Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hudba recenzie

.časopis .hudba

DOLLY PARTON
BACKWOODS BARBIE
UNIVERSAL

Dolly Parton je Madonnou hudby country. Sama tak dlho narábala so symbolmi Ameriky, až sa stala jedným z nich. Mnohé z nášho pohľadu pôsobia absurdne, nebudeme tu však riešiť, prečo sa dievčatká snažia vyzerať ako prostitútky a dámy v najlepších rokoch (nechcem priamo povedať staré baby) zase ako kríženec nevšedne obdarenej Barbie a Michaela Jacksona. Oboje iste vytvára mnoho pracovných príležitostí. Samotný zjav Mrs. Parton ide ruka v ruke s koreňmi jej pop-country-rockových pesničiek, je však natoľko impozantný, že našinca ľahko odpúta od toho, čo vlastne Dolly spieva. Hlavný tok jej hudby sa sunie medzi brehmi, ktoré na jednej strane obývajú Eagles a na druhej Shania Twain. Občas tu zaznie aj gospelový zbor, írska flauta, swingujúci western či posledný valčík s kvílením pedal steel gitary. Do šťavnata prepečený americký "mainsdream".
●●●○○
.martin Chrobák


JOHN MAYER
WHERE THE LIGHT IS (LIVE IN LOS ANGELES)
SONY BMG (2CD)

S Johnom Mayerom sa ťahá povesť speváka, ktorého majú najradšej dievčatá a ženy - a špeciálne vraj ženy v strednom veku. Dôvody nie je ťažké uhádnuť. Chalanský výzor, ktorý mu zostal aj po tridsiatke, akustická gitara a vášnivý, no zároveň zraniteľne pôsobiaci spev. Ale to je len jedna podoba Johna Mayera, ktorá otvára živý dvojalbum Where The Light Is. Najsilnejším okamihom úvodného akustického setu je, paradoxne, Free Fallin' - nádherná melódia Toma Pettyho, ktorá ešte krajšie vyznie v originálnej introvertnejšej verzii. Päť akustických skladieb je však len predjedlom k dvom hlavným chodom. Jedným je bombastické vystúpenie so sedemčlenným bandom a druhým komorný bluesrockový set, kde sa Mayer za asistencie precíznej rytmiky Pino Palladino (basgitara) a Steve Jordan (bicie) zmenil na vtelenie Stevieho Raya Vaughana. Originálne? Nie. Príjemné? Áno.
●●●○○
.vladislav Gális


FOOLK
RED PILLS FOR DADDY
DEADRED/STARCASTIC/WEGART

Projekt Foolk, za ktorým stojí Dušan Vančo, patrí do objaviteľskej a objavujúcej vetvy slovenskej elektroniky. Podobne ako kedysi This Is Kevin alebo Abuse, aj on posúva jej hranice o kúsok ďalej bez toho, aby nápadne kopíroval zahraničné vzory. Hoci z jednotlivých trackov cítiť inšpiráciu estetikou labelov Warp alebo Ninja Tune, hudba zostáva originálna. Na prvé počutie zložitá mozaika zo zvukových databáz, efektov, samplov i živých nástrojov hosťujúcich muzikantov drží pokope a nestráca komunikatívnosť. Džez, filmová i vážna muzika, ale aj ambient - to všetko sa tu mení na novú kvalitu. Koho nepobavia vtipné skladby Crazy Swinger, Well Yeah alebo titulná Red Pills, môže podľahnúť tým prešpekulovanejším - napríklad Like A Surgeon, You Know A Six. Vysoký nadštandard, ktorý sa hádam budú snažiť dobehnúť aj ostatní.
●●●●●
.vladimír Potančok


WASIS DIOP
JUDU BÉK
WRASSE

Nazývajú ho "Leonard Cohen Afriky". Jeho nový album Judu Bék (Radosť zo života) je skutočne kvalitatívne porovnateľný s Cohenovou tvorbou, no neočakávajte jej napodobňovanie ani prispôsobovanie sa world music. Wasis Diop síce v hudbe nezapiera senegalský pôvod, prevažne spieva v jazyku wolof výrazom moslimských černochov, no zároveň má univerzálneho ducha. Spolupracoval s producentom speváčky Sade, hral reggae, džez, elektronickú i filmovú hudbu. Nezostal teda zahrabaný na púšti, ba trúfol si na vlastné verzie skladieb Talking Heads a Cohena, na francúzštinu, a teraz v skladbe Jiné Ji i na japončinu v podaní japonskej opernej speváčky Kaoru. Judu Bék má upokojujúci ráz s malebným ambientným pozadím a podobu modernej africkej lounge music s multikultúrnym rozpätím. Obsahuje vkusné, lahodne melodické piesne a spája stredný prúd s alternatívnym. Interesantné.
●●●●○
.miro Potoček


METELICA A HOSTIA
DEŇ ŽIEN
LUX COMMUNICATION

Päť rokov trvalo pôvodne bardejovskému folk-rockovému zoskupeniu so svojráznym (a trochu mätúcim - skúste "googliť") názvom Metelica hľadanie modelu ďalšej existencie. Bratia Šmilňákovci (predovšetkým Miro) prizývali v posledných mesiacoch do štúdia domácu sidemanskú elitu (perkusionistu Igora Ajdžiho Saba, saxofonistu Michala Žáčka, basgitaristov Michala Šimka a Viktora Hidvéghyho...), čo sa v konečnom dôsledku ukázalo zaujímavým riešením. O pevný hudobný background (čiastočne chýbajúci dvojici minulých albumov) sa výraznejšie oprel tvárny gitarista (a prekvapivo dobrý spevák) Martin "Chucky" Noris. Nepredstieraná výpovednosť Metelice pôsobí najintenzívnejšie prostredníctvom inotajových obrazov: "Nezávisí všetko od vetra / ale keď je vietor / šarkan lieta." Šarkan tentoraz vyletel o čosi vyššie, než sme očakávali.
●●●○○
.peter Motyčka


SAVINA YANNATOU
SONGS OF AN OTHER
ECM/DIVYD

Je jedno, odkiaľ pochádzajú piesne, ktoré spieva Grékyňa Savina Yannatou. Dôležité je, aby ju zaujali. Potom im dokáže vdýchnuť dušu a nájsť spoločného menovateľa, bez ohľadu na ich geografické a kultúrne rozdiely. V tom je kľúč k výberu Savininho repertoáru, takého rôznorodého a pritom vyváženého. Samozrejme, túto arménsko-grécko-taliansko-srbsko-macedónsku zmesku nedrží pokope len naliehavý a tvárny prejav Saviny, ale aj kongeniálne aranžmány jej akordeonistu Kostasa Vomvolosa. Podobne ako na albume Sumiglia z roku 2004 ukázal Vomvolos, s akými delikátnymi farebnými a výrazovými nuansami pracuje jeho predstavivosť a akú akustickú krásu dokáže objaviť v Savininom sprievodnom sextete. Krásu, ktorá znásobuje podmanivosť vokálnej zložky. Dokonalé spojenie. Nemať už podobný predobraz (Sumiglia), človek by sa asi nekriticky dojal.
●●●●○
.augustín Rebro
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite