.hudba recenzie

LIGHTSPEED CHAMPION
FALLING OFF THE LAVENDER BRIDGE
DOMINO/WEGART

Projekt Lightspeed Champion síce tvorí viacero členov (vokalistka Emmy The Great z Tilly and the Wall, bubeník Clark Baechle z The Faint), ale názov môžeme pokojne vzťahovať na jeho hlavnú postavu. Devonte Hynes bol jedným z kongeniálnych šialencov združených v dnes už rozpadnutej discopunkovej kapele Test Icicles. „To počúvali najmä deti,“ vraví Dev s úsmevom dnes, keď prichádza prevtelený do úplne inej podoby, s ľahko znejúcimi, ale hĺbavými pesničkami vymyslenými v USA za asistencie producenta a člena Bright Eyes Mika Mogisa. Čo pieseň, to perla. Romantika v štýle Belle & Sebastian dýcha v songu Galaxy of the Lost, takmer desaťminútová Midnight Surprise má rozmanité podoby a nádherný text („moje srdce už nie je také čisté, aké bolo“), v Salty Water akoby spieval mladší Badly Drawn Boy. Krásna platňa spájajúca hudobnú Britániu a Ameriku.
●●●●●

Jazz Bigband Graz
Intuition/Divyd

Mladý rakúsky Jazz Bigband Graz opäť potvrdil, že patrí k špičkovým európskym bigbandom s jasnou a veľmi modernou víziou. Ako výhradný autor sa prvýkrát predstavil spoluzakladateľ a co-leader orchestra, trubkár H. M. Schaffer, ktorý s odzbrojujúcim šarmom a nápaditosťou vtesnal do veľkoorchestrálnych súvislostí (popri džeze) elektronické groovy, minimalizmus, akési filmové retro i argentínske tango. Samozrejme, s použitím vlastného autorského patentu, zameraného na vykreslenie nálad a zvukových obrazov. JBBG znie v jeho aranžmánoch závideniahodne kompaktne, všetky žánrové komponenty do seba zapadajú absolútne prirodzene a bez konfliktov, akoby ani nepochádzali z rôznych svetov. Neobyčajne silné, emocionálne vrúcne a komunikatívne dielo, za ktorého nádhernú, až hedonistickú farebnosť a sugestívne nálady by sa nemusel hanbiť ani Gil Evans.
●●●●●

Jaromír 99 & The Bombers
Jaromír 99 & The Bombers
Indies Scope

Keď výtvarník a spoluautor populárnej komiksovej trilógie oddychuje pri práci tak, že skladá pesničky k ďalšiemu svojmu komiksu, nemôže o tom chýbať zmienka v žiadnom úvode. A nedajú sa obísť ani fakty, že Jaromír 99 aka Jaromír Švejdík je ako muzikant známy aj z projektov Priessnitz a Umakart (spolu s Janom P. Muchowom a Dušanom Neuwirthom). Jeho obrázky k trilógii Alois Nebel ilustrovali príbeh, ktorého autorom je spisovateľ, novinár a hudobník Jaroslav Rudiš (Nebe pod Berlínem, Grandhotel), inak tiež člen The Bombers. Toľko na úvod, a teraz k obsahu. Zaváňa tak trochu pop-artom, reklamou, tradíciou kramárskej piesne, ľudskou úzkosťou, jedmi a protijedmi. V kontraste so strojenou štýlovosťou českej popmusic je uvoľnené pesničkárstvo plné reminiscencií, za ktoré sa trochu hanbí a zároveň na ne rád spomína každý druhý štyridsiatnik.
●●●●○

Rufus Wainwright
Rufus does Judy at Cernegie Hall
Universal (2CD)

Už v zábavnom priemysle dvadsiateho storočia si našli svoje pevné miesto nové, atraktívne verzie starých, komerčne overených príbehov. Zatiaľ čo takzvané rimejky filmov sú už bežnou súčasťou hollywoodskej kultúry, verejné rekonštrukcie pamätných kultúrnych udalostí sú zatiaľ ojedinelé. Predobrazom na jednu z takýchto prvých pionierskych noviniek bol koncert speváčky a herečky Judy Garland v Carnegie Hall roku 1961. Na jeho zrekonštruovanom pôdoryse pripomenul svetu spevník americkej pop-džezovej tradície mladý extravagantný spevák Rufus Wainwright. Klasický muzikálový a swingový repertoár tejto umelkyne sprostredkovala Rufusovi v detstve jeho matka, folková speváčka Kate McGarrigle. Rufusa sprevádza 36-členný swingový, čiastočne pamätnícky orchester a na výsledku poznať, že ide o srdcovú záležitosť všetkých zúčastnených.
●●●●○

Apocalyptica
Worlds Collide
20-20 Ent/Sony BMG

Spájanie tvrdého rocku s vážnou hudbou má dlhú históriu. Ale keď štyria mladí fínski violončelisti s chuťou nahrali skladby skupiny Metallica, pôsobilo to originálne aj vtipne. Od albumu Apocalyptica Plays Metallica By Four Cellos však uplynulo vyše desaťročie a Apocalyptica je už niekde úplne inde. Až na jednu výnimku (skladba Heroes od Davida Bowieho, ktorú po nemecky naspieval Till Lindermann z Rammstein) sú na šiestom albume Worlds Collide samé vlastné kompozície. V inštrumentálkach ešte trochu cítiť vplyv klasickej hudby, ale spievané skladby už s ňou nemajú veľa spoločné ani zvukovo. Napríklad I’m Not Jesus s Coreym Taylorom (Slipknot, Stone Sour) je akýsi nu-metal, kde violončelá znejú ako skreslené gitary, v gotickej balade S.O.S. s Cristiou Scabbia (Lacuna Coil) sa ich úloha veľmi neodlišuje od konvenčnej sláčikovej sekcie. Škoda.
●●○○○

Alicia Keys
As I Am
J Records/Sony BMG

„I am a Superwoman,“ spieva Alicia Keys v motivačnej ženskej hymne na svojom treťom albume As I Am. Keď roku 2001 vydala debut Songs In A Minor, naozaj pôsobila ako nejaká Superžienka z rozprávky pre dospelých: exotická kráska, ktorá vie spievať aj hrať na klavíri a ktorá do stojatého hlavného prúdu vtedajšej popmusic priniesla svieži neo soul. Songs In A Minor bol najúspešnejším americkým debutom roka, Alicia Keys zaň získala päť cien Grammy a vytvorila mierku, podľa ktorej sú prísne posudzované všetky jej ďalšie hudobné aktivity. Na tretej štúdiovke As I Am jej prišiel vypomôcť napríklad blues-popový spievajúci gitarista John Mayer a kedysi rockerka a dnes najmä hitmakerka Linda Perry, ktorá spolupracuje aj s Pink alebo Christinou Aguilera. Album má o čosi bližšie k bežnému popu, ale našťastie nezapiera úplne základy poctivého soulu.
●●●○○