Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Prečo výrobcovia kazia svoju elektroniku

.alexander Mravčák .časopis .technológie

Firmy predávajúce mobily a laptopy míňajú milióny dolárov, aby priniesli čo najprogresívnejšie zariadenie. Krátko pred odovzdaním zákazníkovi ho však naplnia kopou zbytočných programov, ktoré ho väčšinou iba pokazia. Majú na to dobrý dôvod.

Pozná to každý majiteľ smartfónu. Na ploche sa vám povaľuje skupina aplikácií, ktoré nechcete a nepotrebujete, výrobca sa však rozhodol, že vás nimi poteší a nebudú sa dať vymazať. Predinštalovanému softvéru – ktorý na mobile alebo počítači málokto chce, ale má ho aj tak – sa zvykne hovoriť crapware, bloatware alebo junkware. Spoločnými znakmi sú pochybná kvalita a tendencia spomaľovať zariadenie. Nejde pritom o izolovaný trend vzťahujúci sa na druhotriednych výrobcov. Predinštalované zbytočnosti dáva na svoje mobily a laptopy prakticky každý veľký výrobca. Iste, dalo by sa argumentovať, že žiadny softvér, akokoľvek dobrý, nemôže zaujať každého. Keď ale frfle celý internet, niečo je zlé.

V júli uverejnila Šanghajská komisia na ochranu práv spotrebiteľa svoju analýzu mobilných telefónov. Po preštudovaní 20 obľúbených modelov zistila, že telefóny obsahujú mnohé predinštalované a neodstrániteľné aplikácie, ktoré zaberajú pamäť telefónu. Často naviac využívajú na pozadí internet, vďaka čomu zvyšujú ich používateľom účty za mobilný internet. Komisia najviac kritizovala Samsung Galaxy Note 3, ktorý má predinštalovaných 44 aplikácií a čínsky smartfón Oppo Find 7a, ktorý má neuveriteľných 71 aplikácií. Na niektorých zariadeniach môžu predinštalované programy zabrať viac ako polovicu celkovej pamäte. Tak si napríklad kúpite osemgigabajtový telefón, ale využiteľný priestor sa rovná trom gigabajtom.

Komisia sa obrátila na šanghajský súd, keďže firmy podľa nej neinformovali zákazníkov o predinštalovaných programoch a tým porušili ich spotrebiteľské práva. „Súdny spor je naším posledným pokusom ochrániť práva zákazníka po tom, čo ostatné metódy zlyhali,“ cituje predsedu Taa Ailiana miestny denník Shanghai Daily. „Dúfame, že sa nám podarí donútiť aj ostatné spoločnosti v tomto sektore, aby skoncovali s nerozumným, ale častým trendom predinštalovania aplikácií bez toho, aby to povedali zákazníkovi.“

Medzi previnilcami sa nenachádzajú iba výrobcovia. Nadbytočné aplikácie často dopĺňajú aj operátori, u ktorých si telefón (alebo laptop) kupujete. Kritiku si zaslúži aj Apple, etalón dizajnu a jednoduchosti. Ten pridal do systému novej verzie svojho mobilného operačného systému, ktorý sa bude dať stiahnuť od tohto týždňa, dve nové zabudované aplikácie: Find My iPhone a Find My Friends. Pre zákazníka pritom nejde prakticky o žiadny reálny benefit – aplikácie sú už niekoľko rokov dostupné na stiahnutie zadarmo z App Store.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite