Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Zbytočná krutosť

.ľuba Heinzlová .časopis .film

Oscarový film Táto krajina nie je pre starých bratov Ethana a Joela Coenovcov prináša ďalšiu premyslenú hru s divákom bez hlbšieho významu alebo zmysluplného príbehu.

Oscarový film Táto krajina nie je pre starých bratov Ethana a Joela Coenovcov prináša ďalšiu premyslenú hru s divákom bez hlbšieho významu alebo zmysluplného príbehu.


Dvojica režisérov nás opäť vovádza do bizarného sveta plného paradoxov a explicitného násilia. Llewelyn Moss (Josh Brolin) nájde na poľovačke kufrík s dvoma miliónmi dolárov, ktorý si privlastní. Na spomínanú finančnú hotovosť si robia zálusk viacerí, Llewelyn sa preto ocitne vo veľkom nebezpečenstve. Po jeho stopách sa vydáva nielen psychopatický vrah Anton Chigurh (Javier Bardem), ale aj profesionálny zabijak Carson Wells (Woody Harrelson) a v neposlednom rade policajt Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones), ktorý ho chce ochrániť pred hroziacim násilím.
Príbeh sa skladá z niekoľkých oddelených dejových línií, zachytávajúcich konanie postáv, ktoré sa v okamihoch zvratov zbiehajú, pretínajú a ovplyvňujú. Týmto zlomom nechýba prekvapivosť, občas im však chýba logické prepojenie s predchádzajúcimi udalosťami. Tvorcovia nedokázali príbeh zhustiť do kompaktnejšej podoby, viaceré dejové motívy nemajú z hľadiska vývoja príbehu význam. Vinou týchto nadbytočných sekvencií film stráca švih a ladnosť, zdá sa príliš vágny, dlhý, pomalý.

Viac než príbehom zaujme prvkami, pomocou ktorých je vyrozprávaný. Coenovci skĺbili dokonalé zvládnutie zákonitostí filmovej réžie s nemalou mierou originality a citu. Preukázali režijné majstrovstvo, príbeh sa im podarilo vyrozprávať takmer bez slov, pomocou obrazov, ktoré v sebe skrývajú rafinovanosť a svojskú coenovskú vizuálnu poetiku. Kompozične dokonalé zábery či pomalé, detailne premyslené jazdy kamery hypnotizujú pozornosť diváka. Dômyselná hra so svetlom a tieňom niekde uchvacuje svojou eleganciou, inde zasa sugestívne navodzuje pocit ohrozenia. Farebné ladenie diela do svetlých, pieskových odtieňov, dopĺňaných temnými, tmavozelenými a šedastými farbami nie je len prejavom kreativity, dodáva dielu zvláštnu atmosféru strateného, zabudnutého sveta.
Filmovému svetu, v ktorom sa príbeh odohráva, venovali tvorcovia detailnú pozornosť. Nachádzame v ňom niektoré spojivká s realitou, napriek tomu sa, podobne ako v každom filme bratov Coenovcov, ocitáme v akomsi paralelnom vesmíre, v krajine bizarnosti, akú dokáže s obdivuhodnou precíznosťou vytvoriť len táto súrodenecká dvojica. Ich svetu dominuje nevkus, ide o priestor kdesi na periférii spoločnosti. Všedné, zastarané kulisy dýchajú nostalgiou, pripomínajú časy dávno minulé. Kostýmy a masky, najmä nevkusné účesy, odrážajú nedostatok estetického cítenia postáv, zastupujú ich provinčnosť, jednoduchosť a prostotu.
Coenovci svoj filmový svet opäť zaľudňujú zvláštnymi figúrkami, outsidermi, lúzermi či psychopatmi. Mlčanlivý čudák Moss si dokáže získať naše sympatie, podobne ako poctivý, nie však patetický policajt Bell. Chladnokrvný vrah Chigurh dokonale personifikuje zvrátenosť a krutosť. Herci svoje postavy zahrali presvedčivo, mimoriadnu pochvalu si zaslúži oscarový Javier Bardem. Španielsky herec stelesnil odpudivého vraha s neobvyklou bravúrou, jeho pokojné vystupovanie presvedčivo evokuje démonickosť filmového charakteru. Režisérski bratia prekrývajú nedostatky mierne ťažkopádneho príbehu remeselne zvládnutou, občas dokonca brilantnou formou. To, čo napriek vybrúsenosti všetkých prvkov chýba, je akékoľvek posolstvo či myšlienka. Snímka predstavuje „len“ dielo plné paradoxov, povrchne zaujímavé, netradičné, originálne. Príbeh nesmeruje k vyústeniu, schopnému dať filmu ako celku hlbší význam. Zmysel spočíva len v popieraní nepísaných pravidiel filmovej tvorby. Nič nemožno brať celkom vážne, vo všetkom sa odráža drsný čierny humor bratov Coenovcov. Brutálne násilie nič neopodstatňuje, vyjadruje len ďalšiu formu čierneho humoru, výsmechu konvenciám a klišé.
Film sa v konečnom dôsledku stáva iba postmodernou hrou plnou náznakov, ktoré môžu znamenať čokoľvek, pravdepodobne však neodkazujú na nič. Remeselne zvládnutou, vizuálne zaujímavou, ale predsa len trošku samoúčelnou hrou.

No Country for Old Men, USA, 2007 Réžia a scenár: Ethan Coen, Joel Coen. Námet: Cormac McCarthy – román. Kamera: Roger Deakins. Hudba: Carter Burwell.
Strih: Roderick Jaynes. Hrajú: Tommy Lee Jones, Javier Bardem, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald, Garret Dillahunt, Tess Harper.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite