Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ďalšiu revolúciu spravia užívatelia

.časopis .týždeň v ekonomike

William Sermon, ležérne oblečený Angličan (rifle, tričko, tenisky) s oxfordským prízvukom, je viceprezident Nokie, zodpovedný za dizajn. Ako v Nokii prebieha vývoj nových produktov a ako podľa neho bude vyzerať ďalšia technologická revolúcia?

William Sermon, ležérne oblečený Angličan (rifle, tričko, tenisky) s oxfordským prízvukom, je viceprezident Nokie, zodpovedný za dizajn. Ako v Nokii prebieha vývoj nových produktov a ako podľa neho bude vyzerať ďalšia technologická revolúcia?


.ako vyzerá proces vývoja nového produktu?
Ustavične monitorujeme potreby ľudí na mnohých trhoch na celom svete. Tak sa na povrch dostávajú určité témy, oblasti, ktoré sú pre viacero krajín spoločné. Sú to také prvé slabé signály, ktoré nás nasmerujú na cestu.

.v koľkých krajinách takýto prieskum robíte?
Brazília, India, Čína, Rusko, USA a niektoré krajiny v Európe. V týchto krajinách začína proces vývoja produktov. Naši kolegovia a spolupracovníci trávia čas s ľuďmi doma aj v práci, všímajú si detaily. Z toho vznikajú určité „zhluky potrieb“, ktoré ďalej analyzujeme. Potom je tu prvá fáza dizajnu, keď umožňujeme ľuďom, aby si sami navrhli prístroje, ktoré by napĺňali ich potreby. Zisťujeme napríklad, aký telefón je pre nich priveľký a aký by už bol príliš malý, aká veľký by mal byť displej a podobné veci. Tak vzniká prvá verzia telefónov a služieb, ktoré týmto ľuďom prinesieme na testovanie a na základe ich pripomienok potom naše produkty upravujeme. Toto sa deje dvakrát, niekedy až trikrát.

.ako dlho to celé trvá?
Pred vývojom samotného produktu je veľa kultúrnych štúdií. V prípade hudobnej série Nokia to napríklad trvalo asi dva roky. Nie vždy to trvá tak dlho, ale v tomto prípade sme sa snažili porozumieť, ako ľudia vnímajú a používajú hudbu, takže to bolo dlhšie. Nakoniec, samozrejme, musíme urobiť rozhodnutie, ktorou cestou pôjdeme.

.ako v tomto procese zohľadňujete svoju konkurenciu?
Nemôžeš si neuvedomovať, čo robí konkurencia, ale nemôžeš sa na to sústrediť. Je to tak ako pri atletických pretekoch: sústrediť sa musíš na cieľ a neobzerať sa stále cez plece na svojich súperov. Čo neznamená, že sa od konkurencie nemáme čo naučiť. Viac ako konkurencia nás však zaujíma, ako dynamika celého priemyselného odvetvia ovplyvňuje ľudí a ich správanie.

.aký veľký je vývojový tím?
Viac než 300 ľudí na celom svete.

.komunikačné technológie sa rozvíjajú v určitých „skokoch“. Mobilný telefón, textové správy, obrázky, hudba, prístup na internet, navigácia... Čo bude podľa vás ďalší „skok“?
Doteraz sme pridávali ďalšie komunikačné možnosti, nové funkcie, väčšinou jednu po druhej. Teraz sa všetko orientuje na zákazníka, ktorý si to všetko môže namiešať podľa svojej chuti. Riadenie procesu sa presúva od výrobcu k užívateľovi. Vytvárajú sa „otvorené systémy“, ktoré umožňujú užívateľovi vytvoriť si svoje vlastné produkty. Preto sú vo výhode firmy, ktoré stoja blízko pri svojich užívateľoch a podporujú ich tvorivosť. Ďalší revolučný krok nevytvoria výrobcovia, ale užívatelia.

.prečo by si človek mal kúpiť nový mobil od Nokie, a nie napríklad iPhone?
Ak skutočne chceš iPhone, tak by si si ho mal ísť kúpiť. Nemá zmysel ťa presviedčať, že toto je nejaká „lepšia alternatíva“. Ak má Nokia v sebe niečo, čo skutočne potrebuješ a čo ti vyhovuje, tak je to pre teba ten správny produkt. Medzi tebou ako človekom a vlastnosťami a funkciami telefónu musí existovať vzťah.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite