Hudba Recenzie

PAT METHENY
DAY TRIP
WARNER/NONESUCH

Rôzne komorné zoskupenia sú pre Methenyho relaxačnými ostrovčekmi, na ktorých odpočíva v prestávkach počas plavby v moriach zvuku. V poslednom období na nich spočinie čoraz častejšie. Napriek tomu, že nové albumy vydáva pravidelne, taká pestrofarebnosť, nosné melodické motívy a novátorské formy, aké boli pre Pat Metheny Group typické v 80. rokoch, zazneli naposledy z CD Speaking Of Now (2002). Pre väčšinu poslucháčov sú atraktívnejšie práve takéto zvukovo bohatšie nahrávky, no pre súčasného Methenyho je, zdá sa, dôležitejšia hĺbka prežívania z neopakovaných momentov improvizácie. Inšpiráciou sú mu bubeník Antonio Sanchez a basista Christian McBride. Na Methenyho nestarnúcej tvári sa javí menej ezoteriky a viac rešpektu ku klasickému džezu, no vďaka provokáciám o generáciu mladších partnerov si neodpustí ani zopár milých vybočení.

DAVID SYLVIAN
WHEN LOUD WEATHER BUFFETED NAOSHIMA
SAMADHISOUND/WEGART

Skladateľ a spevák David Sylvian má naozaj srdečný vzťah k Japonsku. Akoby nestačilo, že jeho bývalá skupina sa volala Japan – najnovšia Sylvianova nahrávka je určená ako zvuková inštalácia pre múzeum výtvarného umenia na japonskom ostrove Naoshima. Limitovaný náklad tohto nosiča obsahuje nezvyčajné zvukové dobrodružstvo, ktoré síce môžete použiť aj ako ambient, ale oveľa viac vám dá pozorné nočné počúvanie so slúchadlami na ušiach a s ušami na stopkách. Sylvian a jeho pomocníci Clive Bell, Christian Fennesz, Akira Rabelais a Arve Henriksen zhlobili snový čln z ruchov, elektronických i akustických zvukov, archívnych nahrávok, improvizácií, vrstiev či krehkého spevu (Henriksenova špecialita). Cháron vás na ňom cez rozbúrené more prevezie až na ostrov, no na rozdiel od mytológie si túto cestu môžete viackrát zopakovať.

TEÓRIA OTRASU/JANA LEWITTOVÁ/VLADIMÍR MERTA
JÁNOŠÍK
HEVHETIA

Priznám sa bez dereša, že som viac na audio ako na video. Hoci nemý film Jánošík bratov Siakeľovcov z roku 1921 som kedysi dávno videl, v pamäti mi zostalo len zopár postáv neustále gúľajúcich očami. Július Fujak a zoskupenie Teória otrasu sa už dlhší čas venujú ozvučovaniu nemých filmov a toto cédečko je záznamom improvizovaného muzicírovania k dvom premietaniam nemého Jánošíka. Napriek proklamovaným experimentálnym postupom a exkluzívnym hosťom (Jana Lewittová, Vladimír Merta) však znie bezzubo ako ústa baby, čo nášmu junákovi podsypala hrachu. Hudba je príjemná a zdvorilá k predlohe, sama osebe však skoro ničím neprekvapuje. Možno v spojení s obrazom je to iné, to by som však najskôr musel ísť do kina, a priznám sa bez dereša... Najviac sa tomuto Jánošíkovi zaradujú tí, ktorí videli spomenuté koncerty.

E_L_B
DREAM FLIGHT
ACT RECORDS/DIVYD

Legendárny americký bubeník Peter Erskine, francúzsko-vietnamský gitarista Nguy?n L? a taliansko-francúzsky kontrabasista Michel Benita – to je trio E_L_B, ktoré sa prvýkrát zišlo asi pred desiatimi rokmi a znamenalo udalosť. Tri osobnosti sa stretli v partnerskom trialógu, do ktorého každý vložil svoju kultúrnu, hráčsku aj autorskú identitu. Dream Flight je druhou nahrávkou tohto príležitostného, no zrelého zoskupenia, ktoré nepotrebuje riešiť žiadne koncepčné či štýlové otázky a oddáva sa slobodnej komunikácii. Raz dravej, inokedy zasnenejšej, vždy však elegantnej. Kde-tu sa do popredia pretlačí exotický kolorit, inokedy zemitý groove či mainstreamovejšia atmosféra. E_L_B má svoje nevýraznejšie polohy, ale aj sugestívne vrcholy a charakteristické momenty, ktoré ho robia nezameniteľným. Aj napriek saxofónu hosťujúceho Stéphana Guillaumea.

PIOTR BARON
SALVE REGINA
CELESTIS/HEVHETIA

Reprezentačnou nahrávkou pomyselnej kategórie „spirituálneho džezu“ je bezpochyby Coltranova transcendentálna suita A Love Supeme z roku 1964. V neporovnateľne „materiálnejších“ časoch ponúka rovnako zrelé svedectvo svojho vnútorného presvedčenia jeden z vrcholov európskeho džezového ľadovca – poľský saxofonista Piotr Baron. Fantastickým momentom albumu Salve Regina (venovaného Jánovi Pavlovi II. Veľkému) je matéria vychádzajúca z tradičných cirkevných nápevov. Do sféry intenzívnych hudobných i duchovných zážitkov prechádza extatickosť trúbky freejazzového pioniera Wadada Leo Smitha, elegancia Baronovho tenorsaxofónu alebo zvukomalebné skicovanie bubeníka Marvina „Smitty“ Smitha. Napríklad na otvorenej ploche sekvencie Salve Regina od pátra Hermanna von Reichenau z 11. storočia. Také výrazné priblíženie hudby k neopísateľnému počuť zriedka!

THE B-52´S
FUNPLEX
ASTRALWERKS

B52 bol bombardér. Hudobný bombardér – kapela – dostal názov B-52´s. Kedysi dobre bombardoval. Bola to moja obľúbená rocková skupina americkej novej vlny. Jej debutový album som často počúval v roku 1979. Pôsobil sviežo a obsahoval niekoľko nápaditých skladieb. Novinka Funplex má zvukovú hutnosť. Skladby sú, bohužiaľ, tuctové a prepchaté vokálnymi pasážami s nádychom pokrikovania, ktoré vo mne vyvoláva predstavu poskakujúcich kôz a capov. Jednotvárne rytmy znejú búchajúco a tlieskajúco a sú ako z televíznych estrád. Väčšina z jedenástich nahrávok je vytvorená podľa vzoru hitu Love Shack, lenže bez prirodzenej šťavnatosti a necítim z nich srdce, ale vypočítavosť. Zrejme ide o to, čo má univerzálnu úspešnosť, o fun. Nemám nič proti tomu, lenže čo z toho, keď táto hudba pre mňa nemá... Ako to hovoria niektorí veľkí odborníci? Už viem. Gule.