Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Film KARAMAZOVCI

.debora Pastirčáková .časopis .film

Niektoré príbehy nepotrebujú „doslovné“, vizuálne stvárnenie na to, aby ožili. Nadčasové dielo F. M. Dostojevského vďaka svojej schopnosti psychologicky presne zachytiť postavy v ich najhlbších vnútorných zápasoch medzi ne nepochybne patrí.

Niektoré príbehy nepotrebujú „doslovné“, vizuálne stvárnenie na to, aby ožili. Nadčasové dielo F. M. Dostojevského vďaka svojej schopnosti psychologicky presne zachytiť postavy v ich najhlbších vnútorných zápasoch medzi ne nepochybne patrí.
Súbor Dejvického divadla prichádza na alternatívny festival v industriálnom prostredí poľských oceliarní, kde má vystúpiť s inscenáciou Karamazovcov. Herci rozohrávajú príbeh o otcovražde,  o viere a ateizme, o láske a nenávisti, o smrti a milosrdenstve, o hriechu a jeho následkoch.  Divadelný prejav hercov pôsobí aj vo filme úplne prirodzene práve preto, že herci hrajú samých seba — hercov.
Filmová kamera však upriamuje pozornosť na to, čo by v divadle ostalo prehliadnuté. Tváre sa zaostrujú a rozostrujú, režisér Petr Zelenka necháva vyniknúť sugestívnu divadelnú mimiku. Špeciálna pozornosť je venovaná správcovi továrne, ktorého prítomnosť je akýmsi tragickým naplnením idey živého divadla, divadla v kontakte s realitou. Tá je vo svojej podstate tragikomická, čo Zelenka potvrdzuje scénami ľudsky láskavého humoru, keď hračka mončiči stvárňuje v bábkovom divadle Dostojevského, alebo keď polonahý režisér vybehne zo sprchy, aby zabránil hercovi v odchode na nakrúcanie do Prahy. Avšak najsilnejšie rezonujúcim motívom je téma  smrti a utrpenia, podiel viny na utrpení nevinných. Práve tu nastáva až mrazivo skutočný, nepríjemne intímny dotyk s realitou, vďaka ktorému film Karamazovci nie je adaptáciou románu alebo divadelnej hry, ale je to nové, originálne dielo, ktoré sa dotýka každého.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite