Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Forma verzus funkcia

.alexander Mravčák .časopis .lifestyle

Vo svete spotrebiteľskej elektroniky sa štartujú nové preteky. Módne firmy pridávajú do svojich produktov čoraz viac technológií. Tie technologické sa zase chcú čoraz viac páčiť. Kde sa stretne Apple s Louis Vuittonom?

Módna značka Guess predstavila minulý týždeň na konferencii CES nové hodinky. Na prvý pohľad vyzerajú veľmi podobne ako predchádzajúce modely značky – veľké ciferník, pozlátený rám, klasické ručičky. Vnútri sa však skrýva počítač, ktorý sa cez Bluetooth spáruje s mobilným telefónom a na malom displeji hodiniek upozorní svojho nositeľa na novú správu alebo email.
Veľtrh Consumer Electronics Show 2015 (CES), najväčšia technologická konferencia na svete, bola tento rok iná ako zvyčajne. Hlavné slovo nemali iba tradiční lídri ako Sony, Samsung či LG, ale silný záujem vzbudzovali aj hráči zo sveta módy. Okrem značky Guess na veľtrhu v Las Vegas svoje produkty tento rok vystavovali aj hodinárske firmy Montblanc a Timex, športové značky ako Adidas a New Balance, či dokonca kozmetická firma L’Oréal. Zamerali sa na využitie nových technológií vo svojich oblastiach – móda, hodinky, krása – a konkurujú tak technologickým firmám.

.gigabajty nad zlato
Technologické firmy sú, počnúc minulým týždňom, vo vojne, ktorú samy vyprovokovali. Firmy z oblasti módy im lezú do kapusty – nielen tie, čo boli na výstave CES, ale aj mnoho ďalších pripravuje podľa kuloárnych informácií rozličné technologické doplnky.
Iskru hodilo minuloročné predstavenie inteligentných hodiniek Apple Watch. Je pravda, že Apple už dlhšie vyrába produkty, ktoré sú vkusné, a necháva si za to zaplatiť o niečo viac, ako je bežné, ale stále to nie je snobská ani elitárska značka. V roku 2014 napríklad firma predala 169 miliónov iPhonov. Teda asi každý štyridsiaty človek na Zemi si kúpil iPhone. Navyše, firma sa vždy držala nepísaného pravidla IT brandže, že vyšší model od nižšieho musí byť parametricky lepší – napríklad väčšia obrazovka alebo viac gigabajtov pamäte. So svojimi hodinkami však tento zákon porušila, keď predstavila tri verzie, ktoré sú podľa všetkého celkom zhodné a líšia sa len materiálom: Watch Sport, Watch (z nereze a zafíru) a Watch Edition (z 18-karátového zlata). A práve tie posledné – zlaté hodinky – spôsobujú vrásky na tvári luxusným výrobcom.
„Keďže sú zlaté, a nie zlatej farby, nie je to už iba voľba štýlu, ale voľba životného štýlu. Inými slovami – sú to hodinky, ktoré väčšina ľudí nebude mať,“ napísal programátor Adam Fields na svojom blogu. Aj keď Apple zatiaľ neodhalil ceny, populárny Apple komentátor John Gruber odhaduje, že športová verzia hodiniek by mohla stáť okolo 350 dolárov, kým zlatú môže firma predávať za päťtisíc. Keďže len kov na zlatých hodinkách má podľa odhadov stáť 1 200 dolárov, je to celkom možné. Samozrejme, na to, aby sa o váš produkt zaujímali bohatí a distingvovaní ľudia, nestačí naň prilepiť päťtisícovú cenovku. Apple pri tom ani neostal. Na predstavenie Apple Watchu boli výnimočne pozvaní aj módni novinári, firma zariadila vystavenie produktu v parížskom butiku Colette a hodinky sa dokonca dostali na obálku časopisu Vouge China.

.pekné počítače
Podobné strety (ale aj spolupráce) technologických firiem a módnych značiek sa už diali aj v minulosti (pripomeňme si napríklad mobil LG Prada). Kým v minulosti sa podobné veci vyskytli iba v malom meradle, dnes padajú všetky hranice. Nie je pritom náhoda, že sa to deje práve teraz.
Vlaňajšok bol rokom, keď množstvo IT firiem predstavilo svoje hračky v kategórii, ktorá zvykne byť označovaná ako nositeľné počítače: hodinky, okuliare či náramky. Ich nápady boli často zaujímavé, dizajn však málokedy. Ľudí teda nová vlna príliš nenadchla. Škaredé počítače s predajom problém nemajú, čím viac sa však technológia presúva k osobným veciam, tým menej ľuďom záleží na parametroch a tým viac na vzhľade a značke. Určite to platí o mobiloch, ale o náramkoch či hodinkách to platí desaťnásobne. Keď som sa s ľuďmi, ktorí technológie nesledujú, rozprával o hračkách Samsung Gear alebo Google Glass, ich reakcia väčšinou bola: „Je to zaujímavé, ale kto by to, preboha, nosil.“ Keby však namiesto Larryho Paga počítačové okuliare predstavil Ralph Lauren alebo Giorgio Armani, výsledok by mohol byť iný.

.kto z koho
Módne značky majú v tejto oblasti jednoznačnú výhodu, keďže vyrábajú štýlové veci, o ktoré majú ľudia záujem. Presun k digitálnym technológiám a novým funkciám sa preto z ich strany dá chápať ako ďalší evolučný krok – podobne, ako keď prvá automobilka namontovala do svojho vozidla GPS. Problém módnych návrhárov je, že (podobne ako pri spomínaných automobilkách) ich technologické riešenia často zlyhávajú v kategórii funkčnosti. Montblanc vie urobiť krásne hodinky, ale ich „smart remienok“ určite nevyzerá tak pokročilo ako Apple Watch. Najdôležitejšia otázka teda znie, komu sa podarí prispôsobiť rýchlejšie – IT firmám, ktoré momentálne nevedia urobiť atraktívne produkty, alebo módnym značkám, ktoré ich nevedia urobiť dostatočne funkčné.
Najlogickejší a najpravdepodobnejší výsledok bude, že sa dočkáme spolupráce technologických a módnych značiek, ktoré budú vytvárať nové produkty ako jeden tím. To bol spôsob, ktorými postupovala spoločnosť Intel a módna značka Opening Ceremony, keď koncom minulého roka spoločne predstavili inteligentný náramok Intel Mica. Ak sa im to podarí urobiť dobre – v minulosti nemali veľké šťastie – môže vzniknúť forma, na ktorú pristane najväčšie množstvo zákazníkov. Móda a technológia tak nebudú súperiť, ale spoja sa.
.autor je spolupracovník .týždňa.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite