ROSES KINGS CASTLES
ROSES KINGS CASTLES
SYCAMORE CLUB
Bubeník škandalóznych Babyshambles Adam Ficek prišiel na trh so sólovým projektom, ktorý sám nahral, otextoval a naspieval. Po nečakanom prijatí veľkým vydavateľstvom a následnom nečakanom odmietnutí album nakoniec aj sám vydal. Projekt Roses Kings Castles je zameraný takpovediac folkovo — pesničkársky. Tichý tok melodických piesní vystavaný na akustických nástrojoch pôsobí veľmi komorne. Jednotlivé tracky nikdy neprekročia istú hladinu hluku, ktorá je naozaj nízka. Občas zaznie elektrická gitara, akoby zapojená do chrčiaceho tranzistora po babke, akordeón, violončelo či cinkajúci xylofón. Piesne sú v porovnaní s Adamovou domácou kapelou možno trochu nenápadné, ale jeho tvorba je menej expresívna s plným vedomím autora, takže nejde o nedostatok nahrávky. Pekná prácička plná svetla, sviežosti a pohody, vhodná na upokojenie pošramoteného vedomia.
●●●●○

VLADIMÍR MIŠÍK + ETC… + HOSTÉ
ARCHA 6.6.2007
SONY/BMG (2CD/2DVD)
Vladimír Mišík musel pre zranenie členka koncert k svojim šesťdesiatinám v pražskej Arche absolvovať na vozíčku, no z kvality to neubralo. Je to prvá regulárna elektrická „lajvka“ vo vyše 30-ročnej histórii ETC a Jan Hrubý, Jiří Veselý, Pavel Skála, Petr Pokorný a Jiří Zelenka dávajú zo seba všetko dobré, čo sa na nich za tie desaťročia nalepilo. Mišíkov hlas je napriek problémom s astmou stále presvedčivý. Hrsťou čerešní na narodeninovej torte mali byť hostia, ktorí spievajú Mišíkove songy na prvej časti dvojalbumu. Niektorí zaspievali štandardne (Dragoun, Prokop, Nejezchleba), iní s pridanou hodnotou (Bárta, Merta, Pastrňák) a iba raz to trochu škrípe (Meky Žbirka v blues Got My Mojo Working). Každý hosť predniesol viac či menej vtipnú a menej či viac otravnú zdravicu, ktorá mohla v danej chvíli potešiť gratulanta, no pri počúvaní to dosť zdržuje.
●●●●○

BRAN
AN DELIENN
INDIES SCOPE
Bretónska hudba v strednej Európe ožíva vďaka potulným hudobníkom, ktorých sem zaveje oceánsky vietor a oni, pociťujúc „homesickness“, objavia v sebe potrebu rozosievať semeno domovskej kultúry, aby si v cudzine vytvorili svoj ochranný čarovný kruh. Zhromaždia okolo seba pár miestnych hudobníkov a misia sa môže začať. Tak nejako mohla vzniknúť aj skupina Bran, ktorej ústrednou postavou je Dewi Pajot, bretónsky spevák a klarinetista žijúci v Prahe. Bran v súčasnom vývojovom štádiu už prekonala prosté interpretačné obdobie a prvky keltskej hudby sprostredkúva väčšinou na krídlach pôvodnej tvorby. A nie sú to len inak preskupené folkloristické schémy. Vo farebne bohatej akustickej hudbe Bran nie je núdza ani o zaujímavé finesy a originálne hudobné nápady, ktoré dobre ladia s francúzskymi textami a jemným pátosom v Pajotovom speve.
●●●●○

THE BAD PLUS
FOR ALL I CARE
EMARCY
Prvý spievaný album amerického džezového klavírneho tria The Bad Plus pokračuje v línii nastolenej jeho úspešným predchodcom Prog. Okrem nezabudnuteľných skladieb progresívneho rocku obsahuje aj prerábky skladieb populárnej a súčasnej vážnej hudby. Nirvana, Pink Floyd, Yes, Bee Gees, ale aj Ligeti, Babbitt či Stravinskij nachádzajú v podaní tohto moderného tria nečakaný náladový i výrazový potenciál, výdatne dotváraný uhrančivým vokálom hosťujúcej Wendy Lewis. Posuny, ktoré testujú, kam až budú milovníci pôvodných verzií skladieb ochotní zájsť, nie sú v tomto prípade vôbec samoúčelné. Bad Plus pretvárajú veci cieľavedome, pričom im vôbec neubližujú, dodávajú im osobité napätie a v spolupráci so speváčkou i „nezávislý“ esprit. Výborný výber repertoáru, originálne spracovania, ucelené aj napriek charakterovej a náladovej všehochuti.
●●●●○

SETH LAKEMAN
POOR MAN'S HEAVEN
Seth Lakeman je spevák, huslista a gitarista so silným zázemím na britskej folkovej scéne, na jednom pódiu však už stál aj s The Levellers alebo Jethro Tull. Jeho štvrtý sólový album Poor Man's Heaven by sa dokonca dal označiť ako folk rock. Stále na ňom síce dominujú akustické nástroje (najmä husle, gitary a mandolíny), významnou súčasťou aranžmánov sú však aj energické rockové bicie. Lakemanove autorské skladby sú melódiami aj obraznosťou pevne ukotvené v ľudovej tradícii. Lakeman na albume s prevládajúcou námornou tematikou rovnakým jazykom spieva o tragickej udalosti z roku 1981, keď počas záchrannej akcie pri juhozápadnom pobreží Anglicka zahynulo šestnásť ľudí, ale aj o príbehu z 19. storočia, v ktorom mládenec pri záchrane posádky z topiacej sa lode musí krásnej dievčine odseknúť vlasy. Ťažká, ale väčšinou prirodzene pôsobiaca romantika.
●●●○○