PORTISHEAD
THIRD
ISLAND

Ak práve nečakáte na nový album Portishead ako stredovekí námorníci na ďalší prístav, potom to na prvé počutie možno nebude žiadna katarzia. Za desať rokov sa zmenilo mnohé. Na treťom albume niekdajšej trip-hopovej skupiny nie sú nijaké orchestrálne kolaborácie, zadymený džezový sound, gramofóny ani atmosféra lounge. Zostali pomalé tempá a pocit úzkosti vyžarujúci z introvertného spevu Beth Gibbons, ktorý ešte umocňuje hudba s industriálnymi prvkami. Osobitosť tohto, zdanlivo šedivého albumu sa odkrýva po vrstvách. S každým počutím odhaľujeme ďalšie živé štruktúry, koláže zvukových farieb a rafinovane vystavané pasce zvyšujúce dramatický účinok celej mozaiky. Sú tu aj menej záživné pasáže, ale väčšina pesničiek má aj bez slov svoj vlastný príbeh a imaginatívny efekt. Svetlé okamihy, ale hudba špinavá a temná ako priemyselné predmestie.

BOOKA SHADE
THE SUN & THE NEON LIGHT
GET PHYSICAL

Walter Merziger a Arno Kammermeier tvoria berlínske elektronické duo Booka Shade dôležité pre vývoj tamojšej klubovej scény. Spoluzakladali nezávislý elektronický label Get Physical Record, ich nahrávka Mandarine Girl pred tromi rokmi znela ako vychytená undergroundová hitovka. Vystúpili vtedy na slávnom španielskom festivale Sónar, nasledovala koncertná šou s nórskymi elektronikmi Royksopp či úloha predskokana Depeche Mode. Tretia platňa The Sun & The Neon Light sa opäť nevyhýba občasnému vokálu a polohám na pomedzí techna a housu, tempo je väčšinou mierne, takže priestor môžu dostať rôzne netypické, elektronikou tvorené zvukové experimenty (Comacabana). Prvý singel Charlotte je možno príliš uvoľnený, a tak sa v krajšom svetle javia zádumčivejšie skladby (Solo City alebo Duke). Song Dusty Boots má vtip vďaka inštrumentálnym (country) úletom.

JIM BEARD
REVOLUTIONS
INTUITION/DIVYD

Jim Beard je známy ako producent, klávesák a aranžér, vystupujúci v úlohe sidemana veľkých hviezd fusion. Menej sa však vie, že je aj originálny skladateľ, ktorý sporadicky vydáva vlastné nahrávky. Tie majú popjazzový šmrnc a neraz z nich dýcha atmosféra karnevalov a lunaparkov. Práve tento rozmer zvýraznil na prvom Beardovom veľkoorchestrálnom albume Revolutions aranžér Vince Mendoza. Skladby z predchádzajúcich Beardových albumov tu dostali novú, sviežu a až pastelovo farebnú podobu (dominujú však akustické nástroje), ktorá ideálne sadla ich uvoľnenej karnevalovo-lunaparkovej estetike. Mendoza vo svojich aranžmánoch opäť ukázal, že vie dokonale odhadnúť a zvýrazniť podstatu spracovávaného materiálu. Odhalil všetky klady Beardovej hudby, zdôraznil jej humor, tanečnosť, melancholický podtón, kompozičnú nápaditosť a inteligenciu.

SEŇOR COCONUT
AROUND THE WORLD
3D JAPAN

Nemecký producent Uwe Schmidt alias Seňor Coconut je sympatický umelec. Akoby žil na planéte humoru bez zlých ľudských vlastností, kde sú oslavované mierumilovné veselé nápady. Práve nahral so svojím orchestrom šiesty album a dal mu názov Okolo sveta, príznačný pre dnešný trend internacionálnosti, ktorý sám Uwe podnietil pred ôsmimi rokmi, keď omráčil aj tých najrozmaznanejších hudobných labužníkov robotpopovými evergreenmi skupiny Kraftwerk upravenými do elektronicko-akustickej podoby latinsko-amerických tanečných štýlov. Neskôr si trúfol aj na Doors a Deep Purple. Teraz už jeho irónia a komická kreatívnosť dosahuje úroveň non plus ultra. Da Da Da – hit nemeckej novej vlny 80. rokov znie v Kokosovom podaní ešte šlágrovejšie ako voľakedy a Pinball Chaha elektro-dadaistov Yello ešte absurdnejšie. Popritom nezmizla krása.

MOBY
LAST NIGHT
MUTE/EMI

Na predchádzajúcej nahrávke Hotel (2005) Moby stavil na živé nástroje, vlastný amatérsky spev a výsledkom bol akýsi pop rock, sterilný ako čerstvo uprataná hotelová izba. Na aktuálnom albume sa Moby našťastie venuje tomu, čo vie oveľa lepšie. Nevracia sa však k spojeniu atmosférickej elektroniky a samplovaného gospelového spevu, aké priniesla prelomová nahrávka Play (1999), ale ide ešte ďalej do minulosti a vzdáva hold newyorskej tanečnej klubovej scéne, ktorej atmosféru zažíval od začiatku 80. rokov. Last Night je konceptuálny album, ktorý chce „vtesnať osemhodinovú noc do vyše hodiny hudby“ a oživuje ducha rôznych podôb tanečnej elektroniky ako techno, house, rave, ambient alebo old school disco. Záverečné pomalé skladby evokujú únavu po pretancovanej noci, náladu albumu však lepšie vystihuje energický track s príznačným názvom Everyday It’s 1989.

HERCULES AND LOVE AFFAIR
HERCULES AND LOVE AFFAIR
DFA/EMI

„Je dôležité tancovať pred ľuďmi. Každodenný interpretačný tanec pred dvadsiatimi ľuďmi by zmenil spôsob, ako k sebe pristupujeme,“ tvrdí newyorský dídžej, producent a milovník gréckej mytológie Andrew Butler. Hudobným vyjadrením tohto presvedčenia je projekt Hercules And Love Affair, kde Butlera dopĺňajú speváčky/speváci Nomi, Kim Ann Foxman a uznávaný Anthony Hegarty z Anthony And The Johnsons, ktorého by ste si len podľa hlasu ľahko splietli s černošskou divou, ako sa to raz stalo Björk. Hercules And Love Affair sú ešte väčšie tanečné retro ako Moby na Last Night a hlásia sa k odkazu klasického disca 70. rokov, ešte pred jeho komercionalizáciou. Disco sa prirodzene spája s oslavou života až hedonizmom, no tento album má v sebe aj silnú dávku nostalgie. Pocta discu sa dá poňať ako recesia, tu je to vážne myslená srdcová záležitosť.