Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Frikulínom všetkých krajín

.lukáš Krivošík .časopis .literatúra

Americký komentátor a zabávač Greg Gutfeld vo svojej knihe Not Cool podrobil zdrvujúcej kritike koncept „coolovosti“. A tiež hipsterské elity, ktoré si osobujú právo rozhodovať, čo „cool“ je, a čo zas nie.

Nájsť najvýstižnejší slovenský ekvivalent toho adjektíva nie je ľahké. V slovníkoch sa slovo „cool“, ktoré v pôvodnom význame znamenalo jednoducho „chladný“, prekladá v jeho prenesenom zmysle ako „super, skvelý, drzý, fajn, príťažlivý, pôsobivý“. Od módy cez jedlo až po životný štýl a politiku – vo všetkých týchto oblastiach počúvame od samozvaných arbitrov, že niečo je „cool“, kým iné zase nie. Gregovi Gutfeldovi, ktorý patrí k pravidelným hosťom publicistických tolkšou americkej spravodajskej stanice Fox News, sa to príliš „cool“ nezdá. Vetrí za týmto fenoménom niečo falošné. A pred dvoma rokmi o tom napísal knihu. Kritickú i vtipnú. Má názov Not Cool s podtitulom Hipsterská elita a ich vojna proti vám.

povrchnosť i konformita

Aj keď kritizovať „coolovosť“ neznie veľmi „cool“, Gutfeldova kniha sa číta sviežo a ľahko. Opiera sa o udalosti, ktoré zarezonovali v americkom verejnom živote, ale aj o vlastné skúsenosti autora so šoubiznisom a popkultúrou: „Navždy som sa naučil vyvarovať sa čohokoľvek, čo páchlo strojeným správaním, bažiacim po pozornosti,“ píše. „Čokoľvek od modernej nepraktickej módy cez nabubrený žargón, ktorý nič neznamená až po súčasný aktivizmus, ktorý nepomáha nikomu, akurát aktivistom samotným, vo mne spúšťa môj anticool poplach.“

Podľa Gutfelda jedinci, snažiaci sa pôsobiť „cool“, predstierajú, že ich predvídateľné a konformné správanie je v skutočnosti prekvapujúce a riskantné.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite