Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Džezové lieviky

.vladimír Potančok .časopis .hudba

Bratislavské jazzové dni sú bez pochýb jednou z

Bratislavské jazzové dni sú bez pochýb jednou z hlavných koncertných udalostí sezóny. Nič na tom nemenia ani snahy o konkurenciu, ba ani šomranie pamätníkov, že to už nie je to, čo to bývalo. Aj tak si väčšina z nich nakoniec kúpi lístok a objaví sa v PKO.


Nech dopadne tohtoročný festival akokoľvek, jedno je isté – po ňom i pred ním sa nájde dosť ľudí, ktorí vám budú svätosväte tvrdiť, že to budú či boli najlepšie, prípadne najhoršie BJD v histórii. Jediný spôsob, ako možno takýmto panikárom vyraziť tromf z ruky, je presvedčiť sa na vlastné oči a uši. Ďalšou istotou „džezákov“ je, že niektorá z hviezd sklame a daktorá z menej známych kapiel ju svojím výkonom zatieni. Na to nás upozornil aj spoluorganizátor a moderátor BJD, džezový spevák Peter Lipa, ktorý pre .týždeň povedal, že „prídu aj veci, ktoré nikto nepozná a často sa to končí tak, že majú väčší úspech ako hlavné hviezdy“. Napriek tomu sa Lipa najviac raduje z prítomnosti legendárneho amerického speváka Al Jarreaua, ktorý vystúpi v Bratislave v nedeľu večer a upozorňuje, že nech je s ním na pódiu ktokoľvek, keď má šou vo vlastných rukách, „je to jednoducho geniálne“.

Noc, klub a džez
Za desaťročia, počas ktorých obe sály bratislavského PKO hostia džezový festival, sa z BJD pomaly stalo podujatie, ktoré má charakter „oficiálnej kultúry“ viazanej na konkrétne miesto. Niekoľko pokusov o vytvorenie tradície jam-sessions sa skončilo neúspešne. Vlani sa mohli nenásytní hltači džezu po skončení veľkých koncertov na „džezákoch“ doraziť na nočnej produkcii festivalu All That Džez, ktorý na dvoch miestach Bratislavy organizoval Nu Spirit Bar. Tohto roku sa tento minifestival odohrá len v domovskom bare, ale sľubuje návštevníkom niekoľko ozajstných lahôdok. Okrem dídžejských vystúpení rezidentov Magálovej a Kineta popúšťajú nejaké vinyly aj hostia z Nemecka, Veľkej Británie a USA – 7 Samurai, Dom Servini a Karl Injex. Organizátor festivalu Rado Tomek, alias DJ Kinet, však upozorňuje hlavne na živé koncerty. V piatok vystúpia francúzski The Dynamics, ktorí podľa Kineta hrajú a spievajú „akýsi reggae-soul, ultra zaujímavé cover verzie rôznych hitov“. V sobotu to bude japonské kvarteto Sleepwalker, ktoré hrá vysoko kvalitný akustický džez s tanečným nasadením. Zaujímavou súvislosťou medzi veľkými „džezákmi“ a festivalom All That Džez je, že to boli práve organizátori ATD, ktorí pred štyrmi rokmi ako prví dotiahli do Bratislavy projekt Re:jazz. Rado Tomek má radosť z toho, že „BJD nám začínajú šliapať na päty, keďže Re:jazz patria do „našej“ nu jazzovej škatuľky“. Zároveň však upozorňuje na zásadný rozdiel medzi BJD a ATD. Kým veľké „džezáky“ sú podľa neho masová akcia, „na ktorú okrem skutočných fanúšikov jazzu pravidelne prichádza aj množstvo snobov podľa princípu vidieť a byť videný“, na minifestival chodia hlavne skutoční fanúšikovia dobrej hudby. Hlavný rozdiel však vidí v dramaturgii, pretože All That Džez chápe pojem džezu oveľa širšie a nájde sa tam množstvo interpretov, spojených s klubovou elektronickou scénou. Ak teda nebudete vedieť, čo s večerom, načatým pri Dunaji, skúste to ešte v útulnom bare na Medenej ulici – džez sa vracia na miesto, kde sa cíti ako doma v Amerike!
.vp

.hviezdy globálne i lokálne
Hlavná hviezda je teda jasná a žiariaca, aj keď jej už pomaly ťahá na osemdesiatku. Na vystúpenie Al Jarreaua sa teší aj známy džezový publicista a hudobník Marian Jaslovský, pretože podľa neho „pomáhal stavať základy, na ktorých stále stojím, a stále je veľký“. Ani iné dni však neostanú bez známych mien. V piatok to budú hneď tri naraz. Kapela S.M.V. dostala svoj názov podľa iniciálok krstných mien troch známych basgitaristov, ktorí sa v nej stretli – Steve Clarke, Marcus Miller a Victor Wooten. Táto naozajstná superskupina sľubuje more rýchlych prstokladov a dobrých groovov. Sobota bude patriť pre zmenu vokalistkám – zrelá americká džezová dáma Karrin Allyson predstaví album brazílskych štandardov, ktorým dodáva jej sýty a istý hlas novú kvalitu. O hviezdny štatút bude súperiť s anglickým duom Swing Out Sister, ktoré patrí k rovnakému druhu chutného džezovo-popového koktailu, ako sú Matt Bianco či Sade.
Všetky tri večery otvárajú špičkoví domáci interpreti – v piatok začína program trio Bukake (Buntaj, Tatár, Gašpar), pevný rytmicko-melodický základ veľkého počtu slovenských džezových i popových albumov s vlastnou tvárou, v sobotu spoja svoje sily mladíci, ktorí skvele ovládajú dychové nástroje a dívajú sa skôr na vzory z minulosti, ako by hľadali nový zvuk – saxofonista Rado Tariška a americký trúbkar Ryan Carniaux zahrajú pre džezových puristov. V nedeľu je prvou kapelou tangovo ladené Triango, v ktorom sa na pódium Estrádnej sály PKO po dlhoročnej restávke opäť vráti klavirista Peter Breiner. 

.tušenie prekvapení  
Moja viac ako dvadsaťročná skúsenosť s džezákmi mi vraví, že najviac prekvapení sa zvykne skrývať vo vystúpeniach kapiel, ktoré idú ako druhé alebo tretie v poradí. Takže v piatok sa napríklad veľmi teším na maďarský pätnásťčlenný Free Style Chamber Orchestra, v ktorom sa zišli džezoví muzikanti s hráčmi na sláky i drevené dychové nástroje. Spojenie etnických vplyvov s džezom má na maďarskej scéne hlboké korene, zdá sa však, že ešte zďaleka nebolo všetko vyskúšané. Kapelník a klavirista János Nagy ponúka so svojimi spoluhráčmi naozaj nevšedný zážitok. Druhým čiernym koňom piatkového večera je americké akustické trio The Bad Plus, ktoré hrá skôr rock-džez ako džezrock. Títo páni radi búrajú ikony, takže sa môžete tešiť napríklad na džezové úpravy U2, či Bee Gees, ktoré navyše okorení kvalitný hlas speváčky Wendy Lewis (mohli ste ju počuť napríklad v nu-jazzovom projekte Jestofunk). V sobotu je najväčšou neznámou skupina talianskeho gitaristu Gianfranca Continenzu, ja sa s ňou však veľmi rád zoznámim. Speváčka Karrin Allyson je doma v USA veľkou hviezdou, aj keď u nás nemá až tak veľa fanúšikov. Som si istý, že po džezákoch ich poriadne pribudne. Nedeľnajší večer určite ozvláštni spojenie kapely slovenského rodáka - bubeníka Jána Fabrického (ex-Demikát) s fenomenálnou americkou hráčkou na elektrické husle Karen Briggs. Nuž a mládež sa nesmierne teší na nemecký projekt Re:jazz, ktorý už v Bratislave pred pár rokmi vystúpil i na samostatnom koncerte. Tentoraz bude hlavnou témou džezových prerábok japonská elektronická klubová scéna a jej hity.
Okrem hlavného pódia je aj tento rok otvorená „prestávková“ scéna s logom zajačika – práve tu som zažil po minulé roky najlepší kontakt muzikantov s publikom. Za hriech bude stáť nielen funkový projekt rakúskeho gitaristu Stefana Wagnera, ale aj Anita Soul, ktorá svojmu pseudonymu nerobí žiadnu hanbu, či domáci filozofujúci rapperi z Quasimonda. Na otázku, či sa nebojí, že ortodoxní fanúšikovia džezu hip-hop v PKO vypískajú, mi Marian Jaslovský, „umelecký vedúci“ Quasimonda povedal, že BJD je mainstreamový jazzový festival, ktorý sa otvára aj iným žánrom a „ak je niekto veľmi ortodoxný, nech sa ide porozprávať do bufetu o harmolodickom koncepte Ornetta Colemana“.
Takže – pripravte si uši, budú sa nalievať synkopy! A keď to celé skončí a z lievika vypadne aj posledná nota, až potom sa môžeme porozprávať o tom, či to bolo lepšie alebo horšie ako minule.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite