Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Sen o prvenstve

.daniel Bútora .časopis .komentáre

Byť v čomsi prvý, najlepší, je túžbou väčšiny športovcov. Asi najviac tých, ktorí sa dostanú na olympijské hry. Tri zlaté olympijské medaily pre Slovensko, získané vo vodnom slalome, teda v menej sledovanej športovej disciplíne, sú naplnením takejto túžby.

Byť v čomsi prvý, najlepší, je túžbou väčšiny športovcov. Asi najviac tých, ktorí sa dostanú na olympijské hry. Tri zlaté olympijské medaily pre Slovensko, získané vo vodnom slalome, teda v menej sledovanej športovej disciplíne, sú naplnením takejto túžby.
Podobne ako víťazstvá iných športovcov, aj slovenské olympijské prvenstvá môžu byť inšpiráciou – a to nielen v oblasti športu.
Ani úzko športová inšpirácia pritom nie je na škodu. Plavecký fenomén Michael Phelps bude motivovať tisícky detí a dospelých v Amerike a inde vo svete podobne, ako v minulosti skvelé výkony iných športovcov, od cyklistu Armstronga po basketbalistu Jordana. Tešiť sa budú nielen prevádzkovatelia bazénov, ktorým sa zvýši návštevnosť, ale aj lekári, ak Phelpsove neskutočné výkony privedú k plávaniu viac ľudí.
Sen o víťazstve sa však nevmestí do areálu športovísk. Je snom oveľa univerzálnejším, snom, ktorý zahŕňa jednotlivcov i celé národy. Tri slovenské zlaté medaily vo vodnom slalome naozaj ukazujú poza hranice športového sveta. Presadiť sa v súbojoch gigantov je pre malú krajinu v športe rovnako ťažké ako v biznise, umení či vo vede. Na rozdiel od veľkých štátov a národov je pre Slovensko kvôli obmedzeným zdrojom nemožné súťažiť vo všetkých disciplínach.
Ak sa to v nejakej krajine deje – obmedzene to platí pre vedecký výskum – úspechy sa dostavujú i napriek obmedzeným zdrojom, nie vďaka nim. Úspech, prvenstvo, víťazstvo sa však môžu i v malej krajine ľahšie dostaviť, ak sa zdroje sústredia na niektorú oblasť. Manažéri poznajú Porterov model hľadania strategickej pozície na trhu – hlavnou otázkou v ňom nie je, ako konkurovať tým najlepším v tom, v čom sú najlepší, ale ako sa pokúsiť byť jedineční. V čomsi to platí aj pre krajiny. Zatiaľ čo tie veľké – Spojené štáty, Nemecko, Francúzsko či Spojené kráľovstvo – dokážu byť dlhodobo na špičke v mnohých oblastiach, menšie, hoci bohaté štáty a ich firmy sa zvyknú sústrediť na užšie ciele. Výsledky pritom môžu byť rovnako svetové – zoberme si len fínsku Nokiu či švédsky Ericsson.
Športové veľmoci, ktorými tentoraz budú Američania a Číňania, budú zaslúžene žať najväčšie tituly. Úspechy slovenských kajakárov, podobne ako českých strelcov, sú ale dobrou ukážkou toho, že aj pre malé krajiny je možné presadiť sa vo svete – buď tam, kde bola dosiaľ o čosi nižšia konkurencia, alebo tam, kde možno nájsť šikovných ľudí a isté zázemie, v našom prípade to dlho platilo pre hokej alebo tenis.
A nakoniec dôjde aj na športovú inšpiráciu. Po Pekingu sa zrejme viac naplnia naše zlaté vodné kanály.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite