Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Obchodník s fatamorgánou

.peter Schutz .časopis

Schválenie rozpočtu v Národnej rade odkleplo nový deficit nielen vo vzťahu k HDP, ale i v kvalite verejnej politiky. Rekordne krátka rozprava, aká v histórii tzv. zákonov roka nemá precedens, dokonale kontrastovala s vášnivými viacdennými diskusiami o definícii manželstva či regulácii školských bufetov.

Opozícia, zahltená inými agendami – schránky, zdravotníctvo, Počiatek –  takto prepásla príležitosť dôkladnejšie  prevetrať a pranierovať typicky predvolebný, na uplácanie celých voličských vrstiev kalibrovaný rozpočet Smeru.  Názorné príklady, že nič nie je zadarmo, teda ani vlaky, vianočné príspevky či vratky za plyn, sú pritom jedinou  protihrou voči vládnemu populizmu. Budúci rok azda prinesie zvrat (nepravdepodobné), avšak priebežný výsledok hovorí,  že v komunikačnom  zápase  o „sociálny balíček“  Fico vedie vysoko na body.  A nie je to len o médiách.
Aj „vďaka“  opozičnej  ležérnosti či iným prioritám sa Kažimírovi efektne a zrejme i efektívne  podarilo komunikovať  „vysvedčenie“ od  bruselskej komisie. Tá zaradila slovenský rozpočet medzi štyri najviac vyhovujúce pravidlám fiškálneho paktu.  Hodnotenie hovorí viac o samotnej komisii a pomeroch v Únii než o našom rozpočte. Opozícia  do verejného povedomia nedostala ani to,  že nominálny schodok, schválený v NR SR, je napokon – aj s rezervou – o pol percenta vyšší  než ten, ktorý strčili pod nos Bruselu.  Opozícia tiež opomenula,  že  cieľ deficitu zásadne ohrozujú neisté príjmy, ktoré prevyšujú Kažimírovu rezervu.  Ale to by musela rozpočet rozobrať takpovediac na prvočinitele – teda od rizika k riziku, nie iba formálne.  
Najmä tí, ktorí berú vážne premiérove bubliny o možnej demisii, by si mali dobre obzrieť tento rozpočet, aby vytriezveli.  Naopak, výdavková strana dáva Ficovi  luxusný priestor na ďalšiu komunikačnú ofenzívu, ktorú už aj ohlasuje „sociálny balíček“ No. 2.  Je na dobrej ceste vštepiť verejnej mienke, že po rokoch (samozrejme, kvázi) šetrenia pristúpila  vláda Fico II k akejsi  „sociálnej zmene režimu“, zlomu  k lepšiemu.  Je dlhom opozície i analytickej obce, že svoju  fatamorgánu z dielne marketingových poradcov beztrestne predáva voličom.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite