PAVOL HAMMEL
1968 - 1998
SONY/BMG (4CD)
V CD boxe „za hubičku“ prichádza na svet reedícia úspešného výberu z tvorby a repertoáru Paľa Hammela, ktorého pôvodné, výpravnejšie vydanie sa už dávnejšie vypredalo i navzdory vyššej cene. Aj ekonomický variant obsahuje štyri CD nosiče tematicky zostavené v duchu názvov: Balady a piesne, Najlepšie hity, Hammel + Varga, Koncert v štúdiu S 1984. O dramaturgiu sa okrem samotného Hammela postarali Juraj Čurný a Peter Pišťanek, ktorý tiež zostavil fakty a stručnú biografiu na 26 stránkach priloženého bookletu. Zostava skladieb na prvých troch CD predstavuje Hammela v jeho charakteristických polohách, čo síce dodáva výberu koncepčnosť, ale eliminuje interaktivitu a pestrejšiu typológiu pesničiek z pôvodných vydaní. Na štvrtom albume sa Hammel s podporou spoluhráčov Jána Lauka a Martina Karvaša prezentuje naživo v komornejšej, klubovej polohe.

HAWKSLEY WORKMAN
LOS MANLICIOUS
Prvotnou charakteristikou hudby kanadského entertainera Hawksleyho Workmana je nevyspytateľnosť. Orientačne ide o akúsi modernú verziu novovlnového pesničkárstva. Hoci sa Hawksley vyjadruje pomerne konvenčnými prostriedkami a od rockovej podstaty má najbližšie k strednému prúdu, vďaka jeho nedokonalo maskovaným mentálnym úletom sú tu zrejmé aj alternatívne vibrácie. Zdanlivo eklektické pesničky (od ELO cez Davida Bowieho až po Flaming Lips či One Republic) v konečnom dôsledku pôsobia originálne znepokojivo. Hawksley je výborný spevák. Jeho ľahké prelety medzi falzetom a exponovaným sýtym hlasom sú naplnené množstvom povedomých farieb a výrazov. Pútavé aranžmány odvádzajú pozornosť od kompozície. Počúvať jeho hudbu je ako kráčať neistým krokom po rašeline. Nikdy si nemôžeme byť načistom, či to, čo nám servíruje, je podlízavé alebo rafinované.

YELLOWJACKETS FEATURING MIKE STERN
LIFECYCLE
HEADS UP/DIVYD
Yellowjackets ostentatívne vydávajú takmer každoročne jeden album, a aj keď to u nich občas ešte trochu zaiskrí, rutinérstvom a nemennosťou svojho hudobného jazyka sa nebezpečne približujú k mcdonaldizovanému vkusu nie príliš náročného amerického smoothjazzovému poslucháča. Aj ich spojenie s gitarovou hviezdou Mikom Sternom pôsobí skôr ako dobre vykalkulovaný producentský ťah, než pokus o prínos. Yellowjackets tu totiž znejú ako Sternova sprievodná skupina, menej angažovaná, než je človek zvyknutý u jeho zvyčajných spoluhráčov, pričom aj Sternove vyjadrovacie prostriedky pôsobia viac-menej vyčerpane. Profesionálne zvládnutý, kultivovaný, konzumný, nekonfliktný a nenápaditý smoothjazz s prvkami blues, bebopu, modálneho jazzu a fusion. „Oslnivé“ spojenie vyhasínajúcich hviezd, pôsobiace ako povinná jazda, poplatná marketingovým cieľom.

STEVE WINWOOD
NINE LIVES
Mohla by to byť otázka do hudobného kvízu: „Vymenujte tri albumy s názvom Nine Lives.“ Po REO Speedwagon, Bonnie Raitt či Aerosmith symbolika mačacích deviatich životov očarila aj Steva Winwooda. Akoby mal za sebou naozaj viac životov: v 60. rokoch zažiaril ako 15-ročný spevák a organista v Spencer Davis Group, potom založil Traffic a koncom dekády si stihol zahrať v superskupine Blind Faith s Claptonom, Bakerom a Grechom. V 80. rokoch mal úspech so sólovými nahrávkami a jedným z typických hitov desaťročia naveky zostane Higher Love. Aj nový album má hit, konkrétne Dirty City s gitarou starého kamaráta Claptona. Hlavným aktérom je však Winwood a Nine Lives v niečom pripomenie posledný sólový album Davida Gilmoura – skladby samy osebe nie sú prevratné, ale Winwoodovo podanie im dodáva emocionálnu hĺbku a zároveň príjemnú vyrovnanosť a pokoj.

AUTOPILOTE
IDO
Projekt Autopilote založil český avantgardný bubeník Pavel Fajt, kedysi spolupracovník Ivy Bittovej, člen legendárnych skupín Dunaj a Pluto a autor myšlienky aj na Slovensku známeho putovného bubeníckeho festivalu Slet bubeníků. V Autopilote sú jeho partnermi Ondřej Smeykal, český hráč na austrálskom nástroji didgeridoo, a japonská speváčka Yumiko Ishijama. Týchto troch „šialencov“ dopĺňa otec funku v Čechách Roman Holý (Monkey Business, J.A.R.). Výsledkom takéhoto spojenia je ťažko zaraditeľná hudba, ktorá by sa možno dala označiť ako world music. Fajt kombinuje živé bicie s elektronikou a jeho hypnotické rytmy akoby odkazovali na čosi kmeňové či „prapôvodné“. Holého produkcia zase nahrávke dodáva väčšiu stráviteľnosť. Ido je zaujímavý album, no zdá sa, že najväčšia sila tohto zoskupenia je skôr v strhujúcejších živých vystúpeniach.

MICHAEL JACKSON
THRILLER 25
SONY BMG (CD + DVD)
Thriller je 25 rokov najpredávanejší album na svete. Keď sa niečo páči množstvu ľudí, nemusí to znamenať, že je to dobré alebo že to odolá skúške času. Ak však zabudneme na predajnosť aj na škandály zo súkromia Michaela Jacksona a vnímame len hudbu, zistíme, že Thriller je vo svojom žánri mimoriadna nahrávka. Zásluhu na tom nemá len Jackson, ale aj producent Quincy Jones, skladateľ Rod Temperton a štúdioví muzikanti (napríklad členovia skupiny Toto). Jedným z tajomstiev úspechu sú prepracované aranžmány, ktoré vytvárajú dojem súdržného celku, a zároveň pestrosť, keď prirodzene pôsobia prvky disca, funku, rocku... Túto reedíciu však špatí bonus – nemastné-neslané nové verzie skladieb, v ktorých hosťujú will.i.am, Akon, Fergie a Kanye West. A tak táto reedícia potvrdzuje dve veci: Thriller je stále dobrý album a Jackson stále nenašiel súdnosť.