Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Sám uprostred víkendu

.časopis .divadlo

Žiadne dekorácie. Len barová stolička uprostred pódia, na nej otvorená fľaška Guinnessu. Krčmový hluk, štrnganie pohárov. Prichádza mladý muž, zoberie fľašu do ruky, sadne si na stoličku a začne rozprávať.

Žiadne dekorácie. Len barová stolička uprostred pódia, na nej otvorená fľaška Guinnessu. Krčmový hluk, štrnganie pohárov. Prichádza mladý muž, zoberie fľašu do ruky, sadne si na stoličku a začne rozprávať.


Keď Divadlo Kontra zo Spišskej Novej Vsi vystúpilo minulý rok na festivale Nová dráma, bolo to ako malé silné picollo uprostred únavného popoludnia. Medzi ťažké drámy a pokusy o sofistikované umelecké výpovede prišli dvaja muži a bez špeciálnych kulís či kostýmov odohrali hru Howie a Rookie od írskeho dramatika Marka O´Roweho. Dva monológy, dva opisy jedného príbehu. Humor z kategórie Pulp Fiction, prisolený írsky ťaživou drámou. Ocenenie Prekvapenie Novej drámy, Doska za Objav sezóny a pozvanie na prestížny Edinburský divadelný festival bolo konštatovaním samozrejmého: Divadlo Kontra prináša na Slovensko niečo, čo nám v posledných rokoch dosť chýbalo – komunikatívne divadlo, oslovujúce aj človeka, ktorého svet s divadelnými doskami až tak nevyhnutne nesúvisí.

Prvé predstavenie sa podarilo, druhé malo ukázať, či nešlo len o šťastnú náhodu či neopakovateľný záblesk geniality. Po premiére v bratislavskom Štúdiu 12 pokojne konštatujeme, že o žiadnu náhodu nešlo. Rum a vodka írskeho autora Conora McPhersona si kúzlo Howieho a Rookieho udržala, v niečom ho dokonca prehlbuje.
Je to hodinový monológ. Teda klasický divadelný žáner, ktorý môže byť hlboký a umelecky hodnotný, no často býva aj nepredstaviteľne nudný. Monológ Petra Čižmára nudný vonkoncom nie je. Prichádza na prázdnu scénu, aby nám porozprával, čo sa mu stalo počas jedného dramatického víkendu. Dozvieme sa, že žije v manželstve, ktoré je dôsledkom poklesku počas akejsi párty – ona otehotnela, takže sa museli brať. Majú dve dcéry, žijú na sídlisku, on chodí do práce – a čím ďalej, tým viac pije. Prepíja sa s kamarátmi rutinným nezmyselným životom, čaká odpovede na svoje otázky, ale čaká zbytočne. V piatok poobede – pochopiteľne, po návrate z krčmy – náš hrdina vo svojej práci konečne všetkým ukáže, čo je zač. Vlastne ani nevie, ako sa to všetko zomlelo. Vynadá šéfovi, cez zatvorené okno kancelárie vyhadzuje svoj počítač (dopadne rovno na predné sklo šéfovho auta) a hrdinsky odchádza. V krčme si na posilnenie dáva veľké pivo a malú whisky (niekoľkokrát) a vstupuje do bizarného víkendu. Stretne počas neho niekoľko opitých zúfalcov a krásne dievča, ktoré ho vovedie medzi študovaných umelcov a nakoniec sa vracia domov. Je mu zle, vzápätí prežíva eufóriu, bojí sa svojej ženy, za svoje trampoty obviňuje zlý svet, náhodných známych aj samého seba. Chce byť silný tvrďas, ale akosi nemôže prestať byť aj milujúcim otcom. Ťažký život.
Výborný McPhersonov text je plný humoru a hĺbky. Je to príbeh s množstvom odbočiek a dramatických zauzlení, no pritom vo vysokom tempe spejúci k vyvrcholeniu. Peter Čižmár to všetko rozpráva autenticky, človek na ňom visí pohľadom, hltá každé slovo. Využíva minimalistické, ale zato účinné divadelné prvky v gestách, pracuje s hlasom, účelne využíva celý priestor. Formálne je to monológ, obsahom však dráma. Je to zápas vnútri jedného  človeka. Brutálny zápas, chvíľami bláznivý, inokedy komický, často zúfalý, no nakoniec nie beznádejný.
Zábavné a hlboké, vzrušujúce a vo svojej bezprostrednosti mimoriadne silné divadlo.

Conor McPherson: Rum a vodka, Divadlo Kontra, réžia Klaudyna Rozhin, hrá Peter Čižmár. Premiéra 29. januára 2008 v Štúdiu 12 v Bratislave
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite