Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Muž a žena bez tajomstva

.peter Zajac .časopis .kritická príloha

Stvoriť štandardizovaného človeka je zvodné a zároveň hrozivé. Je ako prázdna nádoba bez tajomstva.

Stvoriť štandardizovaného človeka je zvodné a zároveň hrozivé. Je ako prázdna nádoba bez tajomstva.


Môžeme sa pritom rozplývať od šťastia,  intelektuálne ironizovať, zamyslene sa pohrúžiť do myšlienok - pre obchodníkov a politikov je tento človek skutočnejší ako skutočnosť. Je to jeho spotrebiteľ a volič.
Týždenník  Spiegel (2008/17) zmapoval hodnoty a každodenné správanie sprevádzajúce Nemcov životom. Začnime od hodnôt. Rozdeľme si Nemecko na typickú Nemku pred lomkou a typického Nemca za lomkou. Pre 69/64%  je stelesnením nemeckej kultúry sloboda, pre 63/68% rovnoprávnosť žien a mužov, pre 45/50% rodina, pre 29/39%  kresťanský vzťah k ostatným ľuďom, pre 18/25% spolunažívanie rozličných kultúr, 48/32% verí v posmrtný život.
27/29% Nemiek a Nemcov sa cíti Európanmi, 34/62% by nasadilo život vo vojne, v ktorej by bolo Nemecko ohrozené, 23/29% hľadí hrdo na pád berlínskeho múru, 9/14% na povojnovú obnovu Nemecka a na hospodársky zázrak, 6/12% na založenie Spolkovej republiky a na demokratickú ústavnosť, 29/14% nie je hrdých na nič.
Najvyššími hodnotami sú pre Nemky a Nemcov sporovlivosť (79/71%),sloboda názorov (91/96%) a disciplína (91/87%). Povedzme ešte, že 6/12% je veľmi a 65/54% vcelku spokojných s demokraciou a s celým politickým systémom, 68/61% je hrdých na to, že sú Nemcami a máme pred sebou obraz spriemerovaného Nemca.

Nemecko sa však neskladá len z beethovenovských výšin. Pozná aj svoje každodenné nížiny. Až 79% Nemiek a Nemcov vstáva každé ráno o 6.30 a myslí na dobrý deň. V kúpeľni strávia 28,1/24,6 minút, 59 percent raňajkuje pol hodiny, 63% uprednostňuje na raňajky čierny chlieb, 43% biely a 26% müsli.
Potom si 67% Nemcov sadne do auta, strávi hodinu v zápchach, prejde v priemere 31,6/45,3 km do roboty a z roboty a za týždeň sa nachodí 4,2/6,8 km pešo. Nemeniteľným zvykom štandardizovaného Nemca je obed medzi 11,30 a 12,30, na obed zje dnes menej chleba a zemiakov ako kedysi, viac zeleniny, rýb a tukov. Potom ide na nákupy, strávi pri nich 26/19 minút, pri kúpe spodnej bielizne je najradšej sám (86/53%).
Doma si sadne 38% Nemiek/Nemcov k televízoru, 36% si pustí rádio, na 33/16 minút sa začíta do knihy a dvakrát do týždňa strávi s myšlienkou na veľkú lásku tridsaťšesť minut aj s predohrou pri sexe – pokiaľ si nevyjde do krčmy a nedá si long drink (47/40%) alebo pivo (12/33%).
Presne 41% je spokojných s vlastným milostným životom, asi polovica manželiek a manželov aspoň raz v živote zahne svojmu partnerovi a štandardizovaný Nemec vystrieda v živote priemerne šesť partneriek a partnerov. Presne o 22,47 sa odoberie spať a spí dobre (81,5%).
Nemci pracujú disciplinovane 30,4 hodiny týždenne. Milujú vlastný domov: 40, 9% býva vo vlastnom, najradšej vo dvojici a s jedným dieťaťom. Presne 63/69% vidí zmysel života v šťastnom a harmonickom partnerstve a 26% nemá nič proti piercingu.
Toľko o štandardizovanom, virtuálnom Nemcovi, aký by vám mohol visieť na kľúči od auta ako prívesok. Pokušiteľská je však iná otázka – čo naše rodné Slovensko? Zatiaľ o ňom vieme len toľko, že sa delí do štyroch skupín: na egoistov bez škrupúľ (vzor Kaník), na bulov (vzor Fico), na mamy (vzor mamka Pôstková) a na čitateľky a návštevníčky koncertov vážnej hudby (vzor radšej neprezadím, aby som si to nezlízol od politicky korektných kolegýň).
Ale dosť bolo žartíkov. Nie je náhodou naša, údajne taká konzervatívna vlasť v mravoch uvoľnenejšia, v práci nedisciplinovanejšia, menej ochotná položiť život za vlasť, ľahostajnejšia k demokratickým a kresťanským hodnotám ako (fuj!) liberálne Nemecko? 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite