Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kto je bez viny

.časopis .týždeň doma

Tentoraz, obrazne povedané, kameňom ako prvá hodila reformovaná kresťanská cirkev na Slovensku, ktorá je fakticky najväčšou organizáciou tu žijúcich Maďarov. Jej súd postavil šiestich farárov mimo služby. Dôvod bezprecedentného trestu? Údajne vážne morálne pochybenia.

Tentoraz, obrazne povedané, kameňom ako prvá hodila reformovaná kresťanská cirkev na Slovensku, ktorá je fakticky najväčšou organizáciou tu žijúcich Maďarov. Jej súd postavil šiestich farárov mimo služby. Dôvod bezprecedentného trestu? Údajne vážne morálne pochybenia.


.žijeme v zvláštnom svete. Kým medzi katolíckymi kňazmi platí celibát, ich reformovaní bratia riešia delikátne prípady, keď farár podvádza manželku (či naopak ona jeho), s ktorou sa za dramatických okolností rozviedol. Často sa tak stalo už pred mnohými rokmi, no trest prišiel až teraz. Súd tejto cirkvi sa pod tlakom množiacich sa udaní odhodlal na niečo, čo si nepamätajú ani najstarší pamätníci. Dňa 19. apríla vyniesol rozsudok, podľa ktorého šiesti farári nesmú nosiť talár a zastávať úrad. Niečo podobné hrozí aj ďalším. Vyšším trestom môže byť iba exkomunikácia.
O povahe našej doby vypovedá, že intímny život farárov a farárok sa stáva verejnou vecou. Aj najväčší liberál pritom zrejme uzná, že duchovný, ktorý na večierku nakrúca (alebo v ňom účinkuje) video s erotickou tematikou, prípadne iný, ktorý rád maľuje vnadné ženské akty, je, mierne povedané, neštandardný. Ak je však vo svojom okolí obľúbený...

.farár Nagy: nemaľuj blížneho svojho
 Masívny starožitný nábytok, šerosvit ako z obrazov starých majstrov a vitrážové okná, cez ktoré vniká do ateliéru teplé svetlo. V budove fary z 19. storočia v Malých Trakanoch, zabudnutej dedinky na slovensko-maďarsko-ukrajinskom trojhraničí na hosťa dýchne neurčitý pokoj minulých storočí. Farár Zoltán Nagy (37) ochotne ukazuje svoje obrazy, ktoré vystavoval v galériách doma aj v zahraničí. Tak trochu zemplínsky Dalí, Gauguin či Vincent van Gogh. Pozoruhodné je predovšetkým plátno s motívom mužskej bytosti s krídlami a čertovskými rožkami (nápadne sa podobá na autora), o ktorú sa opiera krásna nahá žena. Tvár tej ženy pre zmenu nápadne pripomína jeho manželku, opernú speváčku. V roku 2003 sa rozviedli, pričom vlani si farár Nagy svoju exmanželku opäť zobral. Hovorí, že viac už pre odčinenie hriechu urobiť nemôže. Druhýkrát sa iba ťažko rozvedie a tretíkrát ožení – s tou istou.
„Cirkevný súd mi dal čierne na bielom, že ma potrestali nielen za rozvod, ale aj za to, že som vystavoval obrazy, na ktorých je moja žena nahá. A že je neprípustné, aby bola manželka farára takto zobrazená,“ vraví Nagy stojac pri inkriminovanom diele. Odvoláva sa aj na to, že kto nechce vidieť nahé ženy, nemal by ísť obdivovať ani Michelangela do Sixtínskej kaplnky. Je fakt, že logika rozsudku má isté medzery. Znamená to, že inú ženu ako svoju môže farár – maliar zobraziť ako nahú? Odkiaľ ctihodní sudcovia vedia, že telo dotyčnej dámy z obrazu patrí pani farárovej?
Známym maliarom je aj Nagyov žijúci otec, dedo či švagor. Bizarné je, že diela jeho otca kúpil aj biskup Erdélyi. Pravda, nie akty. Mnohí z tých príbuzných boli a sú pritom tiež farármi. Na otázku, či má teda v rodine viac maliarov alebo farárov, Nagy odpovedá lakonicky: „Teraz už maliarov.“
Svojho farára sa po februárovom rozsudku prvostupňového cirkevného súdu zastali ôsmi presbyteri a kurátori. Dňa 19. apríla zasadal v Rimavskej Sobote odvolací súd. Na nemalý úžas vrchnosti prišla Nagya (bez jeho vedomia) osobne podporiť skupina veriacich z Medzibodrožia. Doniesli petíciu s 954 podpismi. Pridala sa aj ekumenická rada, obecné zastupiteľstvá, starostovia. Obvinený nemohol mať obhajcu, žalobcom bol svetský právnik. Päťčlenná rada potvrdila verdikt nižšieho súdu. Nagy sa sťažuje, že nedostal možnosť čítať a overiť zápisnicu svojej výpovede.
„Vypočuli si nás, no nič to na veci nezmenilo. Za pár minút bol odsúdený,“ spomína sklamaný starosta Malých Trakan Arpád Petrík a pokračuje: „Prosili sme ich, aby mu dali ešte nejakú šancu. Vieme, že sa urobila chyba, no netreba trestať tak drasticky.“
Nagy po skončení štúdií teológie v roku 1988 nastúpil na farnosť do Trakan ako pomocník farára Štefana Kuna, ktorý v ňom po 53 rokoch služby videl svojho nástupcu. V dedine, kde tvoria polovicu obyvateľov reformovaní a polovicu katolíci, si ho miestni  obľúbili. Spoluorganizoval rôzne kultúrne a spoločenské podujatia. Ak by teraz musel odísť zo služieb cirkvi, nájdu pre neho uplatnenie.
„S bývaním nebude problém, pretože tu má dva rodičovské domy. A s prácou? Dám návrh starostom deviatich obcí mikroregiónu, aby sme sa poskladali na plat, aby pre nás robil projekty z EÚ. Takého šikovného človeka nechceme stratiť,“ dušuje sa starosta Petrík. „Veru tak. My nášho farára prijmeme aj s jeho chybami,“ dodáva s veľavýznamne  zodvihnutým ukazovákom Enikő Oroszová, katechétka, ktorá sa stará o 140 detí.


.farár Ilias: nestratím sa
 „Vidím vo vás smilnícku pokazenú dušu,“ tieto nelichotivé slová si od svojho seniora musel vypočuť ďalší potrestaný farár, Tamás Ilias (29) z dedinky Komoča pri Nových Zámkoch.
    Štúdium teológie v Komárne ukončil v roku 2002. S bývalou manželkou – tiež farárkou – slúžili na viacerých miestach. Ako fyzicky zdatného mladého muža ho cirkev posielala do zborov, kde sa murovalo a stavalo. Spokojnosť vládla aj s jeho dušpastierskou misou. Chodil a chodí do rómskych osád, pomáha s humanitárnymi zásielkami pre starobinec. V manželstve to však začalo škrípať. Čo presne sa dialo, to vedia len oni dvaja a Boh. Od novembra 2006 žili oddelene. Manželka odišla od neho za rodičmi na stredné Slovensko, neskôr opustila aj cirkev. Koncom januára tohto roku sa rozviedli. Po rozvode začali na Iliasa na biskupstvo prichádzať udania a sťažnosti. Obvyklá milá prax, v ktorej našinec neraz osvedčil svoje zručnosti.
    „Vo verdikte cirkevného súdu mi napísali, že som vylúčený nie pre rozvod, ale preto, aký život som žil počas sobáša a po rozchode s manželkou. Tvrdí sa, že som sa nedostatočne staral o nášho maloletého syna a tri mesiace som neplatil žiadne peniaze. Pravda je však taká, že pravidelne platím výživné od času, keď sme ešte ani neboli rozvedení. Tvrdí sa tiež, že som sa správal k manželke hrubo a že mnohokrát musela z fary utekať s dieťaťom v náručí. Opýtajte sa ľudí v dedine,“ tvrdí Ilias a dodáva: „Uznávam, spravil som po rozvode dve veci, ktoré by farár nemal robiť. Tvrdí sa aj to, že existuje na mňa nemravné video. Nech mi to ukážu. Pokiaľ viem, to, čo sa dialo na jednej poľovníckej chate, som nakrúcal iba ja. A jediný originál nahrávky mám ja.“
    Farár Ilias hovorí, že sa jedného dňa kajúcne a so slzami v očiach postavil pred svoj zbor uprostred kostola a oľutoval, čo urobil. Sľúbil, že od toho dňa bude všetko inak. Ak usudzujeme z reakcií divákov, ktorí nedávno zhliadli v spravodajstve jednej z komerčných televízií príspevok o jeho prípade, mnohí sú skôr na strane jeho manželky, ktorú obvinil, že mala vzťahy s inými. Biblia však hovorí každému jasne: Nesúďte, lebo budete súdení.
    Dnes býva v podnájme u kamaráta v Komárne. Hovorí, že sa nechce dožiť toho, čo jeden starší farár z Veľkých Kosíh, ktorého z fary deložovali za asistencie polície. „Nestratím sa v živote. Mám dva vysokoškolské diplomy, teraz končím štúdium sociálnej práce v Nitre. Zo žartu som si dal žiadosť za skladníka do Lidlu. Odpísali mi, že nemám na to kvalifikáciu...“ dodáva farár Ilias, ktorý má už druhý mesiac nový vzťah.
Musia pykať

Rozhovor s biskupom Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku Gézom Erdélyim o dôvodoch potrestania farárov.

.prečo ste uplatnili také tvrdé tresty?
Má to svoje dôvody. Je tam otázka zachovania desiatich božích prikázaní. Pykať musia. Pýtam sa, čo by sa stalo s cirkvou, ak bude všetko povolené.

.majú dotyční farári okrem rozvodu aj iné morálne pochybenia?
Áno.

.ako to viete?
Dostávali sme na úrad listy, ktoré opisovali nemorálne konanie týchto kňazov. Preto synodná rada odhlasovala, že treba urýchlene postupovať. Lebo keby sa to začalo rozmáhať, bolo by to s cirkvou veľmi zlé.

.považujete tie listy a udania, ktoré ste dostali na úrad, za dôveryhodné?
Niektoré boli podložené aj fotografiami. Takže áno, boli dôveryhodné.

.v cirkvi však pôsobia aj iní rozvedení farári, ktorí neboli potrestaní...
Opakujem, okrem toho, že sa rozviedli, sa správali aj inak nemorálne. Nebudem hovoriť o detailoch. Viedol sa voči nim cirkevný súd, nerobil som to ja ako biskup. Čo je dôležité, asi o mesiac im dá cirkev možnosť, aby činili pokánie. Po určitom čase potom budú môcť podať žiadosť o zníženie alebo zrušenie trestu.

.nebolo by lepším riešením dať najprv miernejší trest?
Som si vedomý, že toto je prísny trest. Ale zašlo to priďaleko. Máme 230 duchovných. Ľudia to, čo sa stalo, vnímajú ako obraz cirkvi. Nie, treba to brať ako individuálne prípady.

.ste si vedomý, že pre potrestaných farárov je to vážny zásah do života? Pýtajú sa, kde budú bývať a čo budú ďalej robiť.
Otázka, či nemal byť miernejší trest, je namieste. Dlho sa o tom u nás v rade diskutovalo. Keď som tú otázku kládol aj ja, kolegovia mi oponovali: dobre, pán biskup, oni si toho neboli vedomí? Prečo došlo k týmto skutkom? Oni nezložili prísahu, že budú žiť mravným životom? Nevedeli, že kto zhreší, stihne ho trest? Mali si byť toho vedomí a nie teraz sa pýtať, čo budú robiť ďalej. Poviem vám, ťažko sa mi odpovedalo na tie otázky. Urobím však všetko pre to, aby sa tie tresty zmiernili.


.farár Kosár: trest aj pre exmanželku
 Rozvod má od júla 2007 za sebou aj tretí potrestaný farár Karol Kosár (40) z Nitry. Farárkou bola aj jeho bývalá manželka – cirkevný súd potrestal medzi šiestimi duchovnými aj ju. Aby naplnil rozsudok, od 27. apríla má Kosár zavesený talár v skrini a slúži v saku. So svojou novou snúbenicou, zubnou lekárkou, býva zatiaľ v budove fary. Sídli tam aj fotoateliér, kopírovacia služba a tlačiareň.
    „Cirkev sa nestarala do našich intímnych záležitostí,“ hovorí Kosár a pokračuje: „Keď sa však manželstvo začalo rozpadať, povedali, že hľadajú vinníka.“
    V rozsudku mu uviedli, že sa nekajal, nepreukázal dostatočnú pokoru. Farára Kosára, ktorý svoju vinu nezapiera, mrzí najmä to, že selektívne potrestali iba niektorých rozvedených farárov. Trestali pritom tí, ktorí do ich spálne, obrazne povedané, nevidia. Dodáva, že rozvedený je aj 70-ročný dekan ich teologickej fakulty v Komárne. Mrzí ho aj to, že ústava cirkvi rozvod explicitne nezakazuje – hovorí iba o podmienke morálneho správania, ktorá sa dá interpretovať široko. Kosár má pritom podporu svojich zborov. Počas osemnástich rokov pastorácie slúžil na mnohých miestach juhu Slovenska.
    „Netuším, čo bude so mnou ďalej. Vyštudoval som teológiu. Aby som uživil seba aj rodinu, musel som pracovať aj ako murár. Nemám žiadny majetok. Zrejme sa teraz zaregistrujem na úrade práce. K rodičom ísť bývať nemôžem. K súrodencom tiež nie. Trest nám nikto presne nezdôvodnil, a preto ho odmietam. Hovorí sa iba neurčito o našich „ťažkých morálnych nedostatkoch“. Ak mi dá cirkev výpoveď, napadnem to na súde. A verím, že vyhrám,“ dodáva Kosár.
Čo je zvláštne, dva dni po rozsudku mu zavolal biskup Erdélyi a na jeho nemalý úžas ho upokojoval s tým, aby sa nebál, lebo synoda odsúhlasí nový zákon a po čase môže byť rehabilitovaný – ak sa nebude vyjadrovať pre médiá.
   
.príčiny a dôsledky
 Zišli z cesty, na ktorú sa môžu vrátiť? Majú dostať ešte šancu? Hriech, trest, ľútosť, pokánie: to sú teraz najčastejšie skloňované slová. Kým katolíci svojich hriešnych kňazov potichu presúvajú do iných farností, reformovaní ich verejne trestajú. Južné Slovensko má teda popri Csákym a Slotovi ďalšiu tému na vzrušené diskusie. Na rozdiel od politikov si však farári novú cirkev založia iba ťažko. Naposledy sa to úspešne podarilo pred pol tisícročím Kalvínovi či Lutherovi.
Potrestaní farári svoje pochybenia priznávajú, jedným dychom však hovoria o pokrytectve. Tvrdia, že cirkev má dvojaký meter, pretože mnohých ich rozvedených či aj inak hriešnych kolegov nepotrestala. Tá sa však bráni oprávneným argumentom, že musí chrániť princípy. Spôsob, akým trestá, pritom budí mnohé rozpaky. Deje sa tak bez predchádzajúcich upozornení, netransparentne a ignorujúc názory veriacich zo zborov. V cirkvi, ktorá má stotisíc členov prevažne maďarskej národnosti a zakladá si na svojom demokratickom princípe (voľby hodnostárov zdola smerom nahor) je to tak trochu podozrivé.
V pozadí môže byť aj mocenský boj, pretože sa bude voliť nový biskup. Potrestaní farári, z ktorých mnohí netaja, že majú iného kandidáta ako vrchnosť, nebudú môcť voliť. Ak sa však budú patrične kajať, trest im možno znížia alebo zrušia – pár mesiacov po voľbe biskupa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite