1,9

-0,6

Šport

-0,2

-0,3

-0,1

Tabuľka naznačuje, o koľko miliárd korún sa v daných rokoch dáva viac (pozitívne čislo) alebo naopak okresáva (negatívne čislo) v porovnaní s posledným rokom predchádzajúcej vlády (za predpokladu fixného podielu voči HDP). V prípade vzdelávania je výpočet bez eurofondov uvedený v zátvorke. Zdroj: výpočet autora.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite