.hudba .recenzie

THESE NEW PURITANS
BEAT PYRAMID
DOMINO/WEGART

Debutovú platňu produkoval Gareth Jones, známy zo spolupráce s Einstürzende Neubauten, Depeche Mode, Nickom Caveom či Wire. Zvuk balansuje na pomedzí detailne vystavanej elektroniky, dynamických bicích, garážových gitár a počítačových doplnkov. Šestnásť songov môžete počúvať dookola: kratučký albumový záver pokračuje na začiatku platne (I Will Say This Twice). Číro elektronická Doppelgänger kontrastuje s baladickým spevom v MKK3, ale aj inými trackmi, kde zúria gitary a vokál evokujúci Marka E. Smitha z The Fall (Colours, C16th, En Papier). Singel Elvis odráža súčasné newraveové trendy. Beat Pyramid je eklektická platňa s niekoľkými silnými momentmi, ale znôška bizarností občas budí dojem epigónstva. Spomínaný Smith sa totiž nedávno ozval s novým elektroprojektom Von Südenfed a niektoré hudobné pokusy tejto platne sa naň príliš ponášajú.
●●●●○

Appendix
I.
Hev–Het Tune/Hevhetia

Čakať dvanásť rokov na vydanie oficiálneho albumového debutu sa dnes príliš nenosí. Na druhej strane, výhody sú nesporné: vyzretosť ľudskej i muzikantskej empatie, štýlová osobitosť vycizelovaná do krištáľovo priezračnej podoby, materiál dokonale odfiltrovaný od vaty. Rázovitý „origami–crossover“ bratislavskej štvorice absorboval svojou otvorenosťou zrejme všetko, čo sa jeho členom v období čakania dostalo do uší. O miešanie nesúrodých, aj keď samo osebe vynikajúcich komponentov sa kedysi pokúšala dvojica psíčka s mačičkou. Výsledok na prvé počutie podobnej tortovej zmesi v tomto prípade ponúka samé čerešničky – mrazivo temný barytón speváka a gitaristu Juraja Benetina, vybrúsenosť rytmickej sekcie Fila/Offermann a farebnosť saxofónov Mariana Jaslovského. Už len fantastický Shootyho buklet je dôvodom Appendix nekopírovať!
●●●●●

Rôzni
Across The Universe (Soundtrack)

Okrem toho, že Across The Universe je ďalšia z piesní, ktoré poletia do vesmíru, je to i názov filmu s pesničkami Beatles. Ide o fiktívnu študentskú lovestory osadenú do kontextu šesťdesiatych rokov a vtedajších dramatických okolností. Môžeme tu počuť hlavne filmových aj muzikálových hercov. Najviac spieva hlavný hrdina Jude alias Jim Sturgess. Oceníme pritom kvalitu pesničiek a ich aranžmánov, no zážitok z interpretácie presladenej hereckým pátosom väčšinou zostáva pred dverami. Potom však príde Come Together s hlasom Joa Cockera a mráz behá po chrbte. Dravá temná hudba obsahuje všetko podstatné a ešte niečo navyše, čo oprávňuje pesničku na existenciu aj mimo beatlesáckeho teritória. Keď neskôr Bono zaspieva I Am The Walrus a spolu s ním sa ozve The Edge v Lucy In The Sky With Diamonds, nie sú to už U2, ale médiá dokonalej pesničky.
●●●○○

Iron Maiden
Live After Death
EMI (2DVD)

Záznam štyroch vystúpení z roku 1985 patrí k najlepším živým nahrávkam, aké boli kedy vydané. To isté platí o jeho rovnomennej filmovej podobe, ktorá 4. februára prvýkrát oficiálne vyšla aj na DVD. Vďaka nemu ožíva hudobný materiál albumu Powerslave nielen v stereo, ale aj v priestorovej kvalite a prináša navyše množstvo bonusov, ako napríklad (dvakrát dlhší) dokument Behind The Iron Curtain z prvej návštevy skupiny za železnou oponou. Domácich fanúšikov určite poteší nápis „Česť a sláva robotníckej triede!“ v rozhovore so spevákom počas krátkeho pobytu na Slovensku, ktorým skupina iba prechádzala. Ak si chcete osviežiť pamäť, nedajte si ujsť retrospektívne turné Somewhere Back In Time, ktoré vás vráti do zlatej éry skupiny. Nesmrteľní rockeri vystúpia v rámci neho aj u našich susedov 8. augusta na štadióne Slávia v Prahe.
●●●●●
.agda Bavi Pain

TINDERSTICKS
BBC Sessions
Universal/Island (2 CD)

Ak Tindersticks nepoznáte a ak uveríte, že ide o výnimočnú skupinu, stačí, keď sa poobzeráte po recenzovanom titule. BBC Sessions sú reprezentatívnou, rámec obyčajnej kompilácie presahujúcou kolekciou piesní z rokov 1993 až 1997, teda presne z tej éry, keď si táto vždy mimo mainstreamu stojaca kapela vybudovala takmer kultový štatút. Hrubo orámovaná britskou indie scénou deväťdesiatych rokov, no rovnako výrazne čerpajúca z estetiky ansámblov, ktoré hrávali v zafajčených a stiesnených baroch, spieva piesne o tých najbežnejších témach – spôsobom, ktorý hladí a škriabe zároveň. Poznávacím znamením je „caveovský“, zastretý spev Stuarta Staplesa, podfarbený decentne tichou, no bohatou inštrumentáciou a rozprávajúci ospalé príbehy o láske tak, že vás prinúti poobzerať sa po textoch – krásnych vo svojej jednoduchosti.
●●●●○
.juraj Olejník

Bill Evans
The Other Side of Something
Intuition/DIVYD

Za svoj prvý výlet do bluegrassových vôd spred vyše dvoch rokov si elitný soulfunkový saxofonista Bill Evans vyslúžil nomináciu na Grammy. Ako to už v Amerike býva, patrí sa vyťažiť z podobného úspechu maximum, preto neprekvapí, že sa Evans svojej zdanlivo epizódnej „soulgrassovej“ úlohy drží. Zdá sa však, že sa s ňou už dokonale zžil, jeho hudba i on znejú oveľa uvoľnenejšie (predstavuje sa tu dokonca aj ako agilný spevák), viac priamočiareho soul-funku nie je na škodu. The Other Side Of Something je poctivý album, plný optimizmu a pozitívnych vibrácií, nadľahčený nezakomplexovanými piesňovými kusmi. Ponúka veľa informácií, prirodzenejšie a prepracovanejšie aranžmány, elitné obsadenie, ale aj jednotvárne plochy, ktorým sa v tomto type fúzie dá asi len ťažko vyhnúť a síce skvelú, no už trochu opočúvanú rytmiku Wooten-Chambers.
●●●○○