Hudba Recenzie

\ FINK
DISTANCE AND TIME
NINJA TUNE/WEGART

Fink je prvým pesničkárom elektronického labelu Ninja Tune, no kým sa ním stal, bol dídžejom, remixérom, hral v indie kapelách. Po folkovo-bluesovo-dubovom albume z roku 2006 (Biscuits For Breakfast) sa vracia so spoluhráčmi z koncertov Guyom Whittakerom (basgitara) a Timom Thorntonom (bicie). Práve zážitky zo živého hrania boli tentoraz Finkovou najväčšou inšpiráciou, zvukovo platňu do výslednej podoby doviedol producent Andy Barlow (exčlen britského dua Lamb). Na albume nepočuť elektroniku ani sample, podľa autora sú jeho nové skladby dostatočne silné, aby obstáli aj bez toho. Textovo sa Fink opäť vyjadruje k nevydareným vzťahom. V porovnaní s prvou platňou obsahuje tá nová zádumčivejšiu kolekciu piesní (Under The Same Stars), čo, zdá sa, nebráni ich použitiu v reklamnom spote na platobnú kartu (This Is The Thing). Protiklady sa priťahujú.

●●●●○

\ OSKAR RÓZSA
SEXTET - COMPLETE RECORDINGS
HEVHETIA

Uplynulo päť rokov, odkedy jeden z najkreatívnejších hudobníkov nášho priestoru sústredil okolo seba nemenej inšpiratívnych kolegov a nepopísanú plochu ponúkol ako rovnocenný komunikačný priestor odlišným hráčskym individualitám (Andrej Šeban, Miki Škuta, Radovan Tariška, Marcel Buntaj, Ľubor Priehradník). Neopakovateľný experiment prekvapivých energických výbojov ponúka improvizované úseky a myšlienkové fragmenty s folklórnymi názvukmi. Muzikanti ich prostredníctvom abstraktných inšpirácií prepájajú do zmysluplných celkov. Po piatich rokov čakania sa k poslucháčovi dostáva kompletný materiál z nahrávacej session. Jeho podoba predsa len väčšmi napĺňa komplexnosť Rózsovej idey „priblíženia sa k sfére, keď sa hudba stáva prostriedkom umožňujúcim vstup do univerzálnej reality“. Na tieto momenty sa uprostred unáhleného sveta oplatilo počkať.

●●●●●
\
EEELS
MEET THE EELS: ESSENTIAL EELS VOL. 1 1996 – 2006
UNIVERSAL (CD/DVD)

Keď Markovi Everettovi v priebehu krátkeho času vymrela celá rodina a niekoľko priateľov, rozhodol sa pozrieť smrti do očí. Objavil život. Jeho elektro-indie pesničky sa nezmenili, iba preskupili proporcie. Ubudlo eklektizmu a ľúbezných tém, pribudlo špiny, ktorá síce pod tenkou povrchovou maskou latentne driemala aj predtým, no potom sa ju už nijako nesnažil maskovať. Nebolo to hladkanie vlastného ega, skôr sebairónia, humor (často morbídny) a pohŕdanie tou, čo ho pripravila takmer o všetko. Šťastie a jeho druhý breh sa Mr. E vo svojich pesničkách naučil využíval podobne, ako čiernobieli fotografi narábajú so svetlom a tieňom. Nehovorí to nahlas, ale podobne, ako bolo kedysi cítiť tú nevypovedanú špinu, presvitá spod popraskanej škrupiny jeho novších piesní nádej. Výberový dvojalbum je obdarený lákavou atmosférou neznámeho fotoalbumu.

●●●●●
\

PHANTASTIC
GHOST PARK

Ak ste na stránke tejto formácie čítali, aké je všetko na tomto albume najúžasnejšie, nedajte sa odradiť. Inteligentný pop s modernou triphopovou architektúrou, výborne odprodukovaný, zaspievaný, zahraný, zmixovaný a sfinalizovaný, by nerobil hanbu žiadnej rozhlasovej stanici na svete. Keď hrá v rádiu u nás, poviete si, aha, aká fajn pesnička, a vôbec vám nenapadne, že je to tuzemská kapela. Jej centrom je vynikajúca speváčka Cookie Baar, ktorá si píše aj pesničky, a nie hocaké. Refrény sú vybrúsené, skladby majú oblúk. Inštrumentalistickou a zvukárskou oporou je multiinštrumentalista Igor Baar a trochu záhadnej úlohy zvukového dizajnéra si zobral Martin Hudák. Textárom je Martin Rausch (áno, TEN Pyco) a nájdeme tu niekoľko výborných hudobníkov. Nie je to bomba, čo sa týka originality, ale veď ide o pop. Klobúk dole, exportná vec. Už len ten export.

●●●○○
.marian Jaslovský, SME

\
THE RUBY SUNS

SEA LION
MEMPHIS INDUSTRIES

Umelecky zaujímavé oživenie lyrickej podoby rocku prišlo s americkými skupinami Beirut, Yeasayer, Beach House. Patrí k nim aj skupina Ruby Suns z Nového Zélandu. Základ jej štýlu tvorí indie pop nasiaknutý psychedéliou 60. rokov, kombinovanou s world music. Inštrumentáciou, zvukom i atmosférou pripomína Beatles z roku 1967 alebo aj Lovin´ Spoonful a Electric Prunes. Sólový i zborový spev, striedanie tempa i výrazu korunuje presvedčivé začlenenie rôznych etnických vplyvov. Príkladom je skladba Oh, Mojave s polynézskym feelingom. Má podobne uvoľnenú náladu ako nahrávky Beach Boys na albume Beach Boys´ Party!, evokujúce príležitostné muzicírovanie na večierku pod holým nebom. Album Sea Lion poskytuje protiklad k umelosti a stereotypnosti väčšiny dnešných nahrávok veľkomestskej hudobnej kultúry a vľúdnym spôsobom ponúka aj inteligenciu a krásu.

●●●●●

\
NIK BÄRTSCH’S RONIN
HOLON
ECM RECORDS/DIVYD

Málokedy sa človek stretne s džezmenom, ktorý by dokázal tak jasne a detailne verbalizovať svoju tvorbu ako Nik Bärtsch. Je to ukážka toho, ako hlboko má tento švajčiarsky klavirista podchytený svoj originálny mix minimalizmu, džezu, funku, rocku a zenovej filozofie. Prostredníctvom svojho zen-funku exceluje Bärtsch nielen ako výborný rytmický kombinatorik a konštruktér vzrušujúceho minimalistického pletiva, ale aj ako výnimočne vynaliezavý, farbistý aranžér a hudobník so závideniahodnou muzikalitou. Aj vďaka nej z jeho zdanlivo striktných modelov doslova sála ľudské teplo, komplementárne vzorce sú rozvíjané s podmaňujúcim citom pre gradáciu a prekvapenie,  sóla a komponované časti sa dokonale prelínajú. Minimalizmu sa netreba báť. Ak má totiž človek čo povedať a vie ako na to, stačia mu štyria hudobníci, „pár“ tónov a ste v inej dimenzii.

●●●●○