Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Český týždeň Tomáša Němečka

.tomáš Němeček .časopis .týždeň vo svete

Keď najbohatší Čech Petr Kellner a jeho slovenský šéf investícií Martin Štefunko skočí z okna, skočte za nimi – určite vedia, čo robia. To som tu písal pred rokom a pol. Ale čo keď skok zvládne v zdraví len Kellner?

Reč je o najväčšej tuzemskej akvizícii posledných rokov. Koncom roku 2013 kúpila Kellnerova skupina PPF za 2,5 miliardy eur českú Telefónicu O2, niekdajší monopolný Telecom. Už vtedy budilo zvedavosť, čo chce s bohatou stagnujúcou spoločnosťou robiť (.týždeň č. 46/2013). Nedávno PPF odkryla plány: rozsekla firmu na „technickú“ časť s názvom Cetin – vysielače, serverovne, 40-tisíc kilometrov káblov – a „obchodnícku“ O2, ktorá má osem miliónov užívateľov či internetovú televíziu. Cetin bude veľkoobchodník so základnou sieťou, nové O2 má byť inovátorom pre koncových zákazníkov. Dianie na českom trhu môže fungovať ako model aj pre iné bývalé monopoly v strednej Európe.
Alebo ako odstrašujúci príklad. Kellnerovci si totiž zatiaľ počínali dosť bezohľadne voči menšinovým akcionárom. Svoje plány dlho tajili, zahmlievali okolo dividend a naďalej si chcú vziať z O2 obrí úver bezmála za jednu miliardu eur. Veľkí investori utekali z pražskej burzy, takže O2 od vstupu PPF stratila 40 percent hodnoty (spadla z 313 na 187 korún za akciu). Dvaja  ostrieľaní investori – Čech Pavel Tykač a Slovák Pavol Krúpa – využili pokles a na O2 mohutne  zarobili. Keď sa totiž zvírený prach usadil, akcie sa spamätali. Ale až po dlhom drsnom páde.  Po Prahe sa hovorí, že táto akcia stála Štefunka miesto: v máji opustil vrcholné vedenie PPF  (hoci zostáva šéfom dozornej rady O2).
Stále si myslím, že PPF má mimoriadny čuch na príležitosti. Lenže finančné skupiny pochádzajúce z divokých rokov česko-slovenskej privatizácie si uchovali aj vtedajšiu bezohľadnosť. Stále má  zmysel ich sledovať; ale ak chcete skákať ako Kellner, na ten okenný parapet si radšej  stúpnite až po ňom.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite