FRIENDLY FIRES
FRIENDLY FIRES
XL RECORDINGS
September nie je len smutný čas pre školopovinných, ale aj začiatok výdatnej hudobnej žatvy. S eponymným debutom sa konečne prihlásili britskí disco-shoegazoví nezávisláci Friendly Fires, a trafili tak po hlavičke všetky klince, čo mohli. Predošlé épečká a singlovky Paris či On Board dávali tušiť, že FF snúbia hudobný talent s invenciou a chuťou robiť niečo súčasné, no pritom nadčasové. Veď napokon, čo iné čakať od kapely, ktorej členovia sa do hrania post-hardcoru pustili v štrnástich (!), aby sa potom preorientovali na dance-pop a za vzory si zobrali takých velikánov ako Princea, detroitského technára Carla Craiga alebo projekty kolínskeho labelu Kompakt. A ešte sa aj pomenovali podľa songu postpunkových Section 25. Nemá význam vypichovať jednotlivé songy. Dokopy je to krásne jednoliata (rozhodne však nie jednotvárna) znôška tanečného popu.
●●●●●

DANILO PEREZ
ACROSS THE CRYSTAL SEA
Klavirista Danilo Pérez patrí k mladšej strednej generácii latinskoamerických džezmenov. Na konzervatóriu v Paname študoval klasiku a na Berklee džez. Spolupracoval s umelcami ako Jon Hendricks, Wayne Shorter či Michael Brecker. Jeho aktuálny sólový album poznamenalo rodné stredoamerické prostredie. Hlavnú rolu tu však nehrajú tanečné rytmy, ale pokojná až lenivá atmosféra hudby v štýle latin pop/džez a calypso. Charakter hudby vystihujú názvy skladieb Lazy Afternoon, Another Autumn alebo Rays And Shadows. Prezove romantické klavírne impresie podporuje decentná rytmika: kontrabas, metličky, činely a bongá. Väčšinu albumu tvoria inštrumentálne skladby, no v dvoch pesničkách počuť hlas Cassandry Wilson. O štýlové orchestrálne pozadie sa postaral nemecký dirigent a aranžér Claus Ogerman známy zo spolupráce s Antoniom Carlosom Jobimom.
●●●○○

THE BUG
LONDON ZOO
NINJA TUNE
Názov tohto albumu je výstižný, i keď v inom zmysle, ako mienili autori. Zoo totiž pripomína ich londýnska alternatívna scéna. Hudobníci sú v nej uväznení ako zvieratá v zoo, a preto nedovidia ďalej ako po jej múr. Tým múrom je móda a módou je zvuk. Ten kraľuje nad hudbou. Z formy sa stal obsah a jeho náplňou krikľavý zvukový náter, rýchlo pútajúci infantilné hudobné vnímanie veľkomestským hlukom, aby zapôsobil moderne. Kritizovať to nemá kto, pretože kritici sú takí istí ako tvorcovia. The Bug sa preto ocitli na vrchole rebríčka internetovej stránky Metacritic. Váhu im asi majú dávať undergroundovo vyznievajúce termíny ako noise, illbient, dubtronica, hip-hop. Zhrňte ich dokopy a výsledok bude taký ako nahrávky na albume London Zoo, plné všedných stereotypných rytmov, rapového pokrikovania, zvukových efektov. Zostáva drzý tón, ktorý niekomu imponuje.
●○○○○

MICHAL PROKOP A FRAMUS 5
POŘÁD TO PLATÍ 1968–1989
SUPRAPHON
Zhruba tri desaťročia „predrevolučnej“ sólovej kariéry znamenajú pre Michala Prokopa šesť albumov v archíve Supraphonu. Ich kompletné vydanie v exkluzívnom balení patrí k radu záslužných edičných počinov, možno ho však vnímať aj ako cestu na opätovné ponúknutie Prokopovej diskografie aj tým fanúšikom, ktorí si ju medzičasom poskladali zo samostatných vydaní Bontonu. Výhodou kompletu je, samozrejme, možnosť sledovať Prokopov vývoj od raných soul-bluesových a artrockových snáh až po svojbytné české „rockové pesničkárstvo“ s nadčasovými hodnotami i dobovými zakopnutiami (expirované aranžmány na Nic ve zlým, Nic v dobrým). V porovnaní so samostatnými vydaniami však komplet neprináša nič nové (bonusy sú identické) a podáva menej informácií (chýbajú sprievodné texty a texty piesní), čo v ére „kritických“ kompletných vydaní trochu zaskočí.
●●●○○

SARA BAREILLES
LITTLE VOICE
EPIC/SONY BMG
Sara Bareilles je 29-ročná americká speváčka, klaviristka a skladateľka, ktorú už prirovnávali takmer ku každej spievajúcej dáme za klavírom – napríklad k Norah Jones, Tori Amos, Vanesse Carlton či Alicii Keys. Keď už, tak určitá podobnosť by sa dala nájsť s Tori Amos, asi aj preto, že album Little Voice produkoval Eric Rosse. Tento bývalý priateľ a spolupracovník Tori Amos, ktorý sa podieľal na albumoch Little Earthquakes a Under The Pink (s veľkým hitom Cornflake Girl), presne vie, čo potrebuje tento žáner – aj keď skladby na albume Little Voice znejú až príliš vyleštene a dokonale a fanúšikom Tori Amos sa asi budú zdať málo dramatické a „príliš veselé“. Hlavnou postavou tu však nie je producent, ale Sara Bareilles. Presnejšie, jej hlas – ten je v protiklade s názvom albumu veľký a Sara Bareilles ho vie suverénne používať.
●●●○○

DOMINIKA MIRGOVÁ
DOMINIKA MIRGOVÁ
Časy sa menia. Kým finalisti prvej série Slovensko hľadá SuperStar vydávali svoje debutové albumy ako na bežiacom páse (a tie tak aj vyzerali), po finalistoch tretej série akoby sa zľahla zem. Album víťazky Viery Berkyovej je po rozchode s vydavateľstvom v nedohľadne a podľa posledných správ zatiaľ naspievala s Kmeťo Bandom osvetovú pesničku o prechode na euro... A tak ako prvá debutuje Dominika Mirgová, ktorá v súťaži skončila na druhom mieste. Pod väčšinu hudby a textov sa podpísali bratia Roman Jediný a Tibor Jediný zo zábavovo-dancefloorovej skupiny Exil, ktorá v 90. rokoch trápila národ hitom Kamarát. Až takéto veľdielo tu, našťastie, nie je. Zato je tu superstarovský štandard – detský popík s náznakmi RnB a funky, ktorý určite poteší fanúšikov Dominiky M. Ostatným dáva dobrú radu refrén jednej zo skladieb: „Keď nechceš, nechaj tak.“
●○○○○