Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vinyl má budúcnosť

.časopis .hudba

Jazzanova je nemecký dídžejský a produkčný kolektív, ktorý sa venuje tanečnej a elektronickej hudbe. O Jazzanove, ale aj o budúcnosti vydávania hudby hovorí Jürgen von Knoblauch.

Jazzanova je nemecký dídžejský a produkčný kolektív, ktorý sa venuje tanečnej a elektronickej hudbe. O Jazzanove, ale aj o budúcnosti vydávania hudby hovorí Jürgen von Knoblauch.


.aký je tvoj postoj k „digitálnemu“ vydávaniu hudby vo vašom vydavateľstve Sonar Kollektiv?
Sublabel Digital Kollektiv bude čoraz dôležitejšou súčasťou nášho vydavateľstva. Pre nás je to hlavne ďalšia možnosť prezentácie umelcov, ktorých vydávame na fyzických nosičoch. Vo svete zanikajú obchody s platňami, distribúcie majú problémy, keďže čoraz viac dídžejov prechádza na digitálne systémy. Pre vydavateľstvá bude čoraz dôležitejšie riešiť predaj hudby digitálne, nielen na cédečkach alebo vinylových nosičoch.

.myslíš si, že klasické vinylové platne vymiznú?
Vždy budú existovať ľudia, ktorí uprednostňujú klasické vinylové platne, pretože ich analógový zvuk bol, je a vždy bude lepší. Hranie z platní je výrazne iný pocit ako z CD. Komunita ľudí, ktorí uprednostňujú platne, však bude v budúcnosti veľmi malá. Dôležitú rolu v tomto smere zohráva aj cenová dostupnosť. Čoraz dôležitejšie je sťahovanie z I-tunes a Beatportu, keďže je jednoduchšie ako manipulácia s CD nosičmi a platňami. Toto je trend a hoci je nám to všetkým ľúto a nesúhlasíme s ním, vinyl už nikdy nebude mať takú dôležitosť a pozíciu ako predtým.

.bude ešte niekto vydávať vinyl?
Pre vydavateľstvá bude čoraz ťažšie vydávať veci len na platniach. Celý hudobný priemysel sa sústredí na digitálne vydávanie, aby chránil ten zvyšok. Vždy tu však budú tí, ktorí si platne napriek všetkému kupovať budú.

.ako by sa vinylu dalo pomôcť?
Ľudia vyrastajú s pocitom, že za hudbu netreba platiť, a myslím, že toto je niečo, na čo by sme sa mohli zamerať. Stačí si pripomenúť, ako celková koncepcia predaja hudby prebiehala kedysi – ľudia navštevovali svoje obľúbené obchody, ktorých majitelia boli milovníci hudby, a preto do nich vkladali svoj vlastný vkus a štýl. Vďaka tomu boli schopní zákazníkom poradiť a ponúknuť im hudbu spôsobom, ktorý ich oslovil. Toto bude vždy dôležité. Nájsť spôsob, ako priviesť bežného človeka z ulice do obchodu s doskami, a priviesť ho k počúvaniu digitálnych súborov a v konečnom bode aj ku kúpe. Samozrejme, že ľudia si môžu sťahovať hudbu z downloadových portálov, ale robiť to doma a sám je dosť nudné. Pre niektorých ľudí je stále dôležité rozprávať sa o hudbe, vidieť, ako sa hudobný svet vyvíja, a vymieňať si o tom názory s inými. Preto som presvedčený, že vinyl a obchody s platňami majú stále budúcnosť.

.ako bude znieť hudba o desať rokov? Veríš v „hudobnú evolúciu“, alebo vidíš hudbu ako recykláciu štýlov podobne, ako je to v móde?
Myslím si, že v hudbe budú vždy vznikať nové smery. Technický vývoj stále prináša nové vlny. Ako napríklad teraz. Každý hovorí o renesancii hudby 80. rokov – ballearic, cosmic... Ja si však myslím, že je to vždy iné. Samozrejme, máme k dispozícii tie isté syntetizátory, zvuky... Ale zase máme počítače a sú tisícky možností, ako ich skombinovať. A tie možnosti sa budú meniť.

.kedy budeme môcť počuť druhú dlhohrajúcu platňu Jazzanovy?
V októbri, teda už o pár mesiacov.

.bude Jazzanova stále viac tanečná ?
Tanečná... (Smiech.) Vždy sme boli dídžeji. Aj preto sme robili skladby pre tanečný parket. Ale nový album bude viac na počúvanie. Máme na ňom tanečné veci, organické, s nádychom čias krásneho soulu vydavateľstva Motown, ovplyvnené brazílskou hudbou. Máme tam pesničky o láske, ale aj tie smutné. Dalo by sa povedať, že sú z dosť širokého spektra životných situácií... Ale, samozrejme, aj také, ktoré sú určené čisto na zábavu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite