Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Ľudstvo bude potrebovať značky stále

.tomáš Gális .časopis .fenomén

S Pavlom Bálikom z Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU o potrebe a zmysle loga ako aj krajine neobmedzených možností

S Pavlom Bálikom z Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU o potrebe a zmysle loga ako aj krajine neobmedzených možností


.na čo je vôbec dobré logo?
Dobré logo prehľadne označí, spoľahlivo odlíši, dramaticky zvýši zisk – aspoň tak to tvrdí príručka marketingu. V niektorých prípadoch dokáže vytvárať nereálne hodnoty.

.dnes má takmer každá firma alebo každý výrobok nejakú značku. Je to skutočne potrebné?
O potrebe či zbytočnosti existencie značiek a kritike “brendizmu" sa už popísalo mnoho článkov a kníh (pozri napríklad knihu Naomi Klein Bez Loga či aktivizmus zoskupenia Adbusters). Osobne si myslím, že ľudstvo bude potrebovať značky na akékoľvek účely aj naďalej. Sme vizuálna civilizácia a najviac informačných impulzov prijímame prostredníctvom zraku. Ak sa naplnia katastrofické scenáre futurosociológov do bodky, onedlho zavládne nová éra analfabetizmu a budeme komunikovať iba prostredníctvom obrazov a značiek vrátane tých komerčných.

.aké by malo mať dobré logo vlastnosti?
Z hľadiska grafického dizajnu platila pri tvorbe loga mnoho rokov dogma jednoduchosti a zrozumiteľnosti, ktorá vychádzala zo špecifických nárokov jeho intermediálneho použitia. Zdá sa, že s nástupom nových technológií sa estetické a ergonomické nároky kladené na tvaroslovie loga postupne liberalizujú. V skutočnosti však o kvalite loga nerozhodujú ani tak jeho, na prvý pohľad zjavné formálne atribúty, ale detailne vypracovaný systém vizuálnej komunikácie, ktorý väčšina populácie vníma iba podprahovo. O pridanie všemožných abstraktných hodnôt značke sa už postará marketingová mašinéria.


.existujú príklady log, ktoré sa neuchytili?
Stačí si pretočiť STV o 15 rokov dozadu a rátať.

.prečo vlastne dochádza k rebrandingom? Nemalo by byť logo niečím trvalým, s čím sa dá stotožniť?
K rebrandingu dochádza z nekonečného množstva racionálnych, ale aj iracionálnych rozhodnutí. V kontexte Slovenska, ktoré má chronický problém s udržiavaním kvality produktov a služieb, s rešpektovaním historických tradícií a vizuálnej kontinuity dizajnu, budeme potrebovať rebranding ustavične. Treba priznať, že svoj diel zodpovednosti majú na svedomí aj samotní dizajnéri. Ale kto by nechcel byť grafický dizajnér v takej krajine?
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite