Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Veľký útek z chudoby

.martin Vlachynský .časopis .týždeň v ekonomike

Podľa čerstvého ekonomického nobelistu musíme najskôr vedieť, čo je to chudoba, aby sme s ňou mohli niečo robiť.

nobelovu cenu za ekonómiu v roku 2015 získal rodák zo škótskeho Edinburghu a súčasný profesor ekonómie a medzinárodných vzťahov na americkej Princeton University Angus Deaton. Podľa vyhlásenie Kráľovskej akadémie dostal cenu za prácu na troch problémoch: Ako spotrebitelia delia svoje výdavky medzi rôzne produkty? Koľko zdrojov v spoločnosti sa minie na spotrebu a koľko ušetrí? A ako merať chudobu?

.pragmatik
Po úspechu Pikettyho bestselleru Kapitál v 21. storočí sa nerovnosť stala v ekonómii horúcou témou a udelenie ceny niekomu z tohto odboru skúmania viselo vo vzduchu. Ak ste však čakali keynesiánskeho prerozdeľovača zo starých čias, ste mimo. Angus Deaton patrí do pomerne vzácnej skupiny bodrých ekonomických pragmatikov, ktorí sa príliš nedajú zaťažiť ideológiou a snažia sa na vec pozerať bez emócií.

Jeho meno nenesie žiadna teória, formulka či index. V roku 1980 vytvoril model s názvom (veľmi nešťastným, ako sa čoskoro ukázalo) AIDS – Almost Ideal Demand System. V ňom sa snažil demonštrovať, že dopyt po výrobku X je ovplyvňovaný nielen jeho cenou, ale aj cenami iných výrobkov v spotrebiteľovom koši. Spochybnil tak dovtedy využívané agregovanie dopytu v podobe „reprezentatívneho spotrebiteľa“. Deaton postupne začal dopĺňať svoju teóriu empíriou, najmä v oblasti merania chudoby vo svete. Iba pred pár dňami ste mohli vo svetových médiách čítať správu Svetovej banky, že úroveň chudoby vo svete padla prvýkrát v histórii pod 10 percent.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite