Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ja-blko, Ty-blko

.časopis .týždeň v ekonomike

Dnes sa človek nepohne ani na krok bez toho, aby naňho z jedného či druhého rohu lišiacky nesvietilo ohryzené jablko.

Dnes sa človek nepohne ani na krok bez toho, aby naňho z jedného či druhého rohu lišiacky nesvietilo ohryzené jablko.


Applu sa darí takmer vo všetkom. Jeho počítačom „macom“ sa dostáva ocenenia od znalcov a vďaka novým, šikovne navrhnutým a propagovaným „vedľajším“ produktom sa rady vyznávačov značky stále rozširujú. Hudobný prehrávač iPod si dnes človek môže kúpiť už aj v automate na letisku či v nákupnom centre (videné v Spojených štátoch) a pomocou aplikácie iTunes sa okamžite, z pohodlia svojho počítača, dostane cez internet k hudbe, ktorú hľadá.

.dobré rozhodnutie
Charizme jabĺčka som podľahla v roku 1999 na škole v Austrálii. Grafický dizajn je odvetvie, ktoré sa často spomína jedným dychom spolu s vysvetlením „prečo Mac“. Aj my sme celé dni trávili pred blikajúcimi obrazovkami, snažiac sa animovať alebo sa naučiť používať Adobe Illustrator. Napriek maximálnemu vyťaženiu, ktoré sme ešte zvyšovali supertajným checkovaním emailov a chatovaním popri práci, jabĺčka „padali“ veľmi málo. A keď náhodou padli, jednoduchý reštart ich okamžite nakopol naspäť. Ja a moje jabĺčka sme vírus nemali od… od roku 1999.
Takto by sa v skratke dalo zhrnúť, prečo si ľudia kupujú Mac miesto PC. Vždy, keď niekto vedľa mňa v zúfalstve vyhadzuje svoje PC von oknom po tom, ako už ikstýkrát vytuhlo bez možnosti reštartu alebo keď mu zrazu zhorel hard drive, odišiel monitor alebo sa stalo niečo iné, v duchu sa za svoje rozhodnutie priateľsky potľapkávam po hlave (a aj môjho sponzora, ktorému touto cestou ďakujem).

.imidž, ktorý zaberá
Meky majú oproti písíčkam a tiež oproti rovnomennému spevákovi ešte ďalšiu, z marketingového hľadiska nezanedbateľnú výhodu – atraktívny vzhľad. Buďme úprimní – aj vo veku Pixaru a retušovania morčacieho podbradka z rodinnej dovolenky sú grafickí dizajnéri stále zanedbateľným percentom odberateľov.
Zdá sa, akoby sa cieľová skupina delila na fanúšikov technologickej vyspelosti a kvality a na ďalšiu skupinu akýchsi popových nadšencov, ktorí okrem alebo namiesto parametrov oceňujú takzvaný IT-faktor. Mac sa objavuje vo vtipných reklamách, používajú ho cool filmové a seriálové postavy a presúša sa po medzinárodných letiskách v rukách jetsetterov. Je „zlatý,“ je „štýlový,“ „ja ho chcem!“ kričia všetci fanúšikovia jednohlasne a radostne prehliadajú negatíva – najmä vyššiu cenu a občasnú nekompatibilnosť so zvyškom zmicrosoftovaného sveta.


.prečo Mac?
Zo zrejmých dôvodov netreba príliš skúmať, prečo väčšina ľudí používa PC. Tak ako aj podiel Microsoftu na trhu, vyše 90 percent odpovedí zahŕňa cenu, dostupnosť a kompatibilitu v pracovnom prostredí. Dáva to zmysel – človek sa ľahšie zmieri s tým, že mu nová Vista pije krv, ak bol jeho počítač kúpený z peňaženky zamestnávateľa. O to zaujímavejšie je dozvedieť sa, prečo sa okolo 5-6 percent ľudí rozhodne pre Apple. Opýtala som sa na názor MAC userov * od profíkov, ktorí od jeho kvality pracovne závisia, až po ľudí, pre ktorých by teoreticky malo byť výhodnejšie ísť cestou väčšiny.
Tu sú odpovede:

Peter Č., Západné Slovensko, art director s vlastnou firmou:
Na mercedese ťa nezaujímajú technické parametre, lebo sa na ňom dobre vozí, dobre v ňom vyzeráš, dobre vyzerá kdekoľvek zaparkovaný. V základnej výbave dostanem skoro všetko, za čo iní musia priplácať (a dostanú sa tak niekedy aj nad cenu tvojho auta), viem, že ho vyvíjali dobrí dizajnéri a inžinieri a v neposlednom rade som rád, že ho nemá každý druhý – na druhej strane by mi neprekážalo, ak by ho mali všetci, lebo ten môj je môj. Mac na stole alebo na stehnách je jedna z mála vecí (doslova vecí), ktoré mi väčšinu času robia radosť.

Sheldon B., Silicon Valley, USA geofyzik, vynálezca, programátor:
Macy sú skvelé. Skvelý dizajn, interface, bezpečnosť. Sám som dlho používal Mac, a keby som mohol, bolo by to tak doteraz. Pracovné záležitosti ma prinútili vrátiť sa k PC. Ale zvyšok mojej rodiny stále používa Apple. Steve (Jobs), napriek tomu, čo si o ňom myslím, odviedol dobrú prácu s iPod a iTunes a priviedol Apple nových zákazníkov.

Mathew K., Connecticut, USA, pracuje v oblasti PR:
Na Mac sme prešli, keď sa nám v priebehu troch rokov pokazilo druhé PC. Minuli sme na to priveľa peňazí, ale v rámci nákupu sme dostali aj iPod a tlačiareň, a s AppleCare máme trojročnú záruku, ak sa hocičo stane. Skutočná výhoda Macu voči PC je podľa mňa dizajn, jednoduchosť a elegancia. Žiaden gombík Štart, žiaden „uninstall“. Mac je intuitívny, na čokoľvek ho pripojíš, hneď reaguje. Okamžite rozozná tlačiareň, ipod, … Naučiť sa ho obsluhovať je úplne jednoduché.

Pán v lietadle zo San Francisca do New Yorku, šéf konzultačnej firmy v NYC:
Na Macu sa mi páči všetko. To, že je bezpečný, to, že na ňom všetko fičí ako má. Dobre vyzerá, je elegantný, ľahko sa s ním robí. Momentálne napríklad pripravujem tabuľku v exceli, nikdy som nemal problém s kompatibilitou. Klienti odo mňa občas vyžadujú PC formáty a prehovárajú ma, aby som prešiel na Microsoft. Ani za nič. Prečo by som mal zľaviť z nárokov na kvalitu? Mac som kúpil všetkým zamestnancom aj žene a deťom. Je to drahšie, ale stojí za to.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.časopis
.diskusia
.neprehliadnite