Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Krajina automobilov

.luboš Palata .časopis .týždeň vo svete

Česká republika sa dostala na prvé miesto na svete vo výrobe automobilov. Teda na počet obyvateľov, ale aj to o

Česká republika sa dostala na prvé miesto na svete vo výrobe automobilov. Teda na počet obyvateľov, ale aj to o niečom vypovedá. A Slovensko je hneď v závese. Autá chrlí aj Maďarsko, kde pred nejakými dvadsiatimi rokmi vyrábali iba ak autobusy Ikarus, a v obrovskom množstve ich vyrábajú aj v Poľsku.

Vo svete to nikto veľmi nevie, Kia, Honda či Suzuki na sebe nemajú napísané Made in Slovakia alebo Czech Made. Dokonca aj Škodu pokladá väčšina ľudí za nemecké auto a na to, že je to „pôvodne česká značka“, si spomenie už len málokto.
Ale to nikoho v tej našej strednej Európe veľmi netrápi. Automobilky sú motorom priemyselného aj hospodárskeho rastu, dávajú prácu nielen tisíckam ľudí, ktorí sú v nich zamestnaní, ale aj obrovskému množstvu menších firiem. Platia dane. Dalo by sa skoro povedať, že nás živia.

Lenže: barel ropy stojí už vyše stodvadsať dolárov, a hoci dolár je už len za dvadsať slovenských korún, je to strašne veľa. A barel bude čoskoro stáť dvesto dolárov a za desať slovenských korún dolár asi nebude.
Benzín a nafta už na pumpách vystúpili na „hausnumerá“, ktoré sme tam v živote nevideli. A bude ešte horšie, hovoria všetci. Šetrní Rakúšania, ktorí trikrát očistia staniol od taveného syra, kým ho vyhodia, už vo veľkom nakupujú bicykle a autá nechávajú v garážach. Američania podľa niektorých neuveriteľných zvestí dokonca objavujú, že existuje niečo ako mestská hromadná doprava. A v Turecku stúpla cena osla, ktorý na rozdiel od traktora jazdí na vodu a trávu, na desaťnásobok.
K nám to ešte nedorazilo, ale tiež raz dorazí. Benzín a nafta budú časom za päťdesiat a možno aj za sto korún. Ľudia budú niekoľko kilometrov do práce chodiť na bicykloch a na výlety vlakom. Domy tridsať kilometrov od mesta budú za babku, benzínové pumpy sa zmenia na stánky s limonádami a predajne melónov. Svet sa trochu spomalí, ale ľudia budú mať viac pohybu a budú zdravší.
Len neviem, čo urobíme s tým naším automobilovým prvenstvom. Asi začneme namiesto áut zase vyrábať bicykle, kočíky a na zimu sane.

Autor je redaktor Lidových novín
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite