Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Klesnú ceny CD?

.lukáš Marťák .ružomberok .časopis .týždeň v ekonomike

České vydavateľstvo Sony BMG ohlásilo pred pár dňami výrazné, niekedy až štvrtinové zlacňovanie hudobných cédečiek, pričom nasledovať by mali aj ostatné vydavateľstvá. Zlacnie hudba aj na Slovensku?

České vydavateľstvo Sony BMG ohlásilo pred pár dňami výrazné, niekedy až štvrtinové zlacňovanie hudobných cédečiek, pričom nasledovať by mali aj ostatné vydavateľstvá. Zlacnie hudba aj na Slovensku?


Výraznejšie zlacňovanie hudobných nosičov sme už na Slovensku niekoľkokrát zažili, neboli to však žiadne veľké vlny, skôr menšie úpravy v katalógoch jednotlivých vydavateľstiev. Pred rokom napríklad zlacňovalo zahraničné albumy vydavateľstvo Sony BMG, v januári sa znížili ceny niektorých titulov vydavateľstva Universal a na začiatku augusta tohto roka zlacňovali opäť v Sony BMG i vo vydavateľstve EMI. Môžeme teraz, nasledujúc Čechov, očakávať ďalšie zlacňovanie? Podobnému prísľubu sa väčšina slovenských vydavateľstiev bráni.
Okrem iného aj preto, že zlacňovanie nepovažujú za krok, ktorý by bol účinný v súboji s masívnym nelegálnym kopírovaním hudby. Prevádzkovateľka internetového obchodu anarchy.sk Andrea Tokárová hovorí, že ľudia napaľovanie ako cestu k získaniu hudby „využívajú predovšetkým pri vysokoobratových popových tituloch“.
To vydavateľstvám spôsobuje veľké problémy a „navyše sa ukazuje, že zlacnenie neprináša očakávaný efekt, teda pri nižšej marži sa nepredá väčší počet kusov,“ vysvetľuje Peter Riava z vydavateľstva Universal. Podobne to vidí Lenka Slaná zo Sony BMG (ktoré je iniciátorom zmeny v Čechách). „Nelegálne kopírovanie stojí nula korún, a nech zlacníme naše produkty akokoľvek, na túto úroveň sa nikdy nedostaneme,“ vysvetľuje Slaná, prečo neplánujú zlacňovať.
Ako cena cédečka vzniká? Peter Riava z vydavateľstva Universal tvrdí, že „zlacňovanie či nezlacňovanie nie je o tom, že sú privysoké ceny, ale o kalkulácii, či a pri akom počte predaných kusov môže byť produkt ziskový“. Dnešné ceny z tohto hľadiska nevníma ako vysoké a tvrdí, že pri albume, ktorý sa predáva za 530 korún, je marža vydavateľstva len okolo 50 korún. Aj preto o žiadnom väčšom znížení cien nehovorí. 
Trochu odlišný je postoj vydavateľstva EMI, ktorého zástupca Gabriel Drenka hovorí, že v prípade väčších vydavateľstiev je český a slovenský katalóg distribúcie jednotný. „Ak sa vydavateľstvo rozhodne upraviť ceny nejakých titulov v Čechách, platí to aj pre Slovensko,“ vysvetľuje  Drenka a dodáva, že „zlacňovanie na Slovensku príde. Ale kedy sa to stane, nevieme.“
Vo všeobecnosti pri tvorbe cien zahraničných albumov platí, že všetko majú v rukách centrály vydavateľstiev – ak sa rozhodnú ceny znížiť, znížia ich, ale ak napríklad neberú ohľad na to, že niekde je slabšia kúpna sila a podobne, ceny sú tu rovnako vysoké ako v bohatšej cudzine. Vydavateľstvám je však jasné, že s dlhodobým klesaním predajnosti CD nosičov musia niečo robiť.
Pokusom, ako zastaviť alebo aspoň spomaliť pokles predaja, sú regionálne verzie albumov, teda tituly ochudobnené o zopár strán bookletu, ale s plnohodnotným hudobným obsahom. Možno ich spoznať podľa vlajok Maďarska, Česka, Poľska a Slovenska, ktoré sa nachádzajú na ich obale. Tieto verzie sa v predajniach pohybujú v cene medzi 279 až 429 korún. Gabriel Drenka z EMI si myslí, že takto nastavené ceny sú pre náš trh adekvátne a dodáva, že aj staré albumy interpreta možno zlacniť na „mid-price“, teda napríklad zo šesťsto na tristo korún. Často sa to aj deje, „závisí to však od dohody vydavateľstva a interpreta“. 
Ceny hudby z domácej produkcie sú iným príbehom – výraznejšie klesli už dávnejšie, ale aj tu majú svoje dno, pod ktoré sa už len ťažko dá klesnúť. Lenka Slaná zo Sony BMG vysvetľuje, že pri lokálnych nosičoch je cena približne 300 korún za nosič na hranici možností: „Pre vydavateľov sú terajšie ceny lokálnych titulov vzhľadom na ich náklad už aj tak dosť napnuté,“ hovorí.

Autor je spolupracovník .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite