Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ramadán zo všetkých strán

.ľuboš Hrivňák .časopis .náboženstvo

Každé ráno sa za tmy budím na bubnovanie pod oknami na ulici. To dobrovoľník upozorňuje komunitu veriacich, aby sa stihli najesť ešte pred svitaním. Je ramadán, pôstny mesiac.

Každé ráno sa za tmy budím na bubnovanie pod oknami na ulici. To dobrovoľník upozorňuje komunitu veriacich, aby sa stihli najesť ešte pred svitaním. Je ramadán, pôstny mesiac.


Jedno z mojich prvých stretnutí s ramadánom som zažil pred niekoľkými rokmi v kozmopolitnom Bruseli. Vyhrievame sa na podvečernom slnku pred plnou krčmou, s kamarátom popíjame vynikajúce belgické pivo a dívame sa na tmavovlasých chlapíkov, ako sedia zamračení a naprázdno v podniku oproti cez ulicu. Oni pozorujú nás, my ich. „Ich“ strana ulice je moslimská, žijú v nej hlavne prisťahovalci z tretieho sveta, tá „naša“ patrí umelcom a intelektuálom.
Útoky v londýnskom metre sú nedávnou záležitosťou, a tak je pre nás každý moslim tak trochu potenciálnou hrozbou. „U nich“ je ramadán a pôst, my pri pive „riešime“ otázku, ako rýchlo by skolabovali všetky úradovne Európskej komisie, keby belgická vláda v rámci boja proti terorizmu preventívne prepustila tie zástupy upratovačov, technikov a čašníkov, väčšinou moslimov, ktorých zamestnáva ako pomocný personál. Jedna ulica, dva svety. Vtedy som netušil, že o niekoľko rokov neskôr strávim pracovne rok v Turecku a ramadán zažijem na vlastnej koži.

.podľa lunárneho kalendára
Keď sa povie ramadán, väčšine nemoslimov sa vybaví pôst, ktorý trvá mesiac, a poniektorí možno jedným dychom doplnia fámu, aké môže byť pre cudzinca nebezpečné dráždiť postiacich sa moslimov konzumáciou jedla na verejnosti.
Pre moslimov je ramadán deviatym a najposvätnejším mesiacom v moslimskom kalendári. Je jedným z piatich pilierov islamu, ktoré musí dodržiavať každý moslim: vyznanie viery, modlitba, dávanie almužny, pôst a púť do Mekky. Je to mesiac, počas ktorého bol podľa moslimskej tradície prorokovi Mohamedovi zjavený Korán. Počas ramadánu viac ako inokedy v každodennom živote moslimov naberajú na význame modlitby, pôst, charita a sebareflexia.
Oficiálny začiatok ramadánu určujú náboženské autority podľa počiatočnej fázy pribúdajúceho mesiaca. Zrejme aj preto sa postupom času stal polmesiac významným symbolom islamu. Tento rok trval ramadán od prvého do dvadsiateho deviateho septembra.
Pôst je záväzný pre všetkých veriacich moslimov, pre mužov aj ženy. Pod pôstom sa rozumie abstinencia v jedle, pití aj v sexuálnom živote od svitania do západu slnka. Sám pôst sa začína zvolávaním k prvej modlitbe dňa, ktorá sa vykonáva krátko pred východom slnka (fajr), a je prerušený pri štvrtej modlitbe dňa, praktizovanej pri západe slnka (Al-Maghrib).  Až do nasledujúcej rannej modlitby môže byť pôst prerušený. V čase ramadánu tak majú veriaci viac času na čítanie Koránu a praktizovanie svojej viery.
Podľa druhej súry koránu platí: „Každý, kto je prítomný (u seba doma) počas tohto mesiaca, má ho stráviť postením sa.“ V praktickom živote to znamená, že cestujúci sú od pôstu oslobodení. Aby však neboli o nič ukrátení, každý deň pôstu, ktorý vynechajú, by si mali dodatočne „doplniť“, len čo sa ich cestovné povinnosti skončia. Od pôstu sú oslobodení aj chorí, dojčiace matky, tehotné ženy, mentálne postihnutí a deti pred pubertou.


.otváranie brán raja
Dôvod, prečo sa bezmála 1,5 miliardy moslimov na celom svete každoročne postí, je ten, že majú zušľachťovať svoje telo a myseľ. Prorok povedal: „Keď sa začne ramadán, brány raja sa otvoria, brány pekla sú zatvorené a démoni spútaní reťazami.“ Ramadán sa teda chápe ako cesta k Bohu, mesiac viery a spirituálnej očisty. Pre mnohých veriacich je to správny čas zmeniť niečo vo svojom živote k lepšiemu. Veľa moslimov by chcelo častejšie navštevovať mešitu, ale inokedy na to nemajú čas. Iní zase chcú lepšie porozumieť Koránu alebo chcú byť lepší vo svojom každodennom konaní. Učenie islamu predpokladá, že ak sa vzdajú jedla, pitia a odrieknu si telesné pôžitky, ľahšie pristúpia k sebareflexii a sústredia sa na svoju vieru. Ramadán by teda mal byť najlepšou príležitosťou skončiť s hriechmi a zlými návykmi a začať so zmenou k lepšiemu. Mnohí moslimovia si v tom období dávajú osobné záväzky podobné sľubom, aké vyslovujeme na začiatku nového roka aj my. A rovnako ako my sa nádejajú, že im polepšenie vydrží aj neskôr.
Ramadán sa chápe nielen ako obdobie zvýšenej náboženskej aktivity, ale aj ako čas slušnosti, zdieľania, odpúšťania a kolektívnej dobročinnosti. Moslimovia v tomto mesiaci pripravujú špeciálne jedlo, kupujú dary svojim blízkym a obdarúvajú ľudí v núdzi. Práve počas ramadánu odvádzajú moslimovia zakat. Ide o výročnú almužnu, kodifikovanú islamom, záväznú pre všetkých dospelých moslimov, ktorí si ju môžu dovoliť odviesť. Vypočíta sa na základe osobného bohatstva, majetkových pomerov a príjmov v uplynulom roku. Zakat najjasnejšie vyjadruje spojenie medzi dobročinnosťou a očistou.

.po turecky ramazan
Tento rok som počas ramadánu v Ankare, meste úradov a štátnych úradníkov, metropole sekulárneho Turecka. Život a práca tu nezastali, no aspoň z môjho pohľadu prebiehajú v akomsi mimoriadnom režime. Jedáleň vo vládnej budove, kde pracujem, je počas ramadánu takmer prázdna. Grily, inokedy plné špecialít, sú odstavené. Dlhý pult, kde býva pestrý výber predjedál, zeleninových šalátov a zákuskov, zíva prázdnotou a rozľahlá jedáleň pôsobí skľučujúco. Na obed sa podáva iba jedno hotové hlavné jedlo, kuchári ho naberajú z obrovského hrnca. Nemci by ho označili ako eintopf.
Pravoverný moslim sa modlí päťkrát denne. Čas modlitieb má svoj presný režim, ktorý sa riadi podľa pohybu slnka. Druhá z piatich modlitieb dňa sa má uskutočniť, keď je slnko v zenite. Je zaujímavé, že hoci turecká ústava prísne oddeľuje vieru od štátu, postiaci sa štátni zamestnanci zostupujú v čase obeda k pravidelnej modlitbe priamo do suterénu vládnej budovy. Teda aspoň muži, keďže počas modlitby som v suteréne nikdy nestretol ani jedinú ženu. Pomocný personál vtedy pokryje podlahu kobercami a po očiste sa veriaci spoločne modlia. Len čo sa modlitby skončia, zamestnanci koberce zrolujú a priestory opäť slúžia svojmu pôvodnému účelu – funguje tu bufet, holičstvo, krajčírstvo a čistiareň.
Aj ten najbežnejší život v meste pôsobí počas ramadánu trochu inak. Vodiči sú k sebe ohľaduplnejší a v dopravných zápchach sa toľko nepredbiehajú. Nádvoria významnejších mešít sa menia na predajne kníh. V desiatkach stánkov si tu ľudia môžu kúpiť knihy s náboženskou tematikou. Nechýba Korán preložený vari do všetkých svetových jazykov. Veľa reštaurácií zostáva počas dňa zatvorených. Zato čajovne sú plné mužov, ktorí sedia pri prázdnych stoloch. Pekárne pečú čerstvý chlieb na večer. Je to špeciálny druh chleba pripravovaný počas ramadánu, na ktorý si ochotne vždy počkám v rade. Cestu z kancelárie si však musím načasovať tak, aby som ju stihol skôr, než hlas muezína ohlási z minaretov, že slnko zapadlo a pôst sa môže prerušiť. V opačnom prípade iba ťažko zoženiem na ulici taxík. Jediné, na čo si neviem zvyknúť, je to ranné bubnovanie pod oknami.

.hladní najviac nakupujú
Pre obchodníkov je ramadán v islamských krajinách ideálnou zámienkou, ako predať a zarobiť viac než inokedy. Kam sa len človek pozrie, bilbordy a inzeráty upozorňujú na zľavy. Supermarkety a nákupné centrá sa predháňajú v špeciálnych ramadánových výpredajoch. Obchod je obchod a marketingové kampane bežia naplno už niekoľko týždňov pred začiatkom posvätného mesiaca. Nákupná horúčka vrcholí, trochu paradoxne, počas pôstu. Každý väčší výklad je pomaľovaný slovom Indırım, po turecky zľava. Výhodný nákup televízora, práčky alebo topánok vždy láka a spotrebiteľské vzorce správania sú v Ankare rovnaké ako v Bratislave. Konzumná spoločnosť tu súperí s vierou v Boha rovnako ako pred Vianocami v kresťanských krajinách.
Záver ramadánu býva sladký a veselý. Sviatok Eid al-Fitr v preklade znamená Sviatok ukončenia pôstu a označuje ukončenie ramadánu a prvý deň nasledujúceho mesiaca. Ja zažívam koniec ramadánu na Hippodrome v istanbulskej štvrti Sultanahmet. V tú noc sa Hippodrom, ktorý je od byzantských čias centrom obchodu a spoločenských udalostí, mení na veľký piknik a radostnú oslavu. Slávnostne poobliekané rodiny si rozložili deky na trávnikoch, chudobní dostávajú jedlo a deti sladkosti. Vyhráva hudba, mládež tancuje, známi sa stretávajú pri tureckej káve pripravovanej na drevenom uhlí. Všade rozvoniavajú miestne delikatesy a na tvárach vidieť radosť  a spokojnosť. Už zajtra bude deň ako každý iný.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite