Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Tiché vody slovenskej pravice

.lukáš Krivošík .časopis .týždeň v ekonomike

Most-Híd a KDH v minulosti nepatrili k stranám, ktoré voliči vyberali primárne pre ekonomický program. No pred nastávajúcimi voľbami vidieť, ...

... že nechcú, aby chlebové témy v ich programoch pôsobili len ako povinná jazda.

Aj keď sa medzi odborníkmi na politický marketing traduje, že volebné programy nikto nečíta a strany ťahajú najmä osobnosti, patrí sa nejaký program mať. Teda, pokiaľ nie ste Smer. Sociálni demokrati na svojej webstránke zverejnili akurát priority programu na roky 2016 – 2020 v podobe piatich všeobecných viet. Či ide o znak sebavedomia, arogancie, nestíhania, alebo o dobrú znalosť nárokov vlastného voliča, nech si každý zodpovie sám.

V každom prípade, na stránkach nášho časopisu sme sa v minulých mesiacoch venovali programovým cieľom strán, u ktorých bol predpoklad, že moc pre ne nie je iba cieľom, ale aj prostriedkom na nejaké kreatívne zlepšenie pomerov na Slovensku. Či už išlo o Agendu 2020 strany Sloboda a solidarita (písali sme o nej v .týždni 31/2015); Nemecký štandard a Potravinovú miliardu Marcela Klimeka zo strany NOVA (viac v .týždni 37/2015); alebo o ideovú konferenciu Siete (v .týždni 38/2015).

Mesiac pred voľbami sú k dispozícii aj programy Kresťanskodemokratického hnutia a strany Most-Híd. Obe značky patria medzi európskych ľudovcov. Obe spolupracovali (aj s rozkladajúcou sa SDKÚ-DS) v Ľudovej platforme. A obe priťahujú voličov skôr témami, točiacimi sa okolo identity (či už náboženskej, alebo národnostnej), než ekonomickým programom. No pred tohtoročnými voľbami sa za svoje programové priority nemusia hanbiť.

hľaďte na skutky

„Papier znesie všetko a je prirodzené, že pred voľbami sa politické strany predháňajú v návrhoch, ako zlepšia podnikateľské prostredie,“ hovorí ekonóm a podpredseda strany Most-Híd Ivan Švejna. „No treba hľadieť aj na to, ako sa strany správali, keď boli pri moci. Keď sa vláda Ivety Radičovej štyri mesiace nevedela dohodnúť na zvýšení odvodov pre živnostníkov a dohodárov, bol to práve Most-Híd, kto sa týchto dvoch skupín jasne zastal.“ Zvýšenie odvodov pre živnostníkov napokon presadila až súčasná vláda.

Program strany Most-Híd nesie názov Občianska vízia 2016. Na svojom webe strana zvlášť vyzdvihuje balíček pre rozvoj regiónov a popri ňom protikorupčný balíček zameraný na budovanie právneho štátu. Strana v tejto oblasti disponuje silnými menami ako Lucia Žitňanská či Peter Kresák. Okrem národnostného programu pre maďarskú či rusínsku menšinu Most-Híd ponúka aj pomerne podrobne rozpracovaný program na ekonomické pozdvihnutie a začlenenie Rómov. Potešiteľné je, že dôraz nekladie na prevýchovu väčšinového obyvateľstva, ale naozaj mieri na sociálne problémy chudobnej časti rómskeho obyvateľstva.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite