Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Médiá

.časopis .komentáre

TELEVÍZIE Denné televízne harakiri.
Slovenská televízia má nový denný seriál Obchod so šťastím. Vyrába teraz toľko
hranej tvorby, koľko by stačilo na dva a pol inscenácie týždenne. S tým rozdielom, že
inscenácie by zrejme nikto nepozeral. Tvorcovia vyškolení seriálovým boomom
komerčných staníc pre STV vyrobili decentný a slušný denný seriál. Obchod so
šťastím nerobí nič preto, aby sa za každú cenu zalíškal mladým a nič preto, aby
vystrašil starých. Napriek potenciálu nový seriál nepozerá takmer nikto. Vysiela sa
totiž v čase oproti Televíznym novinám Markízy.
V STV sa menia manažmenty po sezónach a kým sa aktuálny naučí aspoň trochu
korčuľovať v „programovani", vyžiada si to vždy pár zbytočných omylov. Tento je z
tých drahších. Za celých dvanásť rokov sa podarilo súťažiť so správami Markízy len
jednému programu, a to súťaži 5 proti 5. Má jedno špecifikum – divákov chytí a
nepustí, pretože chcú vidieť, ako súťažiaci dopadnú. Preto 400-tisíc z nich muselo
obetovať prvých 15 minút Televíznych novín. Programová riaditeľka Petra Kolevská
si myslí, že nový seriál je taký dobrý, že si diváka nájde. Ide predsa o veľkolepý
návrat pôvodnej tvorby. Lenže vlak, v ktorom už dávno sedí JOJ a Markíza, už ušiel,
preto diváci nečakajú so zatajeným dychom, s čím príde STV. A dokonca si pre to
nebudú meniť dvanásť rokov zabehaný biorytmus. Je to také múdre, ako keď sa
malý zelovoc pokúša prežiť v susedstve hypermarketu. Ten však nie je za verejné
peniaze.
Radoslav Augustín, Medialne.sk


TLAČ Nový vlastník Economie
Významný mediálny obchod bol uzavretý v Čechách. Český podnikateľ Zdeněk Bakala sa stal novým väčšinovým majiteľom vydavateľstva Economia. Jeho súčasťou je aj slovenské vydavateľstvo Ecopress, ktoré vydáva Hospodárske noviny. Prvé reakcie na tento obchod sú v českej tlači pozitívne. Tituly, ktoré vydáva Economia – najmä Hospodářské noviny a Ekonom, patria k tomu lepšiemu, čo v Česku vychádza. Ak by sa ich zmocnil nezodpovedný vlastník, mohli by stratiť svoje renomé. Preto sa s obavami sledoval záujem vydavateľstva Mladá fronta, ktorá má však podľa niektorých analytikov neprehľadné vlastnícke vzťahy i financovanie.
Zdeněk Bakala už vlastní vydavateľstvo, ktoré vydáva týždenník Respekt a zdá sa teda, že dokáže odhadnúť, aké riziká má vydavateľský biznis. Sám ponúkol menšinový podiel vo vydavateľstve kľúčovým ľuďom z manažmentu, aby si ich udržal vo firme. Uvedomuje si aj riziko, že jeho médiá budú obviňované z neobjektívneho písania o jeho vlastných podnikateľských aktivitách, a tak verejne prisľúbil, že sa stanovia pravidlá corporate governance, ktoré prísne oddelia redakčné riadenie od riadenia vydavateľského. Český vlastník Bakala je osobný priateľ Karla Schwarzenberga, ktorý mu pri predaji osobne pomohol pri vyjednávaní s doterajšími nemeckými vlastníkmi vydavateľstva. Možno bude prínosom aj spojenie s firmou, ktorá vydáva Respekt, ktoré už Bakala avizoval. Ako sa nový majiteľ postaví k slovenským Hospodárkam, či bude mať o ne vôbec záujem, uvidíme.
.eva Čobejová


TELEVÍZIE Novinky TV JOJ
Televízia JOJ mala v pondelok, prvého septembra, svoj premiérový deň. Divákom okrem druhej série Paneláka ponúkla aj novinky. Ako prvý zaradila sitcom Kutyil s. r. o., seriál od Andyho Krausa. Príbeh nešikovného domáceho remeselníka, ktorý má svoju televíznu šou, je odkopírovaný z amerického seriálu Kutil Tim, ktorý vznikol v roku 1991. V jojkárskej novinke vystupuje šikovný a vtipný pomocník, tak ako v americkom predchodcovi, a svoje miesto si našiel aj múdry sused, ktorý hovorí po česky. Tak si Kraus vytvoril priestor na rozvíjane jazykového humoru, ktorý mu je vlastný. Ten využíva aj pri hlavných postavách, ktoré majú, ako inak, maďarské korene. V hlavných úlohách maďarského páru sa objaví Andy Kraus a Viki Ráková. Ich spojenie pôsobí po Susedoch dosť ošúchane. Pri sledovaní tohto páru má divák pocit, že to všetko už raz videl. Asi najpodarenejšou z noviniek je seriál Profesionáli. Scenár vytvorili tvorcovia úspešnej Mafstory. Využívajú jazykový humor založený na slangu a nárečí. Seriálu to neškodí, práve naopak. S Mafstory majú Profesionáli spoločného aj jedného z hlavných predstaviteľov – Petra Batthyányho. Okrem neho
v seriáli účinkujú Luboš Kostelný, Lukáš Latinák, Csongor Kassai, Ján Króner a Helena Krajčiová. Tvorcovia stavili na známe vtipy o policajtoch. Kto má rád humor podobný Mafstory, určite si príde na svoje aj pri skupinke policajtov, ktorí pôsobia komicky a napriek tomu realisticky.
.veronika Folentová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite