Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Budú Konvergencie

.časopis .hudba

V príjemnom prostredí bratislavského Design Centra, ale aj na nádvorí Primaciálneho paláca, v Klariskách a vo Veľkom evanjelickom chráme, budú Konvergencie, festival, v ktorom sa približujú, prepájajú, prelínajú a vzájomne inšpirujú rôzne „hudby“:

V príjemnom prostredí bratislavského Design Centra, ale aj na nádvorí Primaciálneho paláca, v Klariskách a vo Veľkom evanjelickom chráme, budú Konvergencie, festival, v ktorom sa približujú, prepájajú, prelínajú a vzájomne inšpirujú rôzne „hudby“:
staršia aj úplne nová, slovenská, maďarská aj francúzska, ruská aj brazílska „klasika“, rómsky folklór a chasidské piesne, vrbovský underground a bratislavský džez.

Tie hudby sa najprv priblížili a tvorivo premiešali v hlave violončelistu Jozefa Luptáka. Ako študovaný muzikant venoval, samozrejme, najviac času klasike (jeho interpretácie diel Johana Sebastiana Bacha, Ernesta Blocha a Vlada Godára zasiahli nielen znalcov vážnej hudby), no počúval a hrával aj bigbít, džez, či bluegrass. Dlhodobo spolupracuje s Mariánom Vargom, s iniciátorkou projektu Phurikane giľa Janou Belišovou a s organizátorom Pohody Michalom Kaščákom.
Idey a sny Jozef Luptáka sa zmaterializovali vo festivale Konvergencie, ktorý už niekoľko rokov organizuje koncom septembra v Bratislave. Tento rok bude z viacerých hľadísk výnimočný. Prvýkrát na Slovensku zaznejú Chasidské piesne v hviezdnom podaní: rabín Baruch Myers — klavír, Boris Lenko — akordeón, Miloš Valent — husle a Jozef Lupták — violončelo. Koncert sa uskutoční na nádvorí Primaciálneho paláca v deň výročia narodenia zakladateľa chasidského hnutia Baal Shem Tova.
V rámci jednej z dvoch „nocí komornej hudbe“ v Design Factory zaznie Bartókov Klavírny kvintet a Sláčikový kvartet č. 4 Mariána Vargu, po krátkej prestávke odohrá Braňo Jobus svoj set s jednočlennou skupinou Abusus, vzápätí sa k nemu pridá jeho brat Andrej a začne sa koncert Vrbovských víťazov. Hudobným dezertom (či koňakom) na záver bude vystúpenie tria Oskara Rózsu. Na akom inom festivale je možné zažiť niečo podobné na jednom koncerte?

Na Konvergenciách zaznejú aj dve svetové premiéry. Prvá z nich je prekvapivo od Eugena Suchoňa — Suchoň Quartett skutočne zahrá skladbu z autorovej pozostalosti, ktorá ešte nikdy verejne nezaznela. Druhá svetová premiéra sa bude konať na bonusovom koncerte 28. septembra (teda týždeň po festivalovom víkende). Pôjde o vokálno-inštrumentálnu skladbu brazílskeho skladateľa Jorgeho Bossa s názvom Kohelet. Sám autor bude v tomto diele, inšpirovanom biblickým „Kazateľom“, hrať na violončele, na husliach zahrá svetoznáma huslistka Dora Schwarzberg a spievať bude zbor Alea, vedený Branislavom Kostkom.
Zvláštnosťou bude aj otvárací koncert festivalu. Dňa 18. septembra sa v Klariskách stretnú mimoriadne talentovaní a dnes už vďaka Jane Belišovej nie celkom neznámi rómski hudobníci (Dreveňákovci, Pokutovci a Ďuďovci) s akordeónistom Borisom Lenkom, perkusionistom Thierrym Ebamom, skladateľom Jurajom Dobrakovom a čelistom Jozefom Luptákom. Koncert má názov After Phurikane giľa a pôjde o nový pohľad na starodávne rómske piesne.
Také budú Konvergencie. A to sme nespomenuli Messiaena, Čajkovského či Debussyho. Ani príjemnú atmosféru, ktorá ku Konvergenciám tradične patrí. Lebo na Konvergencie sa treba prísť pozrieť, a nie o nich iba čítať.
Detailný program festivalu aj so všetkými informáciami nájdete na stránke www.konvergencie.sk.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite