. .časopis .hudba

BONNIE ”PRINCE“ BILLY
LIE DOWN IN THE LIGHT
DOMINO RECORDING/WEGART
Will Oldham alias Bonnie ”Prince“ Billy (známy aj pod menom Palace Brothers) je nezávislý pesničkár, herec a fotograf. Vydal už veľa platní pod rôznymi menami, pretože, ako sám vraví, nechce, aby ľudia čakali to, čo na predošlom albume. Kritika ho velebí pre jedinečnú danosť spájať vplyvy amerického country s lo-fi postupmi a azda nikto fundovaný by si ho nedovolil hanlivo nazvať „redneckáčom“. Na tejto nahrávke sa obklopil vyše desiatkou spoluhráčov, aby vytvorili zvuk „vidieckej Ameriky“. Piesne s jednoduchými aranžmánmi Oldham tradične pretavil do pútavého zvuku alternatívneho (neraz hitového) country. Bonnieho prednosťou naďalej ostávajú intímne skladby, znejúce ako milé amatérske do-it-yourself pokusy z obývačky. Jeho songwriterský talent je konštantný, a preto je prakticky jedno, prostredníctvom ktorej platne z početného repertoáru sa s ním zoznámite.

GLASVEGAS
GLASVEGAS
Škótski Glasvegas boli lokálne známi už pred piatimi rokmi, keď vymetali miestne kluby a do sveta púšťali limitované épečká. Vtedy sa do uší dostali i Alanovi McGeemu, zakladateľovi indie labelu Creation Records. O kapele sa začalo šíriť, že je najlepšou škótskou bandou od čias Jesus and Mary Chain. Glasvegas však upútali až minulý rok, keď vyšla reedícia ich staršieho singlu Daddy’s Gone. Tohtoročný debut produkovaný lídrom Jamesom Allanom a Richom Costeym (Phill Glass, Bloc Party...) pozhŕňal staršie single a nový materiál, no z tieňa spomínaného singla priveľmi nevystúpil. Frontman skladá texty o násilí na uliciach či rozvodovosti, zvuk kapely ťaží prevažne z gitarových ech, v ktorých znie spev ešte presvedčivejšie. Z plodného obdobia treba dostať maximum, a tak kapela hneď v decembri vydala vianočné EP. Číry hype? Budúci rok ukáže.

JARRET
JARRET SOBĚ
INDIES SCOPE
V severočeskom meste pod Ještědem a jeho blízkom okolí sa sformovalo už dosť veľa predstaviteľov alternatívnej kultúry – hudobnej, filmovej, výtvarnej i spisovateľskej. Väčšinou ide o generácie s koreňmi v socializme, no korunou rozkvitnutou do komerčnej súčasnosti. Svoje urobilo sudetské dedičstvo i mágia krajiny. Ako časté východisko sa neraz javil nejaký absurdný škľab. V tejto spoločnosti je liberecký Jarret skôr výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Folkrocková skupina pokračuje v duchu elektrifikovaných kapiel Porty na sklonku minulej éry (Nerez, AG flek, S. Janoušek). Jarret sobě je tretí, živý album, akési best of softrockovej kapely s dominantnou speváčkou, mužskými vokálmi a bohatým zvukom (hosťujúca dychová sekcia). Muzikantstvo a estetika stojí nad dekadentným hľadačstvom, no okrem remesla dokáže Jarret zaujať aj pesničkami.

E.S.T. ESBJÖRN SVENSSON TRIO
LEUCOCYTE
ACT MUSIC/DIVYD
Keď počas austrálskeho turné v roku 2007 nahrávalo švédske zoskupenie e.s.t. nový album, fenomenálny pianista Esbjörn Svensson netušil, že mu ostáva niekoľko mesiacov života (v júni 2008 zahynul pri potápaní). Výsledný Leucocyte je vrcholným eposom definitívne uzavretej severskej ságy a je podobne prevratný ako desať rokov starý From Gagarin´s Point of View, na ktorom začalo akustické trio koketovať s elektronikou. Komunikatívnosť zvukovo deformovaných piesní tentoraz nahradili menej výrazné kontúry zvukových experimentov. Rozdrobené motívy rozľahlých suít Premonition a Leucocyte geniálne korešpondujú s letristickým puzzle na obale a ako celok si vyžadujú značnú pozornosť. Po vykrádaní samých seba na posledných albumoch prišla radikálna zmena v podobe pootvorenia novej komnaty. Škoda, že tá trinásta bola definitívne posledná...

RÔZNI
MAHAVISHNU RE-DEFINED
ESC/DIVYD
Dať dokopy takúto rozsiahlu poctu Johnovi McLaughlinovi a Mahavishnu Orchestra musela byť poriadna práca. Vyše dvaapolhodinová 2CD kompilácia obsahuje 25 skladieb v podaní rôznych hudobníkov a skupín a takmer rovnaké množstvo rôznych pohľadov na fenomény JMcL a MO, od rôznorodých úprav McLaughlinových kompozícií až po pôvodné skladby inšpirované mclaughlinovskou poetikou. To najzaujímavejšie sa však deje v najvzdialenejších pohľadoch na vec. Niekdajší Mahavishnu Orchestra sú totiž nedostižní, preto väčšina elektrických úprav ich skladieb neznie prínosne. Tvorivejšie sa k „problému“ postavili sólisti a komorné obsadenia (Gary Husband, Pascal Bournet, Wild String Quartet či Radio.String.Quartet.Vienna). Tí prišli na to, že je lepšie potenciál rozvíjať a reinterpretovať. Vtedy to funguje. Rovnako ako skvelý bigbandový príspevok Billyho Cobhama.

NEAL MORSE
LIFELINE
INSIDEOUT
Americký spevák a multiinštrumentalista Neal Morse vyvolal na progresívnej rockovej scéne rozruch, keď v roku 2002 ohlásil svoju konverziu na kresťanstvo a opustil kultové skupiny Spock's Beard a Transatlantic. Na sólových albumoch kombinuje progrock s duchovnými témami: od osobnej výpovede Testimony až po kontroverznú Solu Scripturu, inšpirovanú osudmi Martina Luthera. Na novinke Lifeline opúšťa pôdu konceptuálnych albumov, no fanúšikovia progresívneho rocku si prídu na svoje v kompozíciách Lifeline a So Many Roads, kde nájdu Morsove typické klávesové vyhrávky a efektnú hru jedného z najobdivovanejších bubeníkov súčasnosti Mika Portnoya (Dream Theater). Oživením je svižný Leviathan s funky dychovou sekciou, zvyšné skladby patria do kategórie gospelového pesničkárstva a obnažujú Morsov najväčší zlozvyk – každý dobrý nápad žmýkať donekonečna.