Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Treba

.časopis .lifestyle

TREBA BESEDOVAŤ: Štefan Hríb a Martin Mojžiš v Martinuse
Besedy v kníhkupectvách zvyknú mať moderátora a autora knihy, jeden sa pýta, druhý odpovedá, na konci dostanú priestor na jednu-dve otázky diváci. Toto však bude trošku iná, výnimočná beseda. Martina Mojžiša, ako autora oboch knižných noviniek Tri hlavy draka a Môj bláznivý život, bude spovedať Štefan Hríb, ktorý je zároveň sám tým spovedaným v jednej z predstavovaných kníh, v knihe rozhovorov nielen o vzniku nášho časopisu. So svojimi obľúbenými autormi sa môžete stretnúť v stredu 19. novembra o 18.00 v bratislavskom Martinuse na Obchodnej a stať sa tak tretím partnerom do debaty o vede, o našom časopise, o Lampe, Amerike, Bezákovi, škrtaní Fica, o politike aj športe. Ak sme na niečo v tomto výpočte zabudli, vy si určite spomeniete.

TREBA SA ODVIAZAŤ: Nápady dizajnérov pre budúcnosť
Tento rok v súťaži Electrolux Design Lab spomedzi viac ako stovky prihlásených dizajnérov vyhrala Britka By Pan Wang s konceptom virtuálneho lovu zveri. Dieťa povie, že chce na obed rybu, otec stlačí Hunter-Gatherer a do kuchyne sa vyplavia virtuálne ryby. Dieťa magickou paličkou jednu chytí. Tá vyšle informáciu do obchodu a doručovacia služba reálnu rybu prinesie. Hm. Do finále sa dostali Turkyňa Fulden Dehneli a Poliak Michal Pośpiech s prenosnými čističkami vzduchu, Mexičan Leobardo Armenta s kruhom, ktorý po každom použití vyčistí uterák, Rumunka Sorina Răsteanu  s tanierom, na ktorom si dieťa navolí obľúbenú chuť a jeho mozog spracúva zdravú brokolicu, akoby to bola čokoláda, Maďar Kovács Apor s prístrojom, ktorý mení plastové fľaše na šaty. Už sa na tú budúcnosť tešíme!

TREBA VIDIEŤ: Unikátne fotografie ochotníkov
V každej slovenskej dedine či mestečku sa hralo ochotnícke divadlo. A túto záľubu si so sebou Slováci niesli i do nových domovov v cudzine. Dlho sa to dalo zaznamenať len do našej kolektívnej pamäti alebo neskôr na fotografii. A práve také unikátne fotky ochotníkov sa dajú vidieť na výstave Teatrálny svet 1839 – 1939, ktorú môžete vidieť v sídelnej budove SNM až do februára. Výstava, ktorá vznikla v spolupráci s Divadelným ústavom a ktorej kurátorkou je Anna Grusková, prezentuje viac ako 400 fotografií, možno tu nájsť vzácne kusy zhotovené najstaršími fotografickými technikami, prvé farebné aj kolorované fotografie, ktoré dokladajú kultúrnu pluralitu regiónu a rozhľadenosť a šikovnosť našich predkov. Impulzom pre vznik výstavy bol projekt Fotografia Europeana. Sú to unikátne dobové herecké portréty, portréty súborov, snímky z inscenácií.

TREBA REFLEKTOVAŤ: Jeden svet o Nežnej a živote pred ňou i po nej
Vo štvrtok sa začína medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet a celá jedna jeho sekcia a sprievodné podujatia budú reflektovať 25. výročie Nežnej revolúcie. Divákov čakajú dve premiéry slovenských dokumentov: Salto Mortale Anabely Žigovej pomenúva situáciu mladých Slovákov, ktorí sa dozvedajú, že ich predkovia boli v ŠtB a Priamy prenos Zuzany Piussi ponúka pohľad do zákulisia fungovania sociálneho systému v kontexte pomoci týraným deťom. Tieto dva filmy súťažia spolu s ďalšími dokumentmi (Všetky moje deti, Comeback, Neznámi hrdinovia a Felvidék-Horná zem). Festival organizuje podujatia nielen v Bratislave, ale i na celom Slovensku. O programe v regiónoch ako aj o možnostiach, ako realizovať projekcie vo vašom meste alebo obci až do apríla 2015, nájdete informácie na jedensvet.sk.
 
TREBA SA POZERAŤ V TELKE: Zlá Amerika proti dobrým revolucionárom  
Navzdory politickému presvedčeniu a občasným bizarným zaváhaniam, akými sú napríklad tri oslavné dokumentárne filmy o Fidelovi Castrovi, patrí Oliver Stone medzi najvýznamnejších žijúcich režisérskych klasikov. Pritom stále viac-menej platí floskula, ktorá Stonovi prischla na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov minulého storočia, a ktorá ho pasuje do pozície akéhosi svedomia Ameriky. A asi aj zaslúžene, Stone totiž programovo vyhľadáva spoločensky závažné témy a nehovorí pohodlné veci. Všetko sa to pritom začalo práve filmom Salvador z roku 1986, ktorý Stone nakrútil ešte pred Čatou, a v ktorom rieši prostredníctvom príbehu amerického novinára občiansku vojnu v Salvadore. Najviac to, pochopiteľne, schytáva sama Amerika, ktorá podporovala vládnuci diktátorský režim. Piatok, 21. novembra, Jednotka, 22.20. Juraj Malíček

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite