Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Sú lacné letenky minulosťou?

.tomáš Gális .časopis .týždeň v ekonomike

Lacnú leteckú dopravu čaká podľa niektorých expertov blízky koniec. Dôvodov je viacero: drahá ropa a zvyšujúce sa palivové príplatky, ako aj platby za jedlo a batožinu.

Lacnú leteckú dopravu čaká podľa niektorých expertov blízky koniec. Dôvodov je viacero: drahá ropa a zvyšujúce sa palivové príplatky, ako aj platby za jedlo a batožinu.


Pred mesiacom možný vývoj leteckej dopravy naznačil riaditeľ jedného z troch najväčších združení leteckých dopravcov Oneworld Alliance John McCulloch, ktorý tvrdí, že „aerolínie budú musieť nájsť spôsoby, ako zaplatiť pohonné látky alebo budú musieť znižovať iné podnikateľské výdaje. Môj odhad je, že cena leteniek musí narásť na realistickú úroveň. Je totiž určitá hranica toho, čo môžete znižovať.“
Veľké spoločnosti sa podľa McCullocha musia prispôsobiť nízkonákladovým rivalom a znižovať výdaje, to znamená, že podobne ako v low-costoch, aj u veľkých dopravcov bude časom treba platiť za jedlo i za batožinu.

.pred krachom
Najväčším „hitom“ tohtoročnej sezóny sa však stalo zavedenie či zvýšenie palivových príplatkov. Spoločnosť British Airways napríklad pred tromi mesiacmi zdražila letenky prvej triedy, za ktoré zákazníci zaplatia až o 24 libier viac ako v ekonomickej triede. Hovorca aerolínií povedal, že rozhodnutie je správne, pretože pasažieri v nadštandardných triedach majú viac miesta a spravidla aj viac batožiny.

Minulý týždeň zdvihli cenu leteniek aj České aerolínie (naposledy tak urobili na začiatku júna). Od začiatku augusta tak bude cesta do Spojených štátov drahšia o 1000 českých korún. Podľa hovorkyne ČSA „zmenou cien na jednotlivých trhoch reagujú České aerolínie na cenu ropných produktov, ale zohľadňujú aj situáciu na jednotlivých trhoch a prípadné kroky konkurencie.“
Problémy s drahou ropou totiž prenasledujú všetkých prepravcov. American Airlines napríklad zaviedli poplatky aj za palubný servis a kontrolu príručných batožín. Poplatky za batožinu už predtým zaviedli aj United Airlines: napríklad za prvý kufor americkí občania zaplatia 15 dolárov, za druhý už 25. Skeptici však hovoria, že takéto poplatky, o ktorých sme pred pár rokmi ani nechyrovali, leteckým dopravcom aj tak veľmi nepomáhajú. Napriek tomu, že u niektorých letov zdvihli medziročne ceny až o 300 percent, tohto roku ich údajne čaká až 7-miliardová strata. A niektoré menšie firmy už dokonca skrachovali.

.neistá sezóna
Tým väčším zatiaľ katastrofický scenár nehrozí, ale aj tak sa im nedýcha dobre. Podľa českých Hospodářských novin palivo od minulého roku zdražilo na dvojnásobok a tohto roku zaťaží ich prevádzkové náklady z jednej tretiny. Pred piatimi rokmi to bola len sedmina.
Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu IATA, ktoré združuje približne 240 spoločností, vyzýva zamestnancov, aby v krušných časoch upustili od mzdových požiadaviek.
Klasickí dopravcovia totiž okrem drahej ropy budú musieť ešte stále bojovať aj s nízkonákladovými konkurentmi. Záujem o služby low-costov stále rastie. EasyJet napríklad oznámil, že na palubách svojich lietadiel v júni privítal 4,1 milióna cestujúcich, teda o pätinu viac ako minulý rok. Približne rovnako ich pribudlo aj lídrovi na európskom trhu, spoločnosti Ryanair. Obe spoločnosti preto hodlajú aj naďalej rozširovať svoju vzdušnú flotilu.
Nad jednou možnosťou, ako by sa klasické spoločnosti mohli vyrovnať tým nízkonákladovým, premýšľajú v aerolíniách Air France. Cestujúcim na vybraných kratších trasách chcú ponúknuť namiesto svojich lietadiel spojenie rýchlovlakom. Predpokladá sa, že prví cestujúci Air France usadnú do vlakov v roku 2010. Anylytici predpokladajú, že letecká doprava na krátke vzdialenosti v najbližších rokoch stratí zmysel.

.čína rastie
Okrem ropy je problémom aj dlhodobý nadbytok prepravnej kapacity. V USA z týchto dôvodov (spojených so situáciou americkej ekonomiky) leteckí prepravcovia pritvrdzujú svoje nároky. Spoločnosť American Airlines napríklad oznámila, že z 85-tisíc ľudí, ktorých zamestnáva, ich koncom augusta prepustí takmer 7-tisíc, teda osem percent. Continental prepustí 3 000 a United Airlines 1 100 ľudí. Spolu majú americké aerolínie tohto roku, ktorý je po roku 2001 asi druhý najhorší v tomto desaťročí, prepustiť až 30-tisíc zamestnancov.
Znie to dramaticky, ale keď sa pozrieme na výsledky leteckej dopravy v roku 2007, zdá sa, že skôr ako o prepad odvetvia ide o preskupenie síl. Podľa údajov IATA v minulom roku lietadlá prepravili 2,25 miliardy cestujúcich, čo je o sedem percent viac ako predvlani. Najväčší nárast zaznamenala letecká preprava v Ázii. Jedným z dôvodov je aj expandujúca čínska ekonomika, ktorá podnietila aj prudký rozvoj vnútroštátnej leteckej prepravy.
A či sa skončí lacné lietanie? Také lacné, ako bolo, povedzme, pred dvoma rokmi, už s najväčšou pravdepodobnosťou nebude. Je aj pravdepodobné,  že veľké letecké spoločnosti budú rušiť neefektívne a nenaplnené linky s podobnou ľahkosťou ako nízkonákladovky. Lietať sa asi bude ďalej, len o trochu racionálnejšie.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite