Hudba Recenzie

THE MUSIC
STRENGTH IN NUMBERS
POLYDOR

Kapelu s prostoduchým, no veľavravným názvom tvoria už desať rokov štyria mladíci z Leedsu. Hľadač talentov Steve Lamacq ich nazval „najlepšou britskou kapelou neupísanou žiadnemu vydavateľstvu“ a potom sa o nich začali biť veľké značky. Tretí album vychádza po takmer štvorročnej prestávke, počas ktorej si líder Robert Harvey riešil problémy s drogami. Veľa o tom vyčítate z výbornej druhej singlovky Drugs. Nie je tu priestor na výpočet všetkých skvelých albumových skladieb, lebo je ich dvanásť z dvanástich, tak iba náhodne: gitarová Fire alebo ponurá Idle. Kvality platne zvýrazňuje spolupráca s producentmi Paulom Hartnollom (polovicou súrodeneckého dua Orbital) či Markom Ellisom aka Floodom (Depeche Mode, U2, Nick Cave, PJ Harvey...). Toto je silná Hudba od kapely, začínajúcej ešte pred Coldplay, dnes už dosť rezignovanými, či slávnymi The Strokes.

DAVID SÁNCHEZ
CULTURAL SURVIVAL
CONCORD/UNIVERSAL

David Sánchez (narodený roku 1968 v Portoriku) je príslušníkom mimoriadne silnej generácie džezových saxofonistov. Aj v silnej konkurencii si bezpečne udržiava vlastnú imagináciu a výraz. Noblesne spája akustický straightahead s latinou a horí veľmi hrejivým ohňom. Jeho ôsmy sólový album je kultivovaným kúskom moderného džezu. Neunáša človeka mocnými zábermi groovu, neskúša náš kultúrny rozhľad (alebo trpezlivosť) výbuchmi žeravých zvukov či erupciami progresivity. Ale kde je napísané, že hudba musí byť rollercoaster mocných emócií, no nie? Sebazáchova kultúry (tak znie preklad názvu) podľa Sáncheza spočíva podľa všetkého v istej kalokagatii. Akustický šat občas decentnou elektronikou pošteklí gitarista Lage Lund (pozor naňho!), v dvoch skladbách nájdeme klaviristu Danila Pereza, ale jediným harmonickým nástrojom je väčšinou Lundova gitara. Pekná hudba.

.marian Jaslovský

DEUS
VANTAGE POINT

Anglicky spievajúca belgická skupina dEUS hrá čosi ako alternatívny pop a neo-prog rock inšpirovaný kapelami 80. rokov ako Inxs, The Cure, Depeche Mode, Sonic Youth,  z novších cítiť príbuzenstvo napríklad s Elbow atď. Najprv to vyzeralo, že dEUS mi splynie s davom podobne orientovaných kapiel. Ich hudba však do mňa pri ochutnávke návnady zasekla háčik a začali sa rybárske manévre. Kládol som si otázku, čo ma tak magneticky priťahuje k ich udici? Asi to, že takéto CD by sa u nás nezrodilo – takto zahrané, nahrané ani vymyslené. dEUS narábajú s jednoduchými prostriedkami, ale spôsobom a s výsledkami, na aké tu nie sme zvyknutí. Hudba má pravidelný pôdorys, nie je však tanečná. Znie skôr strojovo. Namiesto synťákov väčšinu vzorcov tvoria gitary, nad ktorými v podivných pradivách tečú civilné vokály. Znie to normálne, ale verte, je to dobrá haluz.

STEVE KHAN
THE SUITCASE (LIVE IN KÖLN ’94)
ESC/DIVYD (2CD)

Steve Khan vždy preferoval štúdiové nahrávky a nemal záujem vydávať koncertné albumy. Keď však náhodou počul pirátsku kópiu koncertu svojho tria (Dennis Chambers – bicie a Anthony Jackson – basgitara) z roku 1994, uchvátila ho natoľko, že od nej údajne nevedel odtrhnúť uši. Vďaka až „materinskej“ starostlivosti vydavateľstva ESC o tohto nedoceneného džezového gitaristu sa nahrávku nakoniec podarilo zlegalizovať a sprístupniť tak verejnosti dlhočizný, vyše dvaapolhodinový koncert, plný vzrušujúcej súhry i sólových exhibícií (vynaliezavého a energického Chambersa nevynímajúc). Koncert zachytáva Khana vo vrcholnej forme a v najdynamickejšej zostave, ktorá ho posunula do expresívnejších, neraz aj rockovejších polôh, čo výrazne zatraktívnilo jeho hudbu. Nahrávka má vynikajúci zvuk a aj po štrnástich rokoch znie až prekvapujúco aktuálne.

PINETOP PERKINS AND FRIENDS
PINETOP PERKINS AND FRIENDS
TELARC/DIVYD

Americký bluesový klavirista a spevák Pinetop Perkins začal sólové albumy vydávať až koncom 80. rokov. To už mal za sebou úctyhodnú muzikantskú kariéru – vyše desaťročie hrával v kapele Muddyho Watersa a neskôr spolu s ďalšími bývalými Watersovými spoluhráčmi pôsobil v Legendary Blues Bande. Album Pinetop Perkins And Friends je darčekom k Perkinsovým 95. narodeninám a s čiperným oslávencom si prišla zahrať pestrá zostava hostí rôznych generáci9 od Erica Sardinasa cez Jimmieho Vaughana až po B. B. Kinga a Willieho „Big Eyes“ Smitha. Spomedzi skladieb pohodárskeho albumu vyčnievajú napríklad How Long Blues/Come Back Baby s úžasným spevom Nory Jean Brusco a skromnou gitarou Erica Claptona alebo Down In Mississippi, kde by človek ani neveril, že Pinetop Perkins a B. B. King majú dohromady 177 rokov. Že by tá staroba napokon nebola až taká strašná?

BABYSHAMBLES
OH! WHAT A LOVELY TOUR (LIVE CD & DVD)

Zmyslom koncertných nahrávok by malo byť zachytenie neopakovateľnej atmosféry a energie, preto v ideálnom prípade vznikajú vtedy, keď je kapela vo vrcholnej forme. Zdá sa, že živé CD a DVD v jednom balení Oh! What A Lovely Tour má aj ďalší účel – je dôkazom o tom, že neuveriteľné sa stalo skutkom a že Peter Doherty a spol. boli napriek katastrofickým predpovediam schopní absolvovať turné. „Myslel som si, že to nezvládneme... ale sme tu.“ Dohertyho uvítacia veta po druhej pesničke glasgowského koncertu Babyshambles v decembri 2007 sa už zapísala do rockovej histórie – rovnako ako fakt, že Doherty vraj vystúpenie odohral triezvy. Koncertné verzie jeho skladieb však tak či onak pripomínajú pripitého londýnskeho dandyho – klobúčik má narazený švihácky, vykračuje si ľahkým krokom, a predsa celý čas tŕpnete, či sa na vás nezosype. Čuduj sa svete, nezosypal!