.hudba .recenzie

BEIRUT
THE FLYING CLUB CUP
4AD/WEGART

Príbeh Zacha Condona, hlavnej postavy originálneho a početného ansámblu Beirut, by zaplnil celú stranu. Mladý Američan privoňal k hudbe ako 15-ročný, a keď sa mu znepáčilo na strednej škole, vydal sa na cesty po Európe. Zaľúbil sa do cigánskej a balkánskej muziky, a tak vznikol dnes ospevovaný debutový album Gulag Orkestar, ktorý obsahuje aj track s názvom Bratislava. Na druhej platni Beirut zvukovo zamierili k vplyvom francúzskeho šansónu. Cirkusové aranžmány uchvacujú muzikantskými výkonmi a bohatosťou orchestrálneho obsadenia (husle, akordeóny, čembalo, violončelo, ukulele, zvonkohra, piano, bicie, rozbité sklo...). Nad všetkým tróni majestátne trúchlivý lídrov hlas. Hudobná púť vedie od Jacquesa Brela cez Antony and the Johnsons až po Sufjana Stevensa. Platňa so silou nakopnúť do života, keď je vám smutno. Indie trubadúr par excellence.
●●●●●

Bejbypank
Kašpárek v rohlíku
Indies Scope

Pesničky pre deti od čias Zlatej brány prešli už mnohými metamorfózami. Od tej doby sa do kontajneru s názvom „detská pesnička“ nahádzalo kadečo. Niekedy sa aj obávame nadvihnúť jeho veko, aby nás neovanul hnilobný komerčný zápach. Kašpárek v rohlíku je však celkom svieži, konzumovateľný pre deti aj ich rodičov. Autori pesničiek i príslušného divadelného kabaretu (Ondřej Pečenka, David Dvořák a ďalší) preukázali okrem zmyslu pre humor aj nebezpečne presnú znalosť súčasných detských reálií a psychológiu postáv zo sveta hračiek. Už to nie sú len pesničky, kde sa, akože po detsky, tára dve na tri, ale myšlienky inteligentne a zľahka vedené k vtipným pointám. Na ich nahrávke sa podieľali aj známe mená ako David Koller (ex-Lucie), Blanka Šrůmová (Tichá dohoda), Jarda Svoboda (Traband) či Milan Cais (Tata Boys), no každé ego tu slúži celku.
●●●●○

Gogol Bordello
Super Taranta!
Indies Scope

Po dlhších potulkách svetom exportoval Eugen Hütz svoju energiu Černobyľom osvieteného ukrajinského Róma až do srdca Ameriky – New Yorku. Jeho skupina Gogol Bordello najprv hrávala iba na ruských svadbách, no exotov ako Hütz nechodí po západnej pologuli veľa, takže jeho nespútané vystúpenia čoskoro upútali pozornosť širšieho publika. Husle, akordeón, špinavá elektrická gitara, diabolská rytmika a schematické mollové harmónie, Eugenova Hudba označovaná ako gypsy punk odzrkadľuje mnoho multikultúrnych vplyvov (vrátane tých balkánskych). Nie je to však forma, ktorá robí Gogol Bordello tým, čím sú originálni. Angličtina so silným východným akcentom sa strieda s ruštinou a kabaretná teatrálnosť i zmysel pre humor sú zaštítené svojskou filozofiou človeka nezaťaženého materiálnymi statkami a charizmou v štýle vlka z rozprávok No počkaj zajac!
●●●○○

The Guggenheim Grotto
...Waltzing Alone
UFO Music/Divyd

Novodobý folkový boom prináša stále nové mená a skupiny, ktoré prenášajú odkaz folku konca 60. a 70. rokov do súčasnosti bez kompromisov a násilnej snahy vyhýbať sa overeným postupom. K takým patrí aj trio Guggenheim Grotto – dublinský objav, verný poctivému pesničkárskemu remeslu, oslovujúci raz krehkou, zasnenou lyrikou, inokedy folk-pop-rockovou priamočiarosťou. Vždy však zaštítený silnou melodickou invenciou, krásnymi viachlasmi a priezračnými akustickými aranžmánmi, odkazujúcimi trebárs na duo Simon & Garfunkel. Tento svojpomocne nahratý debut sa do širšej európskej distribúcie dostáva viac ako rok od svojho vydania. Za ten čas stihol získať aj ocenenie za najlepšiu pieseň v súťaži Independent Music Awards. Chápem prečo. Nie každý totiž dokáže hrať „obyčajnú“ hudbu a spievať o „obyčajných“ veciach tak nápadito a sugestívne.
●●●●○

Tinsley Ellis
Moment of Truth
Alligator Records/Divyd

Nie vždy býva košeľa bližšia ako kabát. Potvrdí to gitarista Tinsley Ellis z americkej Atlanty, ktorý namiesto autentických domácich prameňov absorboval blues „z druhej ruky“ prostredníctvom britskej invázie zoskupení Yardbirds, Bluesbreakers alebo Animals. Jeho nový album Moment Of Truth sa nesie v znamení návratu k prestížnemu materskému vydavateľstvu Alligator, ako aj k samotnej podstate šťavnatého južanského blues. Ellis je vynikajúci pesničkár nezapierajúci svoje vzory – podobne ako Hendrix neváha vystavať niekoľkominútový popevok na jedinom výraznom riffe, ktorý poslucháčovi dokonale zalieza pod kožu (úvodná Say Too Much), alebo sťaby Stevie Ray Vaughan vyskladá vokálnu líniu nad jednoduchou ostinátnou figúrou (pohodová Get To The Bottom). A v pocitovo vystavaných sólach znamenite hladí a zároveň drása struny svojej gitary.
●●●○○

Chaka Khan
Funk This
Sony/BMG

Miles Davis sa dával dokopy len s veľkými osobnosťami. Speváčku Chaku Khan mal rád, spolupracoval s ňou a ona zasa spievala na jeho vlastných vystúpeniach. Jej kvality tradične oceňuje aj Prince (z jeho skladby I Feel For You urobila veľký hit). Každý album tejto dnes už 55-ročnej divy soulu je udalosť. Aj novinka Funk This je skvelá. Obsahuje veľkú porciu výdatných pôvodných skladieb aj zaujímavé coververzie (napríklad Jimi Hendrix, Joni Mitchell alebo neskutočná prerábka Princeovej Sign „O“ The Times). Veľký spev, typické zmnožené vokály, fascinujúci groove, pod kožu lezúce balady. Chaka Khan spieva ako o život a vôbec neprekáža, že „jej je veľa“. Výber producentov bol šťastný, Jimmy Jam a Terry Lewis sú machri, veď pomohli k sláve aj Janet Jackson. Produkcia nie je umelohmotne a pochrómovane súčasná, vo zvuku sú použité teplé prírodné materiály.
●●●●○
.marian Jaslovský, SME