Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Média

.časopis .ostatné

MÉDIÁ Naše novinárske fiasko
Začnime fikciou: slovenský parlament vyhlási cenu pre novinárov, ktorí „mimoriadne prispejú k objasneniu významných otázok na národnej úrovni, alebo pomôžu lepšie pochopiť inštitúcie a politiky Slovenskej republiky“. Novinári pošlú svoje – parlamentu milé – príspevky, porota vyberie víťaza, ktorému predseda NR SR Pavol Paška odovzdá výhernú cenu v hodnote 150-tisíc korún. Máte pravdu, vyzerá to dosť zábavne. Keď v marci vyhlásil cenu s rovnakým zadaním Európsky parlament (išlo prirodzene o „európsku úroveň“ a „inštitúcie a politiky EÚ“), s kolegom Tomášom Gálisom nás to najskôr tiež pobavilo. Keď sme si však v pravidlách súťaže prečítali, že sa rozdávajú výherné ceny v hodnote 5 000 eur, otvorili sa nám peňaženky. A už úplne nás dostala veta, že cena EP „sa udeľuje v duchu rešpektovania slobody a pluralizmu médií“. No konečne – veď prečo by sme v EÚ, ktorá favorizuje všelijaké menšiny, nemali mať raz šancu aj my, menšinoví euroskeptici? Do súťaže sme teda zaslali naše hardcore texty (Na ceste k europrovincii a Ste za biodiverzitu?) a čakali sme. Márne. Hoci sa do národného kola prihlásilo iba 12 príspevkov (v štyroch kategóriách), ani jeden z našich príspevkov nepostúpil do európskeho finále. Jednoducho fiasko. Žeby nás porota v zložení Helga Dingová, Ján Füle a Radovan Geist mala za postpubertálnych recesistov? A potom sa čudujte, že ani po štyroch rokoch členstva v EÚ sa stále necítime dostatočne integrovaní...
.martin Hanus


TELEVÍZIE Digitálne TV
V Česku vysiela nová spravodajská televízia Z1. Majiteľom televízie je finančná skupina J&T, ktorá na Slovensku vlastní podobne koncipovanú TA3. Mottom stanice, ktorá sa má podľa jej vedenia má stať českou CNN, je vraj pomoc pri prehlbovaní demokratického prostredia. Z1 je jednou zo šiestich nových staníc, ktoré majú v Česku licenciu na digitálne vysielanie. Okrem spravodajskej stanice už vysiela aj hudobná stanica Óčko. Štart zvyšných štyroch je otázny. Veľké súkromné televízie Nova a Prima totiž dva roky brzdili ich rozjazd, a z toho dôvodu sa niektoré z nich dostali do finančných problémov. Mediálni odborníci hovoria, že vznik nových televízií je rozhodne významný a spätne ovplyvní veľké televízie predovšetkým tým, že odhryznú Nove, Prime a verejnoprávnej Českej televízii kúsok z reklamného koláča. Je však otázne, koľko to nakoniec bude. Nové digitálne televízie totiž rozhodne nebudú masové: predpokladá sa, že ani jedna z nich neprekročí 5 percent sledovanosti. Práve pri Z1 sa aj optimistické odhady pohybujú len okolo troch percent. Nevýhodou nových televízií je aj to, že digitálny signál ešte dlho nebude pokrývať celé územie Českej republiky. Niektorú z foriem digitálneho televízneho vysielania môže v súčasnosti sledovať necelá štvrtina českých domácností. A napríklad so 70-percentným pokrytím ráta Z1 až v roku 2010. Situácia nových vysielateľov síce nevyzerá príliš ružovo, ale celkový vývoj televízneho vysielania je v Česku predsa len o niekoľko krokov ďalej ako u nás.
.tg

TLAČ Milan Fiľo odchádza z médií
Jeden z najväčších a najvplyvnejších slovenských podnikateľov, majiteľ EcoInvestu Milan Fiľo predal svoj polovičný podiel vo vydavateľstve TV TIP. Toto vydavateľstvo vydáva časopis Žurnál a Markíza. Podľa našich informácií má vydavateľstvo už len jediného vlastníka – Jána Kováčika. Fakt, že Fiľo celkom vycúval z mediálneho biznisu, je zaujímavý z viacerých stránok. Milan Fiľo mal spolu s Kováčikom podiel aj v televízii Markíza a po predaji jej akcií zostal v médiách už iba prostredníctvom TV Tipu. Mediálny biznis tohto druhu však nie je natoľko výnosný, aby mohol byť atraktívny pre veľkých investorov. Tí zväčša do médií vstupujú aj s vidinou istého vplyvu na verejnú mienku. Ak by však chceli výraznejšie ovplyvňovať výber tém či ľudí do svojich médií, môžu skončiť tak, ako sa to prihodilo TA3, ktorá stratila svoj kredit, keď vyšlo najavo, že existovali pre redaktorov zoznamy preferovaných a zakázaných firiem. Čo odchod Milana Fiľa môže znamenať pre TV Tip? Vydavateľstvo stratilo silné finančné zázemie, ktoré mu Fiľo poskytoval. Teraz ostáva všetko na Jánovi Kováčikovi. Ale nejaké zdroje z predaja Markízy mu zrejme ešte ostali, aby mohol pomáhať najmä menej lukratívnemu nebulvárnemu Žurnálu. Vydávať totiž na Slovensku časopis, ktorý chce prinášať nebulvárne a nie iba lifestylové témy, je stále veľmi ťažké a je to dosť neistý biznis. O tom vieme svoje.
.eč
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite