Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kniha Maliar bojových scén

.časopis .literatúra

„Profesionálna sympatia voči najrôznejším obetiam nás zbavuje zodpovednosti a výčitiek svedomia,“ hovorí Faulquesovi jeho milenka Olvido. Hovorí mu to na jednom z mnohých krvavých bojísk, kde sa spolu ocitli.

„Profesionálna sympatia voči najrôznejším obetiam nás zbavuje zodpovednosti a výčitiek svedomia,“ hovorí Faulquesovi jeho milenka Olvido. Hovorí mu to na jednom z mnohých krvavých bojísk, kde sa spolu ocitli. Faulques je totiž fotograf, talentovaný, slávny, vojnový fotograf. Olvido je krásna, odvážna znalkyňa umenia z aristokratickej rodiny. Poznala sa s Picassom, de Chiricom a v jednej galérii sa zoznámila s Faulquesom. Odvtedy ho sprevádza na bojiskách. Milujú sa v hoteli pri Dubrovníku a stenu ožarujú plamene bombardovaného mesta, romantické chvíľky prežívajú v obliehanom Sarajeve, pozorujú svet očami ostreľovača aj človeka v jeho hľadáčiku. To sa však dozvedáme len z Faulquesových spomienok. Ten sa totiž usadil v akejsi starej veži na španielskom pobreží a jej vnútorné steny sa snaží pomaľovať čo najvernejšie zobrazenými bojovými scénami. Cítime, že je to niečo ako umelecká obeť, penitencia  za jeho viny. Za to, že fotografoval a nepomohol? Za to, že fotografoval a tým ničil? Faulquesovým partnerom sa stáva Ivo Markovič. Kedysi ho odfotil pri úniku z obliehaného Vukovaru a zmenil tak jeho život. Spolu hľadajú, pýtajú sa, spoločným tápaním nahmatávajú náznaky odpovedí. Hlboká, výborne napísaná (a Paulínou Šišmišovou rovnako výborne preložená) kniha jedného z najlepších súčasných španielskych spisovateľov hovorí veľa o fotografovaní, obraze a zodpovednosti, o vojne, osude a slobode. A niečo aj o láske, vine a smrti.

Arturo Pérez-Reverte  Slovart, 2008
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.časopis
.diskusia
.neprehliadnite