.hudba recenzie

THE CRIBS
MEN‘S NEEDS, WOMAN‘S NEEDS, WHATEVER
WICHITA RECORDINGS

Britské gitarové trio tvoria súrodenci Jarmanovci – dvojičky Ryan (gitara, spev) a Gary (basa, spev) spolu s mladším bratom Rossom (bicie). Vyrastali na Ramones, Sex Pistols alebo The Smiths, no vtedy sotva tušili, že Johnny Marr si s nimi raz zahrá na jednom pódiu. The Cribs vydali už tri platne, z ktorých ostatná je vydarenou zbierkou nezávislého punk-rocku. Rázne songy pomenúvajú životné situácie trefne a často takpovediac bez servítky. V každom prípade úprimne. Moving Pictures či I‘m Realist sú výbornými singlovými vypaľovačkami, Major Tilting Victory má lakonický text, ale hudobne poriadne pritvrdí, kým vo veľkolepej šesťminútovke Be Safe recituje spoluzakladateľ kultových Sonic Youth Lee Ranaldo. Z nahrávky produkovanej Alexom Kapranosom, frontmanom Franz Ferdinand, sála vzácna radosť zo spoločnej muziky, a preto sa tak ľahko počúva.

OSKAR RÓZSA TRIO
THE UNIVERSAL CURE
HEVHETIA

V triu Oskar Rózsa, John Shannon a Martin Valihora to funguje podobne ako v skupine Waking Vision. Nájsť kľúč k obom totiž znamená aspoň sčasti zdieľať zanietenie Johna Shannona pre prírodnú mystiku a byť zasvätený do filozofického podtextu jeho hudby. Cez túto prizmu možno pochopiť hudobný a hráčsky „asketizmus” (neraz hraničiaci s minimalizmom) tohto zručného amerického gitaristu, ktorý je, zdá sa, hlavným náladovým aj štýlotvorným momentom oboch skupín. Inými slovami, ani jednu si neviem predstaviť bez jeho hypnotických figúr, intímnych nálad a pozitívneho, ozdravného emocionálneho posolstva. Aj v Rózsovom triu pôsobí teda Shannon ako hlavný šaman – „liečiteľ", i keď jeho recepty z Waking Vision sú o niečo účinnejšie. Je možné, že tentoraz miešali svoj spoločný hudobný „všehojovec” o niečo kratšie a varili pri nižšej teplote.

DJ RAVIN
BUDDHA-BAR X
GEORGE V/ZÁVODSKÝ(2CD)

Exotická parížska reštaurácia Buddha-bar sa stala známou vďaka hudobnej produkcii v duchu relaxačných hudobných štýlov ako lounge a chill-out. Na elektronickej báze sa tu miešajú rôzne prvky world-music a reminiscencie na tzv. space age pop. V pridruženom vydavateľstve George V už desať rokov vychádzajú výberové kompilácie s hudbou, aká znie v priestoroch Buddha-baru. Hybným vektorom počiatkov eponymnej edície bol francúzsky DJ tuniského pôvodu Claude Challe. Jeho ideu však rozvíjajú aj ďalší producenti. Popredné miesto si medzi nimi vyslúžil rezident Buddha-baru DJ Ravin, domestikovaný Parížan, inak však syn indických rodičov narodený na ostrove Maurícius. Vďaka nemu sa môžeme uvoľniť na vlnách hypnotických rytmov ochutených multikultúrnymi esenciami, kde majú svoje miesto i symfonické orchestre a osobnosti ako Natascha Atlas. Skvelý zvuk!

JJ GREY & MOFRO
BLACKWATER/LOCHLOOSA
ALLIGATOR RECORDS/DIVYD

Prejav amerického pesničkára JJ Greya sa napriek jeho mladíckemu veku vyznačuje skôr „starecky“ premýšľavým prístupom namiesto nedočkavosti a snahy vypovedať príliš mnoho v jedinom okamihu. Podobne blues ostáva pre jeho kapelu Mofro skôr synonymom neohraničenosti pocitu ako formy. Rocková priamočiarosť, zemité boogie, ale najmä šťavnaté južanské blues so špecifickým „storytelling“ – rozprávačstvom sú atribútmi schopnými udržať poslucháča v strehu. Po úspechu minuloročného albumu Country Ghetto ponúka vydavateľstvo Alligator reedície debutu Blackwater (2001), ktorý Amazon zaradil k „najlepším albumom dekády“, a zvukovo surovšieho nasledovateľa Lochloosa (2004). Bonusové videá len potvrdzujú maximálnu pohodu, ktorú si kapela vychutnáva v štúdiu alebo na koncertoch. Mofro je jednou z možností návratu blues k bežnému poslucháčovi.

KYLIE (MINOGUE)
X

O Kylie Minogue sa hovorí, že je popová princezná. Je to výstižné: vyplýva to z toho, že niekde existuje aj popová kráľovná a že takýchto princezien môže byť viac. Ale Kylie sa medzi nimi nestratí a nový album si mohla dovoliť vydať len pod krstným menom. Jej postavenie popovej ikony potvrdzuje aj špeciálna edícia albumu na USB kľúči v tvare jej figúrky alebo fakt, že Alžbeta II. jej nedávno udelila Rád britskej ríše za „službu v oblasti hudby“. K tomu poslednému asi prispel aj boj s rakovinou, v ktorom bolo namiesto milej bábiky a sexsymbolu vidieť normálneho zraniteľného človeka. Album X je prvý po epizóde s rakovinou, tejto téme sa však bližšie nevenuje. Skladba No More Rain pripomenie Madonnine ambicióznejšie nahrávky, Heart Beat Rock je rozpačitý pokus o rap a RnB, ale inak je Kylie svoja a pokračuje v banálnom, ale príťažlivom pope.

NATALIE IMBRUGLIA
GLORIOUS (THE SINGLES 97-07)
SONY BMG

Kylie Minogue aj Natalie Imbruglia pochádzajú z Austrálie a každá, hoci v inom desaťročí, začínala kariéru ako herečka v  seriáli Neighbours. Potom sa však ich spevácke dráhy vyvíjali inak. Kylie spievala naivné pesničky a po rokoch spravila comeback ako zvodná levica tanečných parketov. Natalie spieva pesničky, ktoré tiež zapadajú do stredného prúdu, no je v nich nádych ambicióznejšej gitarovej scény (na jej nahrávkach sa podieľal spolupracovník The Cure Phil Thornalley). Žiaľ, jej najväčším hitom zatiaľ zostal ten prvý (Torn) a výraznejšie sa k nemu priblížil len Shiver. A vôbec, akoby sa Natalie lepila smola na päty: nedávno ohlásila rozvod a namiesto nového albumu jej vyšla len kompilácia Glorious so všetkými singlami a piatimi novinkami. Ešte aj kozmetická firma L’Oréal jej nepredĺžila zmluvu. A pritom sa zdalo, že „ona za to stojí“.