Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Škola volá, Viktor!

.denisa Gdovinová .filip Olšovský .časopis .reportáž

Nielen slovenskí učitelia sa snažia presvedčiť svojho premiéra, že riešenie problémov vo vzdelávaní sa nedá odkladať. Tí maďarskí bojujú s podobnými problémami. 

Akurát ich navyše trápia aj neefektívne inštitúcie a absurdné príkazy.

Ôsmy budapeštiansky obvod Józsefváros, pomenovaný po cisárovi Jozefovi II., nepatrí práve k turisticky príťažlivým. Popri Národnom múzeu sa v ňom nachádzajú najmä schátrané budovy a menšie parky. Práve jeden z nich však v lete túto štvrť preslávil. Park Jána Pavla II. sa nachádza iba kúsok od železničnej stanice Keleti. Aj preto v ňom v lete našli nocľah stovky migrantov, ktorí sa na niekoľko dní ocitli zaseknutí uprostred svojej cesty do vytúženej západnej Európy.

Park sa stal jedným z najvýraznejších symbolov maďarskej rozdvojenosti. Na jednej strane dobrovoľníci, ktorí v parku roznášali oblečenie a ošetrovali zranených. Na tej druhej premiér Orbán odmietajúci akýkoľvek náznak zľutovania, „brániaci“ svoj národ pred ohrozením. Hra symbolov a siláckych gest, z ktorej vyšiel (aspoň podľa prieskumov) maďarský premiér ako jasný víťaz.

Park Jána Pavla II. o osem mesiacov neskôr. Po utečencoch už ani stopa. V celom Maďarsku sú už najprítomnejší iba v rečiach Viktora Orbána, ktorý ich využíva ako zástupnú tému, keď potrebuje zakryť skutočné problémy. Napríklad kolabujúce školstvo, na ktoré upozorňujú maďarskí učitelia už od začiatku roka. Po dvojici krátkych (jedno a dvojhodinových) štrajkov je práve na rade prvý „skutočný“ – celodenný, prvýkrát aj s podporou najväčšieho odborového združenia PSZ. Maďarskí učitelia zapojení do protestu síce prišli ráno do svojich škôl, no neučia. Ak ich bolo v celej škole kritické množstvo, žiaci dostali nečakané prázdniny. A stáli pred skutočnou skúškou charakteru – užiť si uprostred týždňa nečakané voľno alebo sa zúčastniť na akcii podporujúcej učiteľov. Tí, ktorí prišli na jedno z podujatí roztrúsených po Józsefvárosi, v tom mali jasno.

„V škole sú všetci leniví. Keď sa s nimi chcem baviť o štrajku, nezaujíma ich to,“ sťažuje sa Márkó. Do detského centra Láthatatlan Tanoda prišiel aj so svojou staršou sestrou. Zaujala ich téma diskusie – morálka. Krátko po jedenástej ráno si prisadajú do kruhu a berú do rúk kartičku so simulovanou morálnou dilemou – súčasť spoločenskej hry, ktorá bude náplňou ich najbližšej hodiny. Za oknom vidieť vrcholy stromov v Parku Jána Pavla II.. Márkó akoby zabudol na svoju úlohu v hre a z fiktívnej morálnej dilemy prešiel na tú skutočnú. Ak mu dobre rozumieme, rozpráva čosi o lenivých spolužiakoch a systéme, ktorý mu lezie na nervy.

Podobne naladený je aj Daniel. V ôsmom obvode prevádzkuje už druhý rok komunitné centrum Aurora. V miestnosti za ním je práve prednáška pre ďalších študentov, ktorým sa nechcelo zostať doma. Daniel opisuje absurdnosti školského systému, ktoré dotlačili učiteľov do konfrontácie s vládou.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite