Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Stojaté vody mobilného trhu sa pohli

.robert Žitňanský .časopis .rozhovor

Aký bol príchod tretieho operátora? Ako keď sa do zabehanej rodiny po dlhom čase narodí nové dieťa a tie staršie deti sa voči nemu prejavujú s veľkou žiarlivosťou, hovorí generálny riaditeľ spoločnosti O2 Slovensko Juraj Šedivý.

Aký bol príchod tretieho operátora? Ako keď sa do zabehanej rodiny po dlhom čase narodí nové dieťa a tie staršie deti sa voči nemu prejavujú s veľkou žiarlivosťou, hovorí generálny riaditeľ spoločnosti O2 Slovensko Juraj Šedivý.


.váš príchod na slovenský trh bol pred rokom spojený s obrovskými očakávaniami. Potom však prišlo vytriezvenie, že nijaká revolúcia sa konať nebude. Aký je váš pocit?
Veľmi dobrý. To, ako ľudia vnímajú tento trh, bolo ovplyvnené 10 rokmi pôsobenia tých operátorov, ktorí mali čas vyrásť a vyrástli spolu s trhom, pretože začínali od nuly. V roku 1997, keď sa všetko začínalo, som bol pri tom, a viem preto porovnať, ako trh vtedy, v časoch úplných začiatkov, bol ochotný tolerovať čokoľvek. Dnes je veľmi náročný a naozaj má obrovské očakávania.

.ako ste, podľa vás, s tými očakávaniami naložili?
Nie je nič ľahšie ako sľubovať, my však nesľubujeme veci, ktoré nemôžeme splniť. Sme operátor, ktorý presne vedel, do čoho ide a presne vedel, čo chce dosiahnuť. Po prvom roku komerčného pôsobenia môžem povedať, že svoje ciele sme viac ako splnili. Máme veľmi solídnu sieť zákazníkov. A zrejme plníme aj očakávania trhu, o tom svedčí reakcia ľudí na našu ponuku.

.nemali ste pocit, že tie očakávania boli vyššie než to, čo ste ponúkli?
Očakávania trhu sú neobmedzené. Ale pri realistickom pohľade na prvý rok –sme dosiahli maximum možného. Je to dlhá cesta a v prvom roku je hlavné postaviť dobré základy .

.dlho tu boli pochybnosti, či Telekomunikačný úrad neurobil pri tendri na výber tretieho operátora chybu. Niektorí neúspešní uchádzači to napadli, a nebolo preto jasné, či tender, v ktorom ste
vyhrali, bol platný. Nebol aj to dôvod na nejaké váhanie z vašej strany?
Nie. Z hľadiska publicity tie súdne spory určite nepomáhali, ale nikdy sme nepochybovali, že na Slovensku budeme.


.nie je zvláštne rozbiehať taký náročný biznis v situácii, keď môže všetko vaše úsilie zmariť jedno rozhodnutie súdu?
Viete, tento biznis asi chce silné povahy. Vedeli sme, že to je hra, ktorá sa bude hrať, aby sa zneistil trh, aby sa predĺžilo obdobie, ktoré tu bolo 10 rokov. My sme určite nezneisteli a v decembri Najvyšší súd vydal definitívne rozhodnutie aj v poslednej tretej kauze, ktorá sa toho týkala. Záver je jednoznačný a definitívny a znamená, že naša licencia je platná.

.telefónica patrí medzi najväčšie telekomunikačné spoločnosti sveta. Keď taká firma príde na malé Slovensko, logicky sú tie očakávania veľké. Prečo váš nástup vlastne nemohol byť rýchlejší a silnejší?
Telefónica je síce veľká spoločnosť, ale pracuje na komerčných princípoch a musí svojim akcionárom generovať nejaký profit. Aj na Slovensku sa musí správať tak, aby návratnosť jej investícií nebola ohrozená. Slovensko bolo v špecifickej situácii – tretí operátor sa sem dostal až v stave takmer 100-percentnej penetrácie, čo je situácia, keď už mnoho operátorov ani nemá odvahu na taký trh vstúpiť. A v takejto situácii je veľmi dôležité investovať veľmi efektívne – aby sme zbytočne neumŕtvovali peniaze vo veciach, ktoré by možno vyzneli bombasticky, ale neboli by účelné a aj tak by sme ich museli nechať zaplatiť zákazníkom.

.kedy ponúknete plný rozsah služieb, na ktoré sú už tunajší užívatelia zvyknutí?
Nešetríme na ničom, na čom sa nemá šetriť, používame najmodernejšie generácie technológií s najlepšími dodávateľmi, pracujeme s najlepšími systémami, aké dnes na trhu sú. Keď budeme mať infraštruktúru vybudovanú tak, aby sme vedeli efektívne pokrývať ďalšie segmenty trhu, tak do nich pôjdeme. Ale musí to byť v postupnosti, v ktorej dokážeme zabezpečiť adekvátnu kvalitu.

Juraj Šedivý / absolvoval štúdium na SPU v Nitre, Univerzite Komenského v Bratislave a Rochester Institute of Technology v New Yorku. Pracoval pre Johnson & Johnson Inc. v USA. V roku 1996 až 1997 bol finančným riaditeľom Globtelu (dnes Orange Slovensko). Od roku 1997 pracoval v manažmente Českého Telekomu. Od roku 2006 je generálnym riaditeľom spoločnosti Telefónica O2 Slovensko.

.odhalili ste na Slovensku nejaký segment trhu mobilnej komunikácie, ktorý bol pred vaším príchodom ešte neobsadený, alebo musíte vo všetkom súperiť o klientov zvyšných operátorov?

Mali sme jasnú postupnosť, ktorú sme ani nijako netajili – začať pri predplatených službách, postupne prejsť do paušálov, v tomto roku do podnikového segmentu a tak ďalej. Ale prišli sme aj s niečím, čo tu zarezonovalo, na čo ľudia reagujú vynikajúco: jednoduchosť ponuky, princíp dať zákazníkom to, čo potrebujú a nevydávať za výhody veci, ktoré v skutočnosti nikto nepotrebuje.

.takže žiadne nekonečné nočné volania zadarmo?
(Smiech.) Presne o to ide – napríklad snaha motivovať ľudí, aby hovorili v časoch, keď takmer nikto hovoriť nepotrebuje, nie je vecou, ktorú by sme ponúkali a ešte sa tvárili, že je to nejaká výhoda.

.prečo ste vlastne začali práve s predplatenými kartami a nie s nejakými inými službami?
Pretože tento segment trhu je taký veľký a je tak jednoducho osloviteľný. Paušálne služby sa väčšinou spájajú s istou časovou viazanosťou, a aj preto prichádzajú na rad až neskôr.

.aké sú vaše vzťahy s ostatnými mobilnými operátormi?
Sú oblasti, v ktorých spolu vychádzame veľmi pragmaticky, napríklad v oblasti národného roamingu. Sú oblasti, kde sme boli trochu prekvapení emocionálnosťou reakcií našich konkurentov. V niečom nás prekvapili aj veci, ktoré by sme mohli označiť ako nie celkom férovú súťaž o zákazníka.

čo približne máte na mysli, keď hovoríte o emocionálnych reakciách?
Občas nám to pripadá ako situácia, keď sa do zabehanej rodiny po dlhom čase narodí nové dieťa a tie staršie deti sa voči nemu prejavujú s veľkou žiarlivosťou. Konkrétnejší by som, s dovolením, nebol. (Smiech.)

.nebola by lepšia spolupráca operátorov prospešná aj pre nás, zákazníkov? Ak by ste sa dohodli napríklad na spoločných stĺpoch a anténach, ušetríte veľa peňazí a môžete znížiť ceny, nie?
Absolútne súhlasím. Diskusie o tom prebiehajú a nejaké limitované úspechy sme už aj dosiahli. Keby sa to zlepšilo a keby sme sa vedeli dohodnúť, pomohlo by to všetkým – my by sme niečo ušetrili a ušetrené by zostalo aj prostredie, pretože jedna spoločná veža je menej ako tri samostatné vedľa seba.

.keď hovoríme o konkurencii, prenositeľnosť čísel umožňuje zmeniť operátora a ponechať si číslo. Ešte stále to však nie je také jednoduché, trvá to niekoľko týždňov. V čom je problém?
Pravdupovediac, v podstate sami presne nevieme, v čom je problém, my sme na testovanie plnoautomatizovaného prenosu čísel pripravení už od júla 2007. Obe konkurenčné spoločnosti tvrdili, že prenositeľnosť čísla je otvorená pre vstup tretieho operátora, realita je však iná. Preto je proces prenosu čísla stále manuálny, a teda aj časovo náročný. Podľa vyjadrení našich konkurentov by mali byť pripravení na automatizovaný proces prenosu čísla až v máji 2008.

.čo si myslíte, ako to zmení trh, keď si zákazníci budú môcť preniesť číslo prakticky online?
Štatistiky z vyspelých trhov, kde je plnoautomatizovaná prenositeľnosť čísla samozrejmá, dokazujú, že percento ľudí, ktorí túto službu využívajú, je vysoké. Telefónne číslo je osobným atribútom zákazníka, a nie je ani najmenší dôvod, prečo by sa s ním mal rozlúčiť, keď sa rozhodne zmeniť operátora. Pri firmách je to ešte evidentnejšie, pretože s každou zmenou sú spojené administratívne úkony a, samozrejme, aj finančné náklady.

.aký je po roku váš podiel na trhu?
Na konci minulého roka sa blížil k 10 percentám z hľadiska počtu zákazníkov.

.je to viac, než je obvyklé v nejakých porovnateľných podmienkach?
Áno, aj keď s porovnateľnosťou je to ťažké, pretože tretí operátor väčšinou vstupuje na trh pri oveľa menšej penetrácii. Ale všetky podobné prípady sú v časovom rámci, o ktorom hovoríme, menej úspešné ako sme my tu. Začali sme dobre.

.slovenský trh je veľmi malý, čo je pre mnohé neexportné odvetvia veľký problém. Aký podiel na trhu musí mať taký operátor, aby nebol v strate?
Trh je malý, naša investícia v tejto krajine je obrovská, návratnosť je pomerne dlhodobá. Operátor musí mať aspoň 20-percentný podiel na trhu, aby sa stabilizoval, aj keď ani to nie je postačujúca podmienka na to, aby bol v zisku.

.tretí operátor je často vnímaný ako šťuka na trhu – a to boli vlastne hlavné očakávania aj pri vašom vstupe na tento trh. Máte zo seba tento „šťukoidný“ pocit?
Za ten rok sa ceny na trhu znížili významne. Od nášho príchodu sa medziročne znížili oveľa viac než v rokoch predtým. Možno to ľudia až tak necítia, ale pri objektívnom pohľade na čísla je to zrejmé. To je aj odpoveď na otázku, aký je náš vplyv na cenový vývoj.

.budú podľa vás ceny klesať ďalej?
Zatiaľ to bola najmä korekcia cien, mnohé boli postavené absolútne neadekvátne. Spomeniem len volania mimo vlastnej siete, kde bola absurdná bariéra v podobe oveľa vyššej ceny, čo z hľadiska nákladov nemá nijaké racionálne vysvetlenie. To sa nám darí rušiť – hovoríme ľuďom, volajte, kam chcete a kedy potrebujete, nemusíte rozmýšľať, či to stojí viac a či už bolo sedem večer. Alebo cenovky s DPH: keď sme prišli s tým, že budeme férovo uvádzať konečnú cenu aj s daňou, niektorí marketéri sa smiali. Našlo to veľmi priaznivú odozvu a dnes všetci robia to isté. Stojaté vody slovenského trhu sa jednoznačne pohli. A nič sa ani zďaleka nekončí, my len nechceme vyrábať zbytočný rozruch.

.mnohým zákazníkom pije krv, že ponuky operátorov sú úplne neprehľadné a nezrozumiteľné, majú toľko podmienok a výnimiek, že ani ekonomicky gramotný človek sa v tom nemôže zorientovať. Nie je to len hra so zákazníkom s cieľom vytiahnuť z neho čo najviac peňazí?
Pri telekomunikačných službách sa nedajú všetky ich parametre vyjadriť v jednej vete. Ale ponuky jednotlivých operátorov sa aj v tom dosť líšia a nie je náhoda, že chceme staviť na čo najväčšiu jednoduchosť – jednoducho to rezonuje, pretože mnohí tú zložitosť naozaj cítia ako nejakú nefér hru. Naša ponuka je radikálne jednoduchšia ako ponuka konkurentov, ale to neznamená, že pri výbere nemusíte venovať 10-15 minút jej preštudovaniu, aby ste si vedeli porovnať alternatívy a zodpovedne si vybrať.

.dajú sa vôbec ponuky jednotlivých operátorov pri tej zložitosti porovnávať?
Keby mali všetci jasnú ponuku, teda napríklad jednotnú cenu počas celého dňa do ktorejkoľvek siete, potom by sa to dalo. Keby to tak robili všetci, nie je problém. Ale my s tým veľa neurobíme, naša ponuka už dnes je radikálne jednoduchšia a zrozumiteľnejšia. Jednoduchosť nás odlišuje, a to nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí – a funguje to.

.čo sú dnes hlavné trendy v mobilnej komunikácii?
Hlasové služby, teda samo telefonovanie, je dnes už základnou komoditou, službou, o ktorej zákazník ani nerozmýšľa a ktorú musíte v tomto biznise ponúkať v špičkovej kvalite. Ťahúňmi začínajú byť veci ako hudba, emaily, internet, instant messaging, teda obsah dátových služieb. Tu ide najmä o to, ponúknuť tieto služby v čo najdostupnejšej a najjednoduchšej podobe, za ideál považujeme maximálne tri kliknutia na spustenie čohokoľvek, aby prestali byť záležitosťou malej skupiny nadšencov a stali sa bežne používanými.

.čo je dnes hlavný problém mobilného internetu? Rýchlosť?
Nemyslím, že rýchlosť je problémom. Dnes už máme technológie, ktoré dokážu priniesť dobrý zákaznícky zážitok s videom v mobile aj pri bežne dostupných prenosových rýchlostiach. Problémom je skôr sám obsah a jeho dostupnosť, nie rýchlosť.

.ako sa budú mobilní operátori brániť pred rozšírením telefonovania cez internet prostredníctvom bezplatných mikrovlnných sietí wi-fi? Už dnes sú telefóny, napríklad iPhone, ktoré vedia cez wi-fi pripojenie veľmi dobre fungovať a užívateľ tak zrazu nepotrebuje mobilného operátora...
Nech to bude akokoľvek, vždy bude treba veľké siete, ktoré týmto lokálnym vysielačom umožnia pripojenie. Ten provider možno získa zákazníkov, ale nakoniec tá trubka vždy začne mať obmedzenia...

.nie je smutné, že mobilní operátori, ktorí sa snažia prichádzať s inováciami, nakoniec skončia ako trubka?
(Smiech.) My neskončíme ako trubka, pretože máme silný vzťah so zákazníkmi. Navyše, čím bude tento trh rozvinutejší a ponuka fixných a mobilných operátorov, ktorí vedia ponúknuť garantovanú rýchlosť a oveľa lepšie parametre za rovnakú cenu, bude adekvátnejšia, tým menej bude dopyt po wi-fi provideroch, ktorí takúto garanciu dať nemôžu.

.začínali ste v tomto biznise od jeho začiatku, v roku 1997 ste boli v manažmente vtedy vzniknutého operátora Globtel (neskôr Orange). Dnes ste šéfom konkurenčného operátora. Ako sa za tých 10 rokov zmenil váš pohľad na tie staré časy?
Keď sme začínali, začínalo aj GSM. Bolo to krásne, pionierske obdobie, keď čokoľvek ste priniesli, zákazníci to brali, platili za to a ten trh rýchlo rástol. Dnes je doba iná, trh je prakticky naplnený a my – teraz hovorím za O2 – sa na Slovensku veľa učíme, pretože tak, ako je to na Slovensku po tých 10 rokoch, to už teraz bude v tomto biznise všade.

.a aký váš vzťah ku konkurencii?
Keď som po odchode z Globtelu nastúpil do Českého telekomu, zažil som poradu, na ktorej jeden regionálny šéf hovoril, aké je hrozné, že mobilný operátor, ktorý patril do tej istej skupiny, kradol tomu fixnému zákazníkov. Že zrazu ľudia, ktorých sme nechali aj rok čakať na zapojenie linky, odchádzajú k nim. Že s tým treba niečo robiť, nejako to regulovať a obmedziť. A keď sme sem pred rokom prišli, s prekvapením som zistil, že trochu sa tí dvaja dovtedajší operátori dostali do tohto typu uvažovania. S veľkou nevôľou sa dívajú, ako im niekto berie zákazníkov. Ale práve preto je dobré, že sme tu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite