THE STREETS
EVERYTHING IS BORROWED
SIXSEVENINE
The Streets je hračka, s ktorou sa v štúdiu už štvrtýkrát zahralo veľké dieťa menom Mike Skinner. Kto je to? Raper? Rap je len médium, cez ktoré dáva von svoje myšlienky. Tento človek má niečo zvláštne, čo vnímate z jeho textov, hudby (pre niekoho nie príliš invenčnej) i zo živých vystúpení, kde tak trochu manipuluje masami. Je v tom určitá sila, keď sa človek postaví pred svet a odhalí najtajnejšie zákutia svojej mysle. Raz z toho vyjde veľké „fuck off“, inokedy je citlivý až romantický či ironický a sarkastický. Inteligentné spojenie hip-hopu, reggae, rocku, popu a blues je základom pre jeho texty. Hudba vhodná na párty zároveň obsahuje hlbšie posolstvo. Žiadne posolstvo by však nemalo byť také hlboké, aby sa v ňom obyčajný človek utopil. A tak ani Mike nie je žiadny Immanuel Kant, ale chlapec z ulíc. Tak vám to servíruje, a tak to funguje.

JAMES MORRISON
SONGS FOR YOU, TRUTHS FOR ME
Keby šlo iba o hudobný štýl, dalo by sa povedať, že dnes 24-ročný James Morrison spieva hudbu určenú skôr generácii svojich rodičov než spolužiakov. A nebolo by to až tak od veci, pretože vyrastal pri počúvaní obľúbených soulových platní svojej mamy a folkových albumov otca. Oba tieto americké zdroje sa v ňom dokonale premiešali, ale Jamesova zrelá, vrúcna interpretácia urobila jeho hudbu zrozumiteľnou nezávisle od veku poslucháča. Ani druhý album sa neodchýlil od štýlu nastoleného pri debute. Bohaté orchestrálne aranžmány na jednoduchej a funkčnej groovy rytmike – obľúbený retro princíp, na ktorý úspešne stavili aj Duffy a Sharleen Spiteri. Za skvelou interpretáciou trochu pokrivkáva melodika a dramaturgia albumu (pesničky sa čoskoro začínajú zlievať), no sú tu aj potenciálne hity Once When I Was Little a duet s Nelly Furtado Broken Strings.

ADRIANA CALCANHOTTO
MARÉ
ARIOLA
Lyrika, nostalgia, romantika. V hudbe, ktorá sa na nás denne valí, sa nám veľa z obsahu týchto pojmov nedostáva, a ak predsa, tak v lacnej podobe. Vzniká tak skreslený dojem, že sú gýčové a staromódne. Adriana Calcanhotto, speváčka a skladateľka, hviezda brazílskej populárnej hudby, vo svete známej pod skratkou MPB, nám v piesňach rozdáva tieto pojmy so samozrejmou nonšalantnosťou a vybraným vkusom. Ak navyše tróni za mixážnym pultom Arto Lindsay, ktorý produkoval nahrávky veľkých umelcov (Laurie Anderson, David Byrne) a ako skladateľ sa podpísal i Caetano Veloso, tak nie div, že album Maré (Príliv a odliv) ponúka niekoľko čarokrásnych piesní s atmosférou tropických pláží, nasiaknutou molekulami samby a inými latinskými štýlmi – tangom, reggae, bossa novou. „Disco perfeito“ — dokonalý disk, píšu o Maré brazílski recenzenti. Takmer súhlasím.

ROOTS MANUVA
SLIME & REASON
BIG DADA/WEGART
Chlapík, ktorý pred tromi rokmi v snehobielom obleku a šiltovke na trenčianskom letisku pôsobil trochu nervózne až nepatrične (neskôr vysvitlo, že podobne ako toho roku Richard Müller bojoval so svojimi démonmi, pravda, s menšou mediálnou „podporou“), pripravil dosiaľ najpestrejší a možno najlepší ostrovný rapový album vôbec. Po troch štúdiových a dvoch remixových, ktoré zásadne definovali zvuk hip-hop-grime-dancehallovej Británie, a po trojročnej pauze je Rodney Smith o kus ďalej. Medzičasom 36, tak akurát na dospelé mestské pesničkárstvo, no stále s typickou lakonickou ležérnosťou vo výraze. Pokiaľ ide o formu, majstrovi pristane polámaná elektronika a funk (A Man´s Talk, It´s Me Oh Lord, Let The Spirit) o čosi viac než extrémne jednoduché dancehallové formulky (Do Nah Bodda Mi) či zadýchaný wileyovsko-rascalovský grime (Buff Nuff).

HUONG THANH & NGUYEN LE
FRAGILE BEAUTY
ACT/DIVYD
Názov „Krehká krása“ presne vystihuje podstatu príťažlivosti čarovného zvukosveta, ktorý už štvrtýkrát spoločne vybudovali dvaja Vietnamci žijúci vo Francúzsku – speváčka s krištáľovým hlasom Huong Thanh a gitarista, skladateľ a aranžér Nguyen Le. Ich svet hýri farbami, exotikou a netradičnými náladami, jemným džezovým espritom i globálnym soundom. Nguyen Le tu vystupuje ako bravúrny aranžér, ktorý šikovne využíva hráčov na rôznorodých nástrojoch. Vietnamská tradičná hudba je mu blízka a svoje rockové a džezové skúsenosti dôsledne podriaďuje speváčkiným partom, náladovej drobnokresbe a absolútne sústredenému, vycizelovanému a komplexnému stvárneniu skladieb. Všetko je dotiahnuté do poslednej noty, všedné momenty sú veľmi zriedkavé a spojenie vietnamskej tradičnej hudby a európanstva tu pôsobí ako samozrejmosť.

ALPHABEAT
THIS IS ALPHABEAT
Tzv. „zachmúrení Škandinávci“ vedia občas vyprodukovať až nehanebne bezstarostný popík. ABBA síce v sebe mala aj kus melanchólie (o a-ha ani nehovoriac), ale čo takto Roxette, Ace Of Base alebo Aqua? Do zoznamu rozbujdošených severanov sa najnovšie zaradila dánska šestica Alphabeat, ktorá hitmi Fantastic Six, Fascination alebo Boyfriend dobyla Britániu a dokonca si vyslúžila titul „spasitelia popu“. Album This Is Alphabeat je pestrá zmes: mužský spev sa prelína so ženským, počuť tu ABBU, disco, popmusic 80. rokov od Madonny po Pet Shop Boys, dokonca je tu coververzia Public Image od post-punkových Public Image Ltd. Z veselej atmosféry sa vymyká zádumčivá Rubber Boots. Ale keď sa človek započúva do viacznačného refrénu („always wear rubber“), zneistie, či náhodou nejde o fetišistickú hymnu alebo o lekciu zo sexuálnej výchovy. Jednoducho, Škandinávci.