Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Telefón, ktorý zmenil pravidlá

.petr Koubský .časopis .týždeň v ekonomike

Nie je pravdepodobné, že by ste ešte o iPhone nepočuli, ale pre istotu: ide o mobilný telefón spoločnosti Apple. Tú preslávili počítače Macintosh a v posledných rokoch aj hudobné prehrávače iPod.

Nie je pravdepodobné, že by ste ešte o iPhone nepočuli, ale pre istotu: ide o mobilný telefón spoločnosti Apple. Tú preslávili počítače Macintosh a v posledných rokoch aj hudobné prehrávače iPod.
Telefóny začala vyrábať až vlani; jej sortiment tvoria len dva modely: „obyčajný" iPhone a vylepšený iPhone 3G, ktorý sa začína v týchto dňoch predávať i v Česku.
Prečo takej banalite, ako je nový mobil na trhu, venujú noviny taký priestor? Nuž preto, že to síce banalita v istom zmysle je, ale v oveľa väčšej miere nie je.

.telefón? Len podľa názvu
Zostaňme ešte chvíľu pri samom prístroji. Na prvý pohľad je iPhone nápadný tým, že okrem drobučkého ovládača hlasitosti má len dve tlačidlá - vypínač a jeden okrúhly gombík. Nevyzerá ako telefón – je to plochá kovová škatuľka, ktorej celú prednú stenu tvorí dotykový displej. Keď je treba, objaví sa na ňom klávesnica, do ktorej potom ťukáte. Chce to cvik, displej je preto stále ulepený, ale vyzerá to úžasne štýlovo – a objektívna výhoda spočíva v tom, že displej tak môže byť naozaj veľký.
Vďaka tomu si možno na iPhone prezerať internetové stránky takmer bez omedzenia, takisto ako na počítači. Čo je dôležité, pretože telefónovanie nie je hlavným poslaním prístroja a, pravdupovediac, ani jeho najsilnejšou stránkou. Nedokáže napríklad preposlať prijatú SMS tretej osobe, čo inak vie aj ten najlacnejší šmejd z bazáru.
Dokáže však veľa iných vecí na úrovni špičkového „múdreho" mobilu — prezerať si web, odosielať a prijímať e-maily, počúvať hudbu a dívať sa na video. Jeho funcie možno rozširovať pomocou dodatočného softwéru.
Model 3G má aj GPS prijímač. To všetko však dokážu aj iné drahšie telefóny, medzi ktorými je čoraz častejší aj vzhľad podobný iPhonu — a ovládanie prostredníctvom dotykového displeja sa napríklad na prístrojoch s operačným systémom Microsoft Windows Mobile používa už niekoľko rokov.

.ako rekreačná droga
Navyše je tu veľký háčik týkajúci sa telefonických poplatkov. iPhone je natoľko závislý od ustavičnej komunikácie s internetom, že pri ňom nutne potrebujete tarifu, kde sa internetové pripojenie nijako nemeria, ale platí sa mesačným paušálom. To jeho prevádzu, pochopiteľne, predraží, čo je vidieť i z aktuálnych ponúk českých operátorov – prístroj sám osebe mimoriadne drahý nie je, ale jeho prevádzka je na rozváženie.
Nič z technických vlastností teda nevysvetľuje popularitu iPhonu. A tá je skutočne veľká. V USA aj iných krajinách sa naň stáli niekoľkohodinové rady, čo sa dá čakať aj u nás. Apple udržuje prísnu kontrolu podmienok predaja, donedávna uzavieral zmluvy len s vybranými operátori vo vybraných krajinách a určoval im pravidlá hry. V mnohých štátoch sveta vrátane Česka tak bol iPhone oficiálne nedostupný, čo umožnilo vznik rozsiahleho „šedému“ trhu.

Prístroje sa dovážali z USA a u nás odborne upravovali, aby sa dali použiť v sieti neautorizovaného operátora. Ktorá iná značka je taká populárna, aby zákazníci podstupovali kvôli jej výrobkom nečakanú námahu, zriekali sa záruky aj technickej podpory a platili viac než pri oficiálnom nákupe? iPhone, zdá sa, má niektoré vlastnosti rekreačnej drogy. Po americkom uvedení iPhone 3G trvalo necelé tri týždne, kým sa jej predalo milión kusov. Apple toho roku očakáva celkový predaj desiatich miliónov. Na americkom trhu mobilov už má viac ako štvrtinový podiel.

.buričská firma a mrzutý šéf
Príčiny úspechu sú dve, obe spoločné pre počítače Mac, prehrávače iPod aj iPhone. Práve pri ňom sa však prejavujú najvýraznejšie: skvelá ovládateľnosť a dizajn v najširšom zmysle slova – a skvelý marketing.
Apple už dosť veľa zľavil zo svojho niekdajšieho imidžu buričskej firmy, „antikorporácie". Napriek tomu si stále zachováva povesť vľúdnej, priateľskej, „inej" spoločnosti. Je to svojím spôsobom zázrak, pretože realita je iná – šéf a mozog spoločnosti Steve Jobs je známy nepríjemným vystupovaním, servis a technická podpora Apple nepatrí k najlepším a niektoré rysy výrobkov sú vyslovene arogantné.
Príklad? iPod aj iPhone majú napevno vstavaný akumulátor, ktorý nemožno vymeniť inak, len tak, že prístroj odošlete do servisu. Je to vlastne nepokrytá výzva: keď sa akumulátor zničí (cca asi po dvoch rokoch), vyhoďte prístroj a kúpte si novší model.

.dávkovaná drzosť
Máloktorá firma by si niečo podobné dovolila, a máloktorej by to u zákazníkov prešlo. Apple s tým, napodiv, žiadne väčšie ťažkosti nemá. Vlastne aj tá arogancia je uňho „príťažlivá" — odlišuje ho od tých, ktorí sa prehorlivo snažia vyhovieť všetkým prianiam priemerného spotrebiteľa. Dobre dávkovaná drzosť tu patrí k štýlu.
Veľká časť odpovede je v dizajne. Výrobky Apple sú krásne, nadčasovo elegantné, výrazne a vedome sa líšia od účelovo technického či púťovo lacného vzhľadu typického pre väčšinu počítačovej techniky a spotrebnej elektroniky. (Výhľadovo možno už nie pre väčšinu — Apple týmto príkladom vyzýva na nasledovanie a súperenie.) Aby ste z nich mali radosť, nemusíte byť technický fanúšik. Ak ním však ste, potom odkryje Apple druhú úroveň elegancie — premyslený softwér, pevne prepojené programy, ktoré spolu dobre spolupracujú, nerobia problémy, ovládajú sa jednotným spôsobom.
To Apple odjakživa dosahuje najmä tým, že má svoje výrobky celkom pod kontrolou, hardvér aj softvér navrhuje sám. To je pravý opak sveta PC, ktorý je celkom otvorený kolektívnej tvorivosti. Okrem toho sa pri takejto politike nemusíte s nikým deliť o výnosy. Chce to len maličkosť — vyvinúť všetky potrebné technológie vlastnými silami a potom ich patentovo chrániť.
V mnohých priemyslových odvetviach je taký štýl bežný. V informatike a spotrebnej elektronike je skôr výnimkou, pretože osamelá firma proti súhrnným znalostiam odboru spravidla nemá šancu. Apple toto pravidlo počas celej svojej existencie celkom úspěšne ignoruje.

.mobily pre nás ostatných
Počítače Macintosh kedysi pomáhal predávať slogan Computers for the Rest of Us, teda „počítače pre nás ostatných" — rozumej, nie pre počítačových odborníkov. Ako propagačný titulok to bolo geniálne a do značnej miery to zodpovedalo pravde — stroj sa vyznačoval jednoduchým ovládaním bez toho, aby zo svojich možností niečo zľavil.
iPhone sa drží podobného princípu — je omnoho jednoduchší než iné špičkové telefóny a vreckové počítače, dokáže však viac-ménej to isté. Technické vlastnosti, ktorými sa vyznačuje, sú na trhu v podobe rôznych prístrojov už niekoľko rokov. Ale až Apple so svojím iPhone to dokázal predať širokému spotrebiteľskému trhu.
To, či iPhone vstúpi do dejín informatiky, sa ešte len ukáže — žiadny závažný dôvod na to však nie je. Zato celkom určite už vstúpil do dejín predaje a marketingu popri Forde T, Coca-Cole a Heinzovom kečupe.
Či Apple máte radi, alebo nie, či už sa marketingom živíte, alebo ho ako prostriedok manipulácie zákazníka zavrhujete, príbeh iPhone by ste si mali starostlivo preštudovať a sledovať jeho ďalší vývoj. Ten telefón vypovedá o biznise dvadsiateho prvého storočia toľko, ako máločo iného.
Autor je analytik informačných technológií. Text vyšiel v českých Hospodářských novinách
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite