Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Médiá

.časopis .komentáre

MÉDIÁ Naozaj uhorková sezóna
Je ideálne dať do pripomienkového konania návrh na vybudovanie mediálneho komplexu pre STV a SRo v letných mesiacoch. Komu by sa už chcelo v horúcom lete študovať 77 ťažko čitateľných strán, ktoré si od poradcu Deloitte Advisory objednalo ministerstvo kultúry. Odborným jazykom napísaný materiál navyše vyzerá úplne  dôveryhodne a jeho záver povzbudí: „Z ekonomického a finančného porovnania vyplýva, že výstavba mediálneho komplexu formou tradičnej verejnej zákazky bez prenosu rizík z verejného sektora je vo finančnom vyjadrení asi o 25 percent výhodnejšia ako zotrvanie STV a SRo v ich súčasných priestoroch.“
Takže vlastne už ani nie je o čom špekulovať, stačí pred kamerami poklepať základný kameň a stavať. O návrhu však chce diskutovať poslankyňa Magda Vášáryová (SDKÚ). Začiatkom júna žiadala o prijatie u pána ministra, ale nedočkala sa: „Vyhýbate sa rozhovoru so mnou. Nečudujem sa, ale ako minister musíte komunikovať s podpredsedníčkou Výboru pre kultúru a médiá NR SR, nech si už o mne myslíte čokoľvek,“ napísala mu aspoň v otvorenom liste. Vášáryová pripomína, že je tu ešte priestor, „aby sme sa skutočne vážne zamysleli nad tým, či potrebujeme štvrtú megalomanskú mediálnu stavbu, alebo bude priestor pri novom modernom centre Bratislavy Eurovea vyhradený na multikultúrne centrum.“ No kto by sa dnes zaoberal pochybnosťami opozičnej poslankyne? Veď ide iba o 4 a pol miliardy korún. No nekúp či nepostav to!
.eč

REKLAMA AI a TBWA
Amnesty International sa vyjadrila, že v Číne je dodržiavanie ľudských práv stále pochybné. To je pravda, ale Amnesty stratila kredit, keď sa nedávno zaplietla do jedného škandálu – súvisiaceho opäť s Čínou. Reklamná agentúra TBWA, medzi ktorej klientov patrí vo svete napríklad Absolut Vodka, McDonald’s či Apple, dostala dve zákazky. Jednou z nich bola propagácia olympijských hier v Číne, ktorú jej zadal Adidas. Tú kampaň postavila TBWA na vlastenectve. Zobraziť čínskych športovcov a jasajúcich čínskych fanúšikov je marketingovo logické.
Logický prístup TBWA zvolila, aj keď dostala zákazku od Amnesty International. AI si objednala kampaň o tom, že športové úspechy nemožno oddeliť od štátneho diktátu. A tak TBWA zobrazila športovcov, ktorí sú trýznení, aby dosiahli výsledky. Vznikli pochmúrne fotografie: plavec násilne ponáraný do vody, človek pripútaný k terču, ktorý sa používa pri športovej streľbe.
Dvojtvárnosť TBWA vyšla najavo a firma sa od kampane dištancovala. Údajne jej čínska pobočka nevedela, čo robí tá francúzska – ktorá kampaň pre AI International vytvorila. TBWA/China vyhlásila, že je hrdá na to, že Peking hostí v auguste olympiádu. Horšie je, že sa pridala aj AI tvrdením, že „nejde o kampaň Amnesty ani o kampaň, ktorú by sme podporovali či šírili“. Nevyjadrila sa však, či obrázky pred uverejnením zástupcovia globálnej Amnesty International videli a odsúhlasili. No v reklamnej brandži sa stane naozaj zriedka, že by sa zverejnila kampaň, ktorú stokrát nepodpísal klient. To by totiž stálo agentúru veľa peňazí. Takto ju to stojí dobré meno – a Amnesty International tiež.
.mg

TELEVÍZIA Skriptovaná realita
Televízia JOJ ohlásila na jeseň na Slovensku doteraz nerealizovaný televízny formát: súdnu šou. Skutočné príbehy, ktoré sa odohrali v sieňach, kde vládne pani Justícia. Pod sudcovskými talármi, oblekmi advokátov a bežným odevom žalobcov či žalovaných sa budú skrývať herci vybraní na kastingu. Príbehy majú byť skutočné, iba s upravenými osobnými údajmi. Diváci v súdnej sieni skutoční komparzisti. Takzvaná skriptovaná realita.
Nemecké či americké popoludňajšie publikum konzumuje upravené hádky už dlhé roky. Judge Judy či Richterin Barbara Salesch sú v tamojších domácnostiach udomácnené mená a názvy relácií. Pred každovečernou spŕškou tragických, katastrofických a polopoplašných správ v hlavnej spravodajskej relácii dostanú od septembra aj diváci JOJ-ky predkrm v podobe sporov, ktoré doteraz poznali iba z Lampárne konkurenčnej Markízy. Aj u nás bude podľa všetkého rozhodovať spravodlivý sudca/sudkyňa. Hádať sa budú manželia pred či po rozvode, susedia či obchodní partneri. Hoci sa na Mojsejovcov a ich hádky v priamom prenose zabudlo, konflikt ako ústredný a jediný motív programu znova dostane na obrazovke zelenú.  Ústredný motív „odkazu“ je aj spoločným menovateľom televíznych programátorov so súčasnou divácky populárnou vládnou gardou. Viac ako o vysielateľovi tých impulzov to však vypovedá o dobrom poznaní svojich vďačných prijímateľov. Diváci sa ochotne a pravidelne budú pozerať, ako sa tí druhí hádajú o zdochnutú susedovu kozu. Ako slovenské špecifikum by sa možno ujalo aj esemeskové hlasovanie sledujúcich sympatizantov. Len tak, na zvýšenie záujmu participujúcich divákov a prilepšenie do rozpočtu. Aspoň tridsať korún za jeden hlas.
.bohumil Stejskal, Medialne.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite