Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Priama reč Lucie Piussi

.lucia Piussi .časopis .osobnosti

Aký je štát hospodár a vlastník v súvislosti s predraženými nákupmi v zdravotníctve, už vidí každý. Nikoho netrápi, že v kultúre sa deje presne to isté. Tíško a spokojne tu prežíva ten istý, socialistický kultúrny model, kde sa plytvá a korumpuje rovnakými miliónovými sumami. Z daní nás všetkých platíme kultúru ako jeden obrovský, betónový moloch, s ktorým si nikto netrúfa pohnúť. Od čias Novembra tu nebol jeden minister kultúry, ktorý by priniesol do financovania kultúry systémové zmeny. Nie občan, kultúru u nás robí výhradne štát a jeho úradník.

Verejnosť ani netuší, že by to mohlo byť inak. (Už  len z reklamných bilbordov SND na zastávkach MHD v Bratislave by vyžil jeden nezávislý divadelný súbor, a to je len detail.) Najnovšie k matičiarskym skanzenom, osvetovým centrám a inštitútom, ktoré nikto nikdy nezruší, pribudol Audiovizuálny fond. Ďalší tichý rybníček či skôr poriadny rybník, kde sa vypekajú – podobne ako pri zákazkách v iných rezortoch – tie isté kapry. Poslankyňa Magda Vášáryová napísala otvorený list riaditeľovi AVF, dnes už slovutnému profesorovi Šmatlákovi, a pýta si v ňom „zdôvodnenie, prečo v orgánoch fondu a v komisiách sú ľudia, ktorí sú zároveň závislí od dotácií fondu pre svoje diela.“ Ak prelúskate stránky AVF, dozviete sa napríklad, že za člena odbornej komisie pre dokumentárnu tvorbu bol 12-krát vylosovaný ten istý Ivo Brachtl, že režisér Luther ako predseda rady fondu dostal od fondu milión eur na film Krok do tmy, ktorý bol doslova a do písmena krokom do tmy  (a videlo ho asi tisíc divákov), že väčšinu grantov vyžiera päť alebo šesť firiem na čele s povestným Patrikom Paššom atď... Filmárska obec mlčí. Schováva sa za falošnú solidaritu, ale v skutočnosti je vďačná za každú odrobinku zo stola AVF. A slovenský film? Koho tu vlastne zaujíma slovenský film? Ďalší nešťastný, štedro dotovaný titul sa volá symptomaticky: Mŕtvola musí zomrieť. Dokedy bude umierať? Kým sa filmári sami proti vlastnému systému rodinkárstva a protislužieb nepostavia.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite